Leo Petersson Leo Petersson skrev:
Kanske lösningen är att sätta in den i taket. Där finns bara en fas och en nolla precis innan lampan vilket kan underlätta. Klippa kablarna, dela med kopplingsklämma och göra enligt schema. Funkar det tror du eller blir det problem iom att knapparna ska vara fjädrade?
Nej just fn. En fas måste ju komma från brytaren och gå in i A1 för att fungera.
 
Ja, precis. Hur du än vänder runt detta måste du komplettera med en ledare till/från brytare/dimmer. Och som sagt, modifierade eller andra brytare.
 
Leo Petersson Leo Petersson skrev:
Hej. Det finns endast en annan knapp under som den bruna fasen går ned till samt en tändtråd därifrån.
om det är som du säger att grå är mellantråd så borde det ju kunna kortslutas. Se skiss
Det kortsluts inte, de bruna (fast fas) är ju redan sammankopplade i någon dosa före brytarna.

Kolla på ett schema för en spartrapp och jämför med din koppling.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ska lampan kunna lysa utan nolla?
 
Inget kan lysa utan nolla men den behöver inte sitta i tak dosan utan fasen kan gå ned i intill liggande väggdosa och där hämtar man nollan. Tändtråden från strömbrytare går igenom lampkontakten seriellt och sedan förankras enl ovan. Så har många hus det. Exempelvis när du byter en glödljusdimmer till en som klarar ledbelysning då måste en nolla dras om ingen befintlig nolla finns vid glödljusdimmern.
 
Ok. Det du skrev tidigare var ganska motsägelsefullt. Ingen nolla vid belysningen, men nolla vid kontakten.

H Hobbyson skrev:
Ang takbelysningen så tror jag inte du kan hämta en nolltråd. Däruppe går bara tändtråd till belysning. Nollan har du i en väggdosa eller vid väggkontakten.
 
useless useless skrev:
Ok. Det du skrev tidigare var ganska motsägelsefullt. Ingen nolla vid belysningen, men nolla vid kontakten.
Nolla, jord och fas går alla in i taklampan. Just nu har jag bara tillfälligt löst det med att sätta dimmer där men då kan man såklart inte använda strömställarna. Det finns två nollor under trappkontakten (där det finns ett uttag) men jag behöver ju en nolla direkt från lampan då dimmern måste kunna känna av återgående strömmängd för att veta nivån.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.