tommib
D Derbyboy skrev:
Varför kan jag inte ha ett 3-fasuttag nere vid pumpen för att smidigt kunna koppla bort den på vintern och bära in den i stugan?
Det blir märkligt att ha ett vanligt CEE-don efter ett motorskydd och en klen säkring men visst kan du ha det. Jag tänker ändå att det kanske är vettigt att ha motorskyddet i matande ände eftersom du vill kunna starta och stoppa med knapp. Tidsfördröjningen går nog att ordna med t.ex. det relä du la upp (men jag vågar inte säga exakt hur).
 
D
Jag ska åka förbi Classe imorgon och hämta ut en amp/volt-mätare och göra vattenkokartestet så vi kan räkna på säkringarna.

Min eminenta elektriker va på semester i 6v men om jag förbereder lite tror jag han kanske kan tänk sig att komma förbi och koppla in och mäta. Vi får se….

Har även köpt 100 meter tågvirke för att kunna mäta avståndet för dragningen.
 
D
tommib tommib skrev:
Det blir märkligt att ha ett vanligt CEE-don efter ett motorskydd och en klen säkring men visst kan du ha det. Jag tänker ändå att det kanske är vettigt att ha motorskyddet i matande ände eftersom du vill kunna starta och stoppa med knapp. Tidsfördröjningen går nog att ordna med t.ex. det relä du la upp (men jag vågar inte säga exakt hur).
Om det tar 30 sekunder för slangen att tömmas (hjulet snurrar baklänges) så sätter jag bara fördröjd start 1 minut på relät så borde det fungera som tänkt.
 
D
Det som jag funderar över är själva handhavandet, om det blir smidigt.

Högst upp, vid stugan är det tänkt att jag bara har en prk-vinkel och en snabbkoppling för trädgårdsslang. Alltså ingen kran eller kulventil.

När jag ger ström till pumpen så börjar pumpen pumpa upp vatten. När jag bryter strömmen så rinner allt vatten tillbaka ut ut slangen.

När strömmen är tillslagen, dvs pumpen går och utloppet inte är fritt, tex kopplat till en avstängd dusch (duschen stryper vattnet på munstycket) så kommer motorskyddet stänga av pumpen?

Är det hållbart att ha en sådan konfiguration?
 
D
tommib tommib skrev:
Du måste som sagt veta din förimpedans. Detta kan du ta reda på med t.ex. vattenkokarmetoden.
Min förimpedans för fastigheten är 0,234 Ohm
 
D
Spännande program, Jag matade in de uppgifter jag har och fick maxlängden vid 2,5mm2 till ca 120 meter.

Har jag missat något?
 
  • Skärmdump av programvara för beräkning av maxlängd på elektrisk ledning med specifika parametrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ELDim V4.0-Beta som visar beräkning av max kabellängd och spänningsfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du har använt B-karakteristik, vilket sannolikt inte kommer lira med en motor. Välj C istället.
Jag undrar också över din förimpedans, är den verkligen så låg som 0,234 ohm? Det låter väldigt bra för att vara en skärgårdsö men är förstås möjligt.

I ditt räkneexempel är det spänningsfallet som dimensionerar, som du ser. Utlösningsvillkoret medger en väldigt mycket längre gruppledning. Ev kan du också prova att gå upp till 6A istället om ledningen tillåter det.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag har fått uppgiften på 0,234 Ohm från nätägaren.

Dock…..

Jag tror (vet ej och behöver lite input) inte att en dränkbar pump är optimal såsom jag tänkt det.

EMS gjorde en överslagsräkning över telefonen och sa att jag borde komma upp i 40-50L per minut under mina förutsättningar. Duschen släpper igenom 5L/min. Det innebär att duschen stryper flödet ganska rejält vilket innebär att 1) motorn går sönder 2) alternativt att motorskyddet löser ut.
 
D
Jag borde höra med EMS hur pumpen reagerar på att flödet stryps av duschen. I deras manual står det att pumpen går sönder om den kör mot stängd kran. Kanske klarar den att köra mot nästan stängd kran (dvs rejält strypt såsom när duschen är inkopplat).

Det finns ju några reservplanen i så fall.

Låta havsvattnet pumpas till en balja, dunk eller dyl och därifrån koppla in en billig pumpautomat från Biltema. Jag ogillar dock skarp tanken på att ha sjövatten ståendes i automatens tank.

Strunta i genomströmningsberedaren och modifiera en tallriksdusch, regbdusch till att släppa igenom allt vatten som kommer från dränkpumpen. Då blir det kalla duschar vilket jag inte har något emot men övriga familjen lär protestera.
 
B
Pumpen brukar ha en pumpkurva, där minflöde brukar ritas in. Det är normalt inga problem att köra mot stängd ventil i ett par sekunder, men en tryckvakt kan väl vara en bra säkerhet.

Vet inte om det finns sådana som klarar saltvatten.
 
D Derbyboy skrev:
Jag borde höra med EMS hur pumpen reagerar på att flödet stryps av duschen. I deras manual står det att pumpen går sönder om den kör mot stängd kran. Kanske klarar den att köra mot nästan stängd kran (dvs rejält strypt såsom när duschen är inkopplat).

Det finns ju några reservplanen i så fall.

Låta havsvattnet pumpas till en balja, dunk eller dyl och därifrån koppla in en billig pumpautomat från Biltema. Jag ogillar dock skarp tanken på att ha sjöv
atten ståendes i automatens tank.

Strunta i genomströmningsberedaren och modifiera en tallriksdusch, regbdusch till att släppa igenom allt vatten som kommer från dränkpumpen. Då blir det kalla duschar vilket jag inte har något emot men övriga familjen lär protestera.
Varför gör du det inte vettigare genom att sätta en liten ack och tryckströmbrytare så kan du stänga helt utan problem öht. Och en backventil före så är det helt enligt formulär 1A, dina funderingar med tidrelä osv kan du hoppa över oavsett hur du gör.

Välj femledarkabel 2.5 mm2 så kan du ha nytta av den och sätta ett standard CEE uttag nere vid pumpen utan att fundera på felaktigheter med oansluten nolla osv. Det som krävs för start-stopp av pumpen kan du välja att sätta antingen i matningsänden eller nere vid pumpen. I princip ett kontaktormotorskydd som manövreras av en tryckströmbrytare.
 
D
Ack?
 
D
Du menar en liten tank där jag kan bygga tryck?
 
D Derbyboy skrev:
Du menar en liten tank där jag kan bygga tryck?
Ja en ackumulator dvs i de här fallen en liten hydrofor eller hydropress. Du går ofta långa omvägar i dina frågor/trådar och inget fel i det men här kan du nog gå på standardlösningar av olika slag. Din pump ser ut att vara ett riktigt val de håller bra klass.
 
D
Tack, jo jag är medveten om att kan vara lite omständigt ibland (läs ofta). Men i detta fall blir det en ganska stor investering så ni får ursäkta.

Jag ville gärna slippa att ha havsvatten ståendes i en tank eller i slangar. Därav ville jag i det längsta försöka hitta en lösning där jag kunde slipp tank och backventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.