Hej. Jag ska installera en smart dimmer men förstår inte riktigt hur det är draget. se bilder samt skiss som visar på vilka kablar som har fas.
Det är en trappkontakt där ena strömställaren är delad och justerar två lampor. Trappkontakten är dock bara mellan två. Jag är osäker på om jag måste dra ned en nolla från taklampan eller om den finns. Den blå verkar vara tändkabel för den tredje knappen(alltså inte den jag är intresserad av).

Tacksam för tankar
 
  • En trappkontakt med flera anslutna kablar öppen i en vägg innan installation av en smart dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på öppen eldosa med en trappkontakt och elektriska kablar i olika färger som är kopplade till den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av elinstallation med strömställare, kablar och anmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av elinstallation för smart dimmer med märkta kablar, trappkontakt och dimbar LED-lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå kabel brukar vara nollan sedan många år tillbaka, den äldre var röd. Köp en faspenna så lyser den på de delar som har fas. Ang takbelysningen så tror jag inte du kan hämta en nolltråd. Däruppe går bara tändtråd till belysning. Nollan har du i en väggdosa eller vid väggkontakten. När du testat detta först är det lättare att installera enl dina bifogade ritningar.
 
Varför ge råd när man inte kan el ? Röd var jord innan gul/grön kom. Och kan visst finnas nolla i takdosan, men det får elektrikerna på forumet reda ut.
 
  • Gilla
stefan57 och 1 till
  • Laddar…
H Hobbyson skrev:
Ang takbelysningen så tror jag inte du kan hämta en nolltråd. Däruppe går bara tändtråd till belysning.
Hur ska lampan kunna lysa utan nolla?
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Vad jag kan se så är den första brytaren en dubbeltrapp och därmed är den blå en mellantråd eller tändtråd.
De är inte ovanligt att blå tråd är tänd- eller mellantråd i äldre anläggningar.

Om dimmern skall ha nolla måste du dra ned den från närmsta kopplingsdosa.
Nollan kan ha vilken färg som helst och man bör mäta sig fram till vad som är vad om man inte har färg/funktion enligt dagens standard.
 
H Hobbyson skrev:
Blå kabel brukar vara nollan sedan många år tillbaka, den äldre var röd. Köp en faspenna så lyser den på de delar som har fas. Ang takbelysningen så tror jag inte du kan hämta en nolltråd. Däruppe går bara tändtråd till belysning. Nollan har du i en väggdosa eller vid väggkontakten. När du testat detta först är det lättare att installera enl dina bifogade ritningar.
Hej. Jag har ju testat detta. Det står i skissen som jag la upp.
 
C Cajoty skrev:
Vad jag kan se så är den första brytaren en dubbeltrapp och därmed är den blå en mellantråd eller tändtråd.
De är inte ovanligt att blå tråd är tänd- eller mellantråd i äldre anläggningar.

Om dimmern skall ha nolla måste du dra ned den från närmsta kopplingsdosa.
Nollan kan ha vilken färg som helst och man bör mäta sig fram till vad som är vad om man inte har färg/funktion enligt dagens standard.
Hej. Som jag ritat på skissen så är blå inte del av frågan då den är tändtråd till en annan lampa. Jag undrar hur dragningen av de andra fungerar då jag tycker det är svårt att se det framför mig när alla ger fas beroende på knapposition.
 
Till en strömbrytare drar man bara fas och tändtråd, så alla ledare ska vara spänningssatta i olika kombinationer av knapptryckningar.
Möjligen kan det sitta en nolla parkerad eller vidarekopplad på en blindplint, men så är det inte i ditt fall.
 
  • Gilla
Leo Petersson
  • Laddar…
Första brytaren är en dubbeltrapp
Brun är fast fas.
Ena halvan styr en lampa med blå tändtråd.
Andra halvan är en spartrapp med grå mellantråd och svart tändtråd.
Andra brytaren är spartrappens "andra ände" och kopplad på samma vis. Här finns troligen även nollan tillgänglig då det ser ut att gå vidare till ett uttag under.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Du får nog börja följa trådarna bakåt för att se deras ursprungliga funktion, alternativt ringa in en elektriker.
 
Av vad jag förstår så måste du ha återfjädrande tryckknappar. Vissa brytare går att komplettera med en liten fjäder så de får denna funktion annars måste du byta.

Du kopplar sedan dina brytare parallellt med varandra mellan A1 och A2. Du måste även som sagt ordna fram nolla till dimmern på något vis.

Men använd inte faspenna som föreslogs tidigare för att mäta utan en riktig multimeter. En faspenna ger bara en indikation, för att vara säker måste man mäta.
 
