Det går ju ett rör genom skivan, så det hade varit svårt att ta lös den. Men det borde inte ta lång tid att skruva fast några reglar bakom och skarva i en ny bit - eller sätta tillbaks den bortkapade).
 
Frågan är om du tycker det är värt kanske 1 till 2 h extra för att joxa med att få ut den eller om det underlättar för alla att gipsen nu är borta.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En värmepump väger ju ett antal kilo, det är inget man bara bollar med hur som helst, de måste tänka på sin egen säkerhet också. Varför hade inte du förberett och tagit bort dessa skivor?
Hade jag gjort jobbet, hade jag bett kunden ta bort skivorna innan, annars hade jag sagt att jag står inte för om de går sönder!
Har gjort exakt en likadan operation i ett hyfsat nytt hus där pumpfan var helt inbyggd, men husägaren kunde inte kapa upp 2 gipsskivor, så då ringde jag snickarn, då får kunden pröjsa det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
En värmepump väger ju ett antal kilo, det är inget man bara bollar med hur som helst, de måste tänka på sin egen säkerhet också. Varför hade inte du förberett och tagit bort dessa skivor?
Hade jag gjort jobbet, hade jag bett kunden ta bort skivorna innan, annars hade jag sagt att jag står inte för om de går sönder!
Har gjort exakt en likadan operation i ett hyfsat nytt hus där pumpfan var helt inbyggd, men husägaren kunde inte kapa upp 2 gipsskivor, så då ringde jag snickarn, då får kunden pröjsa det.
Jag hade inte tagit bort skivorna eftersom jag inte trodde de skulle behövas tas bort. Om det är ett återkommande problem för dig att pumparna är inbyggda kanske du/säljaren ska be om ett foto innan ni lämnar en offerten?

Men jag köper som sagt att de var tvugna att såga sönder gipsskivorna om det inte gick att få ut pumpen på någor annat sätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
H
Fort gjort att laga det där.
Skiva på insidan i skarven sen dit med gamla skiva.
Spackel och färg.
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
A
DonPablo R134a skrev:
En värmepump väger ju ett antal kilo, det är inget man bara bollar med hur som helst, de måste tänka på sin egen säkerhet också. Varför hade inte du förberett och tagit bort dessa skivor?
Hade jag gjort jobbet, hade jag bett kunden ta bort skivorna innan, annars hade jag sagt att jag står inte för om de går sönder!
Har gjort exakt en likadan operation i ett hyfsat nytt hus där pumpfan var helt inbyggd, men husägaren kunde inte kapa upp 2 gipsskivor, så då ringde jag snickarn, då får kunden pröjsa det.
 
A
DonPablo R134a skrev:
En värmepump väger ju ett antal kilo, det är inget man bara bollar med hur som helst, de måste tänka på sin egen säkerhet också. Varför hade inte du förberett och tagit bort dessa skivor?
Hade jag gjort jobbet, hade jag bett kunden ta bort skivorna innan, annars hade jag sagt att jag står inte för om de går sönder!
Har gjort exakt en likadan operation i ett hyfsat nytt hus där pumpfan var helt inbyggd, men husägaren kunde inte kapa upp 2 gipsskivor, så då ringde jag snickarn, då får kunden pröjsa det.
Ts kanske inte klarar av att laga detta därför är denna tråd uppe. Han vill ha dit en snickare på pump installatörens bekostnad.

Har bytt massor av pannor själv. Är de inbyggt så blir de såhär, folk klarar inte "förbereds riva".... Då tänker jag såhär: DÅ vill kunden ha de rivet. Inget å va rädd om.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nä exakt, det finns folk till allt.
 
DonPablo R134a skrev:
Nä exakt, det finns folk till allt.
Tydlighet är viktigt, speciellt när det finns konsekvenser som en del inte förstår utan bara "bor" i sitt hus.
Själv får jag inte mycket gjort i mitt hus då jag inte är beredd på att ta konsekvensen...........
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Ja det finns människor som har haft sin värmepump i massvis med år, och sen ringer de i panik när den stannat, ja men läs instruktionsboken för guds skull, ska jag förklara något, som de själv borde kunna, vart är mänskligheten på vägen?
 
O
Det ingreppet var mest troligt nödvändigt för att baxa den nya pannan in, och den nya pannan ut.
Jag skulle personligen tycka att detta var en liten sak för att få 250+panna ut ur utrymmet utan att sabotera golv eller väggmatta.
Om du inte kan gipsa om det, så finns möjlighet att få en plåtslagare att tillverka en täckplåt för en billig peng som du kan skruva dit.
Mitt förslag är att om du är nöjd med övrigt utförande så tar du denna fundering med dig och låter udda vara jämnt. Eller ber företaget att återställa på biligaste sätt så du slipper se skadan med föreslagen plåt
 
DonPablo R134a skrev:
Ja det finns människor som har haft sin värmepump i massvis med år, och sen ringer de i panik när den stannat, ja men läs instruktionsboken för guds skull, ska jag förklara något, som de själv borde kunna, vart är mänskligheten på vägen?
Även om detta inte alls berör min ursprungsfråga så kan jag informera dig om att jag felsökt pumpen ganska ingående innan bytet. Bl.a. rensades kondensslangar, pumpen kördes i manualläge samt manuell påslagning av kompressor, elpatron m.m samt stegvis frånkoppling av såväl fläkt, som kompressor och elpatron.

Bara för att du arbetar med värmepumpar (om jag inte missförstått ditt tidigare inlägg) så betyder det inte att gemene man är insatt i reperation eller byte av värmepumpar. Nästa gång du ber om hjälp från någon inom en annan brasch, må det vara IT, fordonsservice eller kanske sjukvården, så tycker jag du ska reflektera över din inställning och det du skrivit ovan.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Tack för alla svar. Nu vet jag att sågning av gipsskivorna var nödvidig och inte enbart gjordes för att spara några minuter.
Även om jag inte gjort det tidigare så ska jag säkert kunna fixa till gipsskivorna själv, även om det kanske tar lite tid :)
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Det ingreppet var mest troligt nödvändigt för att baxa den nya pannan in, och den nya pannan ut.
Jag skulle personligen tycka att detta var en liten sak för att få 250+panna ut ur utrymmet utan att sabotera golv eller väggmatta.
Om du inte kan gipsa om det, så finns möjlighet att få en plåtslagare att tillverka en täckplåt för en billig peng som du kan skruva dit.
Mitt förslag är att om du är nöjd med övrigt utförande så tar du denna fundering med dig och låter udda vara jämnt. Eller ber företaget att återställa på biligaste sätt så du slipper se skadan med föreslagen plåt
Det var ingen dum idé att be en plåtslagare tillverka en passande täckplåt. Det skulle ju även underlätta om man behöver komma åt ventilationskopplingarna i framtiden.
 
Hur skulle det bli med en skiva från golv till tak på vänstersidan om pumpen och kanske en skåpslucka ovanför?
Det där går att lösa snyggt. Det är även lite märken på väggarna så lite ny färg skadar ju inte när det är så fint i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.