Cheesen
H hempularen skrev:
Men 5h för att måla en dörr? Det kanske det kan ta om man först måste skrapa den trären.
Ja om man nu ska vara petig så hade jag antagligen hållit på längre tid... Men inte om jag gjorde det proffesionellt...
Skrapning, spackling - ca 45 minuter.. man har ju maskiner så det går ju skitfort.
sedan 15 minuter / varv om det bara är en kulör.

Hade jag målat min egen dörr hade det antagligen tagit hela helgen i garaget...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är en nytillverkad trären spegeldörr.
H hempularen skrev:
Men 5h för att måla en dörr? Det kanske det kan ta om man först måste skrapa den trären.
 
C cotillion skrev:
Dumheter, vad menar de att installation av badkar annars skulle vara? De har förmodligen bara klantat sig så mycket att de inte längre går med vinst på jobbet.

Se till att inte betala hela beloppet innan allt är klart.
Inte ingår maten när man får ett matbord installerat
 
Unikt namn
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte ingår maten när man får ett matbord installerat
Nä men benen sitter fast :cool:
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S
B Blindalinda skrev:
Hej!
Vi har en firma som renoverar vårt badrum. Vi har haft en del åsikter om att de inte plastat övriga utrymmen för att skydda från damm och också att de inte skyndsamt har återställt köksväggen när de råkade borra ett mellan badrum och kök. Samtidigt som vi började ifrågasätta det kom idag ett mail från dem om att vi helt plötsligt ska betala extra på löpande för att vår dörr var besvärligt att måla med linoljefärg och att de vill ha extra betalt för att montera på benen och avloppsröret på vårt inbyggnadsbadkar. Det är ett inbyggnadsbadkar från Gustavsberg med separat fotavsats. I offerten står att detta ingår
”* installation av badkar
*Inbyggnad av badkar
*Plattsättning av badkar”

Borde vi inte kunna räkna med att även fötterna och avloppsröret monteras på badkaret? De har varit medvetna en längre tid om vilket badkar vi vill ha och att dörren ska målas med linoljefärg, så att detta kom nu när de snart är färdiga känns mycket märkligt. Vad tänker ni ingår i installation av badkar om inte fötter och avlopp?
Jag har sagt det förr. Det dräller av usla hantverkare. Som dessa bär sig åt är inte acceptabelt på någon sida i katekesen. Betala inte ett öre innan dom gjort vad som överenskommits i offerten. Badkaret ska vara klart för användning. Hålet i köksväggen ska dom fixa utan prut. I annat fall tar du dit en annan pålitligare hantverkare och skickar fakturan till idioten/erna. Målningen av dörren, är det skador dom gjort? Varför linoljefärg?
Det dessa stollar möjligen ska ha betalt för är materialet. Ta dit en "riktig" hantverkare som gör klart jobbet.
 
Formellt känns det ju som montering av ben och rör på badkaret ligger utanför det som offererats. Men det känns också som om det inte skulle ta så lång tid. 1 timme max? Jag hade nog erbjudit det.
Om hantverkaren hade tjafsat om det hade jag nog försökt göra det själv.
 
  • Gilla
Jonny L
  • Laddar…
B Blindalinda skrev:
Vi har inte fått någon faktura ännu, har därför inget betalat.


Ang. linoljefärg känner jag att jag tyvärr inte har lika mycket på fötterna nu när jag lusläser kontraktet. Han och jag har pratat om att dörren ska målas och jag har vid tillfälle frågat via mail vilket som ska betalas på löpande, då är dörren inte med. Men det står tyvärr inte med i offerten och trots att jag har mail där jag vi i tidigt skede pratat om linoljefärg. Enligt honom är det JÄTTE-mycket mer jobb med linoljefärg. I min värld tar inte linoljefärg längre tid att stryka, torktiden är längre än med plastfärg, men vi ska väl inte betala för att någon står och tittar på när färg torkar. Han uppskattade det att det hittills tagit fem timmar att måla dörren, då är den inte ens slutstruken. Men som sagt, tyvärr finns den detaljen inte med i offerten och det muntliga är svårare för mig att bevisa.