Tråden flyttad från belysning

/moderator
 
Mikael_L
H Hobbyson skrev:
Blå kabel brukar vara nollan sedan många år tillbaka, den äldre var röd. Köp en faspenna så lyser den på de delar som har fas. Ang takbelysningen så tror jag inte du kan hämta en nolltråd. Däruppe går bara tändtråd till belysning. Nollan har du i en väggdosa eller vid väggkontakten. När du testat detta först är det lättare att installera enl dina bifogade ritningar.
R RoBo skrev:
Varför ge råd när man inte kan el ? Röd var jord innan gul/grön kom. Och kan visst finnas nolla i takdosan, men det får elektrikerna på forumet reda ut.
Lite vid sidan av vägen.
Men ska vi nu reda ut färger en gång för alla i tråden så är det såhär.
Före ca 1971 så saknades det nationell färgstandard, men väldigt vanligt var det med vit eller svart fas, svart eller vit nolla (ungefär lika vanligt båda, men ofta ortsbundet), röd kunde vara lite vad som helst, som 1,5mm2 så är det nog vanligast som jord, men tändtråd är också rätt vanligt förekommande, och ibland fast fas, särskilt vid grövre areor, huvudnolla och allt möjligt. Andra vanliga färger på tändtrådar var gul, grön och blå.

Så vad färger betyder i installationer före 1971 är i princip helt omöjligt att uttala sig om. Man har en misstanke (eller kalla det plan eller hypotes) sen får man kolla upp det.

Efter 1971 bestämdes det att gulgrön måste vara jord, och jord måste vara gulgrön. Detta har normalt sett följts ganska, bra, även om man någon gång då och då har stött på att gulgrön använts till annat, och även att någon (troligen gammal) elektriker har använt röd som jord även under senare del av 70-talet.
Gulgrön var en helt tvingande standard, det fick egentligen inte vara på annat vis.
Men samtidigt infördes det att blå skulle vara nolla, och svart, brun och grå L1, L2 och L3. Detta var däremot inte helt tvingande, mest att se som en kraftig rekommendation.

Sen runt 2000 så bytte svart och brun plats (EU-harmonisering) samt blå blev mer eller mindre tvunget att vara nolla. Men fasfärgerna är fortfarande inte rent regulatoriskt tvingande. En del EU-länder har fastslaget dessa färger, andra har som i Sverige det mer som en rekommendation.
Och åtminstone Sverige tillämpar ett undantag för blå, den tillåts vara fas eller bruten fas vid vissa tillfällen.

Sen brasklappen, färger går ju naturligtvis aldrig att lita på, men färger i installationer ifrån ca 1973 och framåt brukar man dock kunna nästan lita på, i alla fall om det i huvudsak verkar vara vettigt. Men kontroll av funktion ska alltid göras.
Och det man ser i TS bilder är bra sammanfattat i Andreas La Motte's inlägg, det är nästan 100% säkert att det är så kopplat.


Men nu satt jag ner foten lite. :cool:
Sitt inte och skriv saker som att röd är till det eller det, och svart är fas, eller att svart är nolla, etc.
Alla sådana försök blir galet förenklade generaliseringar. :thinking:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Första brytaren är en dubbeltrapp
Brun är fast fas.
Ena halvan styr en lampa med blå tändtråd.
Andra halvan är en spartrapp med grå mellantråd och svart tändtråd.
Andra brytaren är spartrappens "andra ände" och kopplad på samma vis. Här finns troligen även nollan tillgänglig då det ser ut att gå vidare till ett uttag under.
Hej. Det finns endast en annan knapp under som den bruna fasen går ned till samt en tändtråd därifrån.
om det är som du säger att grå är mellantråd så borde det ju kunna kortslutas. Se skiss
 
  • Handritad skiss av en elektrisk kopplingsdosa med markeringar för fas och mellantrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel mexitegel skrev:
Av vad jag förstår så måste du ha återfjädrande tryckknappar. Vissa brytare går att komplettera med en liten fjäder så de får denna funktion annars måste du byta.

Du kopplar sedan dina brytare parallellt med varandra mellan A1 och A2. Du måste även som sagt ordna fram nolla till dimmern på något vis.

Men använd inte faspenna som föreslogs tidigare för att mäta utan en riktig multimeter. En faspenna ger bara en indikation, för att vara säker måste man mäta.
Kanske lösningen är att sätta in den i taket. Där finns bara en fas och en nolla precis innan lampan vilket kan underlätta. Klippa kablarna, dela med kopplingsklämma och göra enligt schema. Funkar det tror du eller blir det problem iom att knapparna ska vara fjädrade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.