Hej!
I lördags köpte jag äntligen mig en Automower 420 som jag ska installera nu till helgen.

Då dess laddstation ska stå mot väggen på garagets baksida ska jag också ta elen från garaget. Har ett lämpligt eluttag där som jag tänkte använda mig av.

Nu till min fråga... Är det bra att även sätta i ett överspänningsskydd i eluttaget där jag sen kopplar in laddstationen? Det sitter en jordfelsbrytare vid min elcentral men jag vill göra allt jag kan för att vara så säker som möjligt vid ett ev åskoväder eller andra elfel som kan uppstå. Någon som har några tips och tankar om detta? :)
 
Du kan sätta ett överspänningsskydd om du vill men mot åska hjälper de tyvärr inte.
 
Ok, så ett överspänningsskydd är inte fel med andra ord?
 
R
Grattis till inköpet. Jag har faktiskt köpt en 420 själv men inte hunnit installera den än.

Björnberger skrev:
Ok, så ett överspänningsskydd är inte fel med andra ord?
Inte mer fel än till någon annan känslig utrustning. Men om du har läst om robotgräsklippare som gått sönder av åskväder så är det oftast pga. att blixten gått genom slingan och det förhindrar du inte med ett överspänningsskydd på nätspänningen.

Eftersom jag själv ska installera en 420 och rubriken är så generell som den är så lånar jag tråden lite.

Jag har inte riktigt bestämt mig för var jag ska ha laddstationen än. Jag har en favoritplats men den måste isf. förberedas en del först. Är det möjligt att ställa laddstationen temporärt på ett annat ställe så länge och lägga extra begränsningskabel rullad utanför området för att slippa skarva senare? Vill gärna få igång klipparen direkt och inte vänta tills precis allt är klart.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Tack! Ska bli så jävla kul att installera den på lördag! Längtar så! Lite småfix i trädgården ska jag göra innan dess bara.

Håll mig gärna uppdaterad med hur det går för dig! :)

Ang. placeringen av din laddstation kan jag tyvärr inte hjälpa dig, är nybörjare på detta... :-D
 
R
Jag får testa helt enkelt. Gissningsvis går det utmärkt så länge extrakabeln inte ligger i direkt anslutning till själva slingan.

Själv ser jag inte alls fram mot själva installationen, bara att slippa klippa den s*t*ns gräsmattan :) Har gått i två år och klippt ca 1400m2 gräs med handklippare. Nu fick det vara nog.
 
Rulla ihop