Stort tack! Lycka till du med! :)
 
  • Gilla
Thomas876 och 1 till
  • Laddar…
RoAd skrev:
Om det är så litet avstånd så tror jag inte det är någon idé att göra en ö. Eftersom den minsta passagen som är tillåten är 60cm kommer klipparen aldrig att gå in där iaf.
Passagen är inte 30 cm utan knappt en meter. Men jag vill inte att klipparen ska krocka med något och ska därför begränsa in allt (har bara 10 buskar och träd). Så om det nu är 30 cm så blir det i mitt fall:
fast hinder 35 cm + minsta avstånd mellan begränsningskablar 30 cm + kant (dike som det står i manualen) den inte får åka ut för 30 cm = 95 cm och då är det precis att det går vid många av mina buskar.

Jag gissar att det där med 30 cm är för att det, med lite säkerhet, inte ska bli för nära de 0 cm man ska lägga kablarna ihop på vägen ut till öar som gör att klipparen inte bryr sig om kablarna när två går ihop.
 
R
Jag läste fel. Jag fick för mig att passagen bara var 30cm. Ska sluta svara på saker precis innan jag ska gå och lägga mig ;)
 
Är det någon byggt eller ska bygga en ramp? Själv har jag en mur på ca 1 m som jag tänkte bygga en ramp upp för så jag slipper bära den till den bi-ytan.
I följande klipp finns en lång ramp som klipparen går upp och ner för utan några större bekymmer, stegrar lite vid ett tillfälle bara. Rampen verkar luta 39%. Klipparen måste vara av en äldre modell än den serie som behandlas i den här tråden då videon är upplagd 2011. Därför borde våra klippare klara en liknande ramp ännu bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=8YZFVBJJQaw
Kolla 5:40 och 7:13 för att se upp- och nerkörning för rampen.
 
  • Gilla
joabnu
  • Laddar…
Har idag installerat klipparen i min trädgård, allt gick enligt planen och det var faktiskt väldigt enkelt. Synd bara att Husqvarna inte skickar med en vettig installationsmanual. Dåligt när man köper en så pass dyr apparat från dom!

När klipparen var laddad och klar så backa den så fint ut från laddstationen och började klippa utan problem. Den hann med ca 4 timmars klippning och den stötte inte på problem en endaste gång. Otroligt bra tycker jag den skötte sig och jag är otroligt nöjd med dagen! 😃
 
  • Gilla
Choj
  • Laddar…
RoAd skrev:
Jag får helt enkelt testa. Det värsta som kan hända är ju att jag får klippa av och sedan skarva när jag flyttar den till rätt plats.

Jag ska testa att gå ut och tillbaka med kablarna parallellt ett par meter, som till en ö fast utanför slingan. Då borde förhoppningsvis rullen hamna tillräckligt långt från begränsningen för att inte störa.
Hur gick det för dig i helgen? Installera du klipparen RoAD? :)
 
Jag installerade också min klippare i helgen. Dock lite provisoriskt, på kanske 150 m2 av mina ca 800 m2, med vanlig kabel som man har i väggarna inne. Anledningen är jag håller på och tar bort en del stubbar och kantsten och dressar i svackor på övriga ytor.

Ett bekymmer jag redan stött på är hur man ska lägga begränsningskabeln vid laddstationen om man skulle vilja ha ett hus eller som det är just nu för mig,: så ojämnt på sidorna av laddplattan att jag inte vill att den ska köra ut där. Kan man i strid med instruktionsboken lägga begränsningskablarna närmare guidekablarna än 30 cm. Borde ju gå då jag läst i forumet att det är olika signaler i begränsningskabeln och guidekabeln (vilket kanske är självklart om man tänker efter).
Hur har ni som har hus gjort med kablarna? Stod inte så mycket om det i hustråden. Jag vill inte att den ska krocka med garageportkarmen :)
 
Ska snart börja gräva ner begränsnings- och guidekablarna till min 430X. Bifogar 3 st bilder. Har inte ritat ut begränsningskablarna, men allt ska begränsas så att karossen håller sig någorlunda fin.

Jag tror att gräsytorna tillsammans är ca 800 m2 och att begränsningskabeln kommer bli ca 240 m.

1. Tomten som den ser ut nu. Rampen är dock inte byggd än.
2. Tomten med passagerna (i beige) jag tänkte gräsklipparen skulle använda mellan ytorna. Den breda är redan byggd.
3. Min tanke hur guidekablarna ska dras.

Dom 2 smala beigea passagerna (den ena är genom en öppning i ett staket och den andra är över en grusyta) och passagen fram till rampen vill jag helst att den bara ska gå igenom.

Tacksam för synpunkter på guidekablar och passager. :)

Ritning robotgräsklippare grund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning robotgräsklippare passager.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning robotgräsklippare kablar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har HQ 420 en eller två guideportar så man kan dra en åt höger och en åt vänster runt tomten ?
 
Ang passagerna. Jag fick tipset från ÅF att göra dem 120 breda och hålla guidekabeln 30 från den "högra" (när man tittar in mot laddstationen) avgränsningskabeln. Det funkar bra, men...

Skulle jag göra om installationen idag så skulle jag göra passagerna smalare (90 cm?). I dagsläget händer det att klipparen "smiter" mellan ytorna. Med en smalare (och svängd?) passage kan man minimera detta problem. Men kan dessutom styra hur nära klipparen ska följa guidekabeln - så skulle passagen bli för smal kan man kompensera för detta i mjukvaran.

Lycka till!
 
M Masen72 skrev:
Ang passagerna. Jag fick tipset från ÅF att göra dem 120 breda och hålla guidekabeln 30 från den "högra" (när man tittar in mot laddstationen) avgränsningskabeln. Det funkar bra, men...

Skulle jag göra om installationen idag så skulle jag göra passagerna smalare (90 cm?). I dagsläget händer det att klipparen "smiter" mellan ytorna. Med en smalare (och svängd?) passage kan man minimera detta problem. Men kan dessutom styra hur nära klipparen ska följa guidekabeln - så skulle passagen bli för smal kan man kompensera för detta i mjukvaran.

Lycka till!
Har en Husqvarna 420 robotklippare. Har också en Worx. Där 420:an har stora problem, trånga områden t.ex. kan den hålla på och försöka komma ut i ett flera minuter. Sätter jag in min Worx på samma sträcka, klarar den samma problem på c:a. 15 sekunder och klipper minst lika bra. Mycket missnöjd med min 420 Aldrig fler Husqvarna om dem inte kan göra den mer intelligent!
 
C Canutos skrev:
Har en Husqvarna 420 robotklippare. Har också en Worx. Där 420:an har stora problem, trånga områden t.ex. kan den hålla på och försöka komma ut i ett flera minuter. Sätter jag in min Worx på samma sträcka, klarar den samma problem på c:a. 15 sekunder och klipper minst lika bra. Mycket missnöjd med min 420 Aldrig fler Husqvarna om dem inte kan göra den mer intelligent!
Två identiska inlägg om ointelligenta HQ utan någon som helst bakgrundsfakta. Icke trovärdigt!
 
E etompau skrev:
Två identiska inlägg om ointelligenta HQ utan någon som helst bakgrundsfakta. Icke trovärdigt!
Vad baserar du ditt uttalande på?
 
C Canutos skrev:
Vad baserar du ditt uttalande på?
Dina inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.