E etompau skrev:
OK, din bef. brytare styr väl två ljuspunkter idag?! Ska dessa styras av samma z-wave-enhet? Vill du även ha styrning från befintliga väggbrytare?
Ja precis den styr idag två. Ja det hade jag tänkt att det skall göras, dvs styra från samma enhet.

Vill gärna ha den befintliga styrningen fortsatt fungerande. ( då alla inte fått in ruternia hemma att inte röra knapparna ;) )
 
Vad är det då för Fibaro-enhet du har köpt? Typ?
 
Gibaro - Double Switch 2 / Insatsbrytare med energimätning
 
Antar att du menar "Fibaro double switch". Har du kollat schemat i manualen?
Du ska ha fram en neutralledare för att mottagaren ska fungera. Kanske skymtar det en blå ledare i din dosa.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
E etompau skrev:
Antar att du menar "Fibaro double switch". Har du kollat schemat i manualen?
Du ska ha fram en neutralledare för att mottagaren ska fungera. Kanske skymtar det en blå ledare i din dosa.
Ja precis det stämmer alltså en "Fibaro double switch"

Det stämmer den finns både gul/grön och blå om man kan dra fram.
 
nikasp
Det finns ju en bra bruksanvisning i lådan och filmer på nätet du kan titta på. Känner du dig helt lost eller väldigt osäker tycker jag inte du ska koppla själv.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Gul/grön ska du inte göra något med, men för att du ska gå i hamn med detta måste mottagaren ha en neutralanslutning. Så det får du ombesörja med en kopplingsplint typ Wago och lite nya kabel. Gissar att du har ett eluttag under strömbrytaren där neutraledaren går ner till.
Är du osäker på hur detta ska göras, så ta hjälp av en elektriker.
Sedan är det "bara" att följa kopplingsschemat. Tändtrådarna, de som sitter på "pil" på din brytare idag ansluts till utgångarna Q1 och Q2.
Bef. brytare kopplas till styringångarna S1 och S2.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Tack! Jag har inte hämtat min Fibaro ännu, ligger hos posten. Men såg nu att det fanns kopplingsscheman för detta. Blev dock lite osäker varför jag hade två bruna som kom in. Men när du skrev om eluttag så kom jag ju på att den såklart går ner dit.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
TomLind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.