Installation av badkar, känns mer själv klart att ben- och avloppsrörsmontering ingår. Men får som sagt känslan att detta kom upp för att han surnade till när vi klagade över att de inte lagar/målar det hål som de borrat in i köksväggen inom rimlig tid. Igår fick vi nog och målade den själva.
rätta mig gärna om jag har fel, montering innebär att man som hantverkare sätter upp något som kunden köpt. Vid installation av något så skall även inköp av produkten ingå av hantverkaren. Dvs att hantverkaren köper och monterar. En firma jag jobbat på ”åkte dit” på en stor maskin som vi skulle installera. Vi frågade efter maskinen och fick som svar att den skulle minsann vi köpa, och det fick vi också göra efter att jurister varit inkopplade..
 
Om man målar något med linoljefärg så får man räkna med att det tar ca dubbla tiden mot vanlig akrylat (plastfärg) Men sen beror det på vad som är avtalat sen tidigare. 5timmar är inte orimligt för en dörr. Det kan lika gärna ta 10 timmar beroende på om det tillkommer resor för att göra strykningen. Sen måste man vänta på att det är helt torrt och det gör man inte på plats om inte annat finns att göra.

”Installation av badkar” så får man givetvis utgå ifrån att det ska vara fullt färdigt installerat i priset. I detta fallet inklusive ben.

B Blindalinda skrev:
Vi har inte fått någon faktura ännu, har därför inget betalat.


Ang. linoljefärg känner jag att jag tyvärr inte har lika mycket på fötterna nu när jag lusläser kontraktet. Han och jag har pratat om att dörren ska målas och jag har vid tillfälle frågat via mail vilket som ska betalas på löpande, då är dörren inte med. Men det står tyvärr inte med i offerten och trots att jag har mail där jag vi i tidigt skede pratat om linoljefärg. Enligt honom är det JÄTTE-mycket mer jobb med linoljefärg. I min värld tar inte linoljefärg längre tid att stryka, torktiden är längre än med plastfärg, men vi ska väl inte betala för att någon står och tittar på när färg torkar. Han uppskattade det att det hittills tagit fem timmar att måla dörren, då är den inte ens slutstruken. Men som sagt, tyvärr finns den detaljen inte med i offerten och det muntliga är svårare för mig att bevisa.

Installation av badkar, känns mer själv klart att ben- och avloppsrörsmontering ingår. Men får som sagt känslan att detta kom upp för att han surnade till när vi klagade över att de inte lagar/målar det hål som de borrat in i köksväggen inom rimlig tid. Igår fick vi nog och målade den själva.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det låter mest som att de inte kunnat göra jobbet med vinst och nu vill hitta saker att göra en vinst på, eller åtminstone inte göra en förlust. Jag kan såklart se att montering just skulle kunna vara att sätta på ben och avlopp, men det låter mer som ett hårklyveri av ordvalet. Men detta kan ju knappast ta mer än en timme totalt, så vad tjafsar de om? Nu känns det mer som de fiskar efter något att kunna fakturera många timmar på.
Säg att de får en timme på det i fast pris så är iaf du på det torra.
Eller så är det en firma som systematiskt undervärderar sina offerter för att kunna lägga på de 15% som de får. Har en hantverkare nära oss som ALLTID gör så på allt. Alla vet att hans offerter måste man lägga på 15%. Och han försöker alltid få till det så att det är en ”extrabeställning” på sådant som borde ingå. Ett smart men fult sätt att öka vinsten med 15%.
 
J
G Gornor Ulragh skrev:
Eller så är det en firma som systematiskt undervärderar sina offerter för att kunna lägga på de 15% som de får. Har en hantverkare nära oss som ALLTID gör så på allt. Alla vet att hans offerter måste man lägga på 15%. Och han försöker alltid få till det så att det är en ”extrabeställning” på sådant som borde ingå. Ett smart men fult sätt att öka vinsten med 15%.
Inte offerter, utan kostnadsförslag i så fall. En offert är fast och ändras inte på. Ett kostnadsförslag får ökas på max 15%.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.