Då drar du bara igång duschen igen inget problem med det.
 
D
tommib tommib skrev:
Det var jag som rekommenderade C 4 A. Anledningen var att jag trodde att TS, givet att det rörde sig om skärgården, skulle ha usel förimpedans. Nu var det inte så och givet den uppgivna 0,234 ohm så borde en 2,5 kvmm gruppledning som är 100 m lång vara ok att avsäkra C 10 A (men jag har inte räknat).
Efter mätning visade det sig att det var 82 meter. Om jag säkrar med 4a kan jag köra 5g1,5?

Har ej tillgång till ELdim just nu så kan tyvärr inte kolla.
 
D Derbyboy skrev:
Efter mätning visade det sig att det var 82 meter. Om jag säkrar med 4a kan jag köra 5g1,5?

Har ej tillgång till ELdim just nu så kan tyvärr inte kolla.
I ditt fall måste du se mer till att säkringen klarar motorstarten. Det är tveksamt med 4 A så rimligt på flera sätt är C 10 A.
 
D
M merbanan skrev:
[länk]
Vågar man beställa en kabel som heter
NYY-J är det samma som N1XV?
 
Det vågar man men vilken area är du inne på nu?
 
D
Jag är inne på att köpa 100 m 5g2,5

Sträckan som ska kopplas mot pumpen är ungefär 80 meter som avsöktas med en 3-polig 10a C.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D
Vad tror ni om den här kabeln, den är just nu billigare än N1xv 5g2,5.
 
  • EKKJ jordkabel med fyra kopparledare på 2,5 mm2 avskalade i änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bra kabel bara lite besvärligare att koppla.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Höjdskillnaden är 25 meter.
Kan vara så att du behöver en hjälppump halvägs upp. Två mindre pumpar kan bli billigare och enklare än en stor.
 
D
Enligt tillverkaren så räcker den pumpen jag valt. Den är väldigt kraftig.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D
Hur ska jag tänka med jordkabeln och skyddsslangen (PEM)

Jag ska dra kabeln 80 meter i en slänt/bergssida som till stor del består av Ljung/mossa/blåbärsris. På några ställen finns det berg i dagen. Höjdskillnaden är 25 meter.

Jag har lagt ut en PEM-slang som jag kommer använda för att skydda jordkabeln.

Slangen går som i vågor ner för slänten. Räcker det att på några ställen bulta fast slangen i berget?
 
  • Skogsslänt med mossa, ljung och blåbärsris, visar terräng där PEM-slang ska läggas för jordkabelskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEM-skyddsslang utlagd i vågor på skogsmark täckt av ljung, mossa och blåbärsris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå PEM-slang utlagd i en slänt med ljung, mossa och blåbärsris, slingrande sig nerför en bergssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEM-slang för jordkabel vågformigt utlagd i naturlig slänt med ljung, mossa och blåbärsris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Slangen ligger ju på marken på nästan hela sträckan. På vissa ställen går den i luften mellan tex två stora kullar av mossa. När den går på marken så menar jag att den rider på tät ljung eller på fluffig mossa. Vad händer med slangen och kabeln när det kommer snö eller när den legat några år och börjat sjunka igenom mossan.
 
D Derbyboy skrev:
Enligt tillverkaren så räcker den pumpen jag valt. Den är väldigt kraftig.
Den pumpen jag behövde skulle också vara tillräcklig. Det var den inte. Ta specifikationer med en nypa salt... :)
 
D
Nu har jag byggt en liten holk för kombiuttaget. Holken ska sitta på ett träd ca 2 meter från strandkanten.

Bakstycket sitter på trädet redan.
 
  • En handgjord träholk för kombiuttag monterad på ett träd med skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träholk för kombiuttag delvis monterad på träd vid strandkant, bakstycket syns fäst vid barken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en nymålad holk för uttag, monterad på ett träd, med fokus på utskjutningen för kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Nu har jag byggt en liten holk för kombiuttaget. Holken ska sitta på ett träd ca 2 meter från strandkanten.

Bakstycket sitter på trädet redan.
Se bara till att ventilationshålen är så stora som möjligt så att det inte stängs inne fuktig luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.