Fler bilder på rördragningar och dina lösningar hade varit roligt att se. För nu är väl systemet "up and running"
 
En del jobb kvar men hoppas på att få elda i helgen.
Ska fota lite mer sen så jag kan lägga upp fler bilder.
 
Nu har jag fått elda upp systemet 2ggr och det verkar fungera utan större konstigheter.
Men det blir till att tömma och göra om några saker.
En unionskoppling och en kulventil läker vid axlarna samt en misslyckad lödning.
Men för att använt begagnade ventiler och att det är första gången jag bygger värmesystem tycker jag det inte är mycket att bråka om.;)
Efter att läckagen är fixade så återstår bara isolering av rören samt att pannrummet skal målas klart.

Här kommer några bilder som lovat.
Börjar med en före bild så ni kan se skillnaden.
31670184.jpg
 
Och en bild på hur det ser ut nu
31723722.jpg
 
Tankar,ena tryckkärlet och varmvattenberedaren
31723731.jpg
 
31723740.jpg
 
Här sitter laddomaten, det andra tryckkärlet, shuntautomatiken och uppe i högra hörnet skymtar ett vitt rör som på 2,5liter som byggde för att lufta från.
31723738.jpg
 
Redigerat:
Ser ju fint ut. Jag har precis fått ihop vad jag ska ha från Rinkaby för och sätta ihop mitt system. Blir och åka hämta imorgon(som det redan är ju) men nu är det dags för sängen för länge länge sedan.
 
Intressant att läsa då jag precis är färdig med en liknande installation. I mitt förra hus satte jag in en Vedex 3000 som jag var mycket nöjd med. I det hus kärleken har fört mig till nu blev det dock en Calmar v33 då den går att få med pelletsuttag på sidan, krav från hustrun. Den är lite större också vilket passar bra till det större huset.

Känner igen mig i läckande skarvar och miissade lödningar. Jag går och hoppas att det skall självläka. Men jag vet inte om en läckande lödning gör det. En gänga med lin kan ju täta till sig med tiden om det bara kommer något dropp då och då. Nu läcker det på två ställen men jag räknade till över hundra lödningar.

Något jag reagerade på i tråden var varningen för luftproblem om man laddar i toppen på tanken. Jag kopplade laddningen i toppen både på min förra panna och den jag installerat nu utan några som helst problem med luft. En automatisk luftventil på högsta punkten klarar luften mycket bra. I förra huset hade jag öppet expansionskärl på vinden och det var anslutet till matningens högsta punkt. Det finns flera panntillverkare som har sådana inkopplings-scheman, matning på topp och shunt på sidan. Här t. ex http://www.effecta.se/images/principnya.pdf

Jag ser att expansionskärlets uttag sitter nertill på kärlet vilket jag även sett på någon annan bild. Har inte förstått att det finns två varianter där. Finns det för resp. nackdelar med uttaget upptill eller nertill. Jag har exp. kärlet anslutet till returen på tanken.

/Mats
 
Redigerat:
Idag bytte jag ventilerna och lödde om skarven så nu ser allt ut att vara tätt.
Sen så började jag att isolera rören.

I mitt förra hus satte jag in en Vedex 3000 som jag var mycket nöjd med.
Kul att hör att Vedex pannan funkade bra för dig d^_^b, då får jag hoppas jag blir nöjd med den också.
 
Jag kopplade laddningen i toppen både på min förra panna och den jag installerat nu utan några som helst problem med luft

Jag hade också så på min förra panna och det funkade bra. Men det är ju bättre/säkrare att ladda i sidan och sätta avluftning i toppen eftersom luften stiger uppåt.
 
Det finns väl både för och nackdelar. En fördel att ha radiatorkretsen i toppen är väl att värme kommer ut på elementen så fort man börjat elda. Med en avluftare på ett någorlunda grovt rör så försvinner ju luften om avluftaren sitter högst upp. Det går ju till och med att ha flera avluftare om man vill. Jag har en känsla av att luftproblemen är störst när tankarna är nyfyllda om man nu inte tänker koka pannan nu och då.

Själv har jag upptäckt ett misstag som jag inte tänkt på av någon anledning. Jag har satt radiatorkretsen direkt på sidan på tekniktanken men inget rör mellan tankarna där på sidan. Däremot går det ju ett rör mellan tankarna på ovansidan där laddningen sker. Problemet är att tekninktanken tömmer snabbare än de andra då vattnet måste ta sig runt upptill. Jag tror jag skall lösa det med att flytta även radiatorkretsen på ovansidan. Inte för att det är bäst men för att det är enklast. Om jag drar röret neråt som nämnts i ett inlägg borde jag slippa luft i radatorerna. För det torde väl inte komma några mängder luft åt gången. Tror at största probelemn med luft är om man får en högsta punkten i mitten utan avluftning.

Förlåt om jag kapade tråden med egna bekymmer :)

/Mats
 
Som jag har kopplat nu får radiatorkretsen varmt vatten så fort ladaddomaten startar. Den nackdel jag kan se är att vid slutfasen kan det kan finnas en del varmt vatten kvar i toppen av tanken som jag inte får ut på elementen, men det håller ju morgonduschen varm så det tror jag blir bra.

Jag har tagit till mig de tips jag fått i tråden för jag jag resonerar att det är lättare att gardera sig än att ångra sig riva och bygga om. Tror och hoppas att jag inte kommer få problem med luft som jag byggt.
 
senmathal skrev:
Något jag reagerade på i tråden var varningen för luftproblem om man laddar i toppen på tanken. Jag kopplade laddningen i toppen både på min förra panna och den jag installerat nu utan några som helst problem med luft. En automatisk luftventil på högsta punkten klarar luften mycket bra. I förra huset hade jag öppet expansionskärl på vinden och det var anslutet till matningens högsta punkt. Det finns flera panntillverkare som har sådana inkopplings-scheman, matning på topp och shunt på sidan. Här t. ex [länk]
Kopplingsschemat på bilden är en ren skrivbordsprodukt. När man väl fått ur luften funkar det tills pannan blir så varm att vattnet släpper ånga/luft plötsligt, den hinner inte avskiljas med en autoluftare av std-modell utan man får en luft/ångpropp i röret och cirkulationen i laddkretsen stannar och då kokar det rejält. Jag har gjort om ett antal sådana kopplingar och pratat med ännu fler som tycket att det är naturligt att man inte kan elda till mer än kanske 90 grader utan att det börjar koka...

Med lite tanke på luften när man konstruerar ett system så kan man elda pannan över hundra grader utan konstigheter.
 
Skrivbordsprodukten tycks fungera alldeles utmärkt både i min förra installation och mun nuvarande. Eldade idag pannan tills den slog ifrån utan problem. Hur sedan en panna med vattnet under tryck kan koka vid 90 grader är lite svårt att förstå. Min bryter vid 95 med termostaten på max vilket den alltså gjorde idag.

Tror dock att rördragningen är viktig så att luften har uppförsbacke till avluftningen. Men självklart är jag helt medveten om att det kan bli problem men inte alltid.

Denna bild kanske inte är av samma skrivbordskaraktär. Baxi brukar ju framhållas som något särklass när det gäller teknik och funktion. http://www.baxi.se/includes/show_im...eBilder\produktbilder\baxi_bonus_baxi_bla.jpg

/Mats
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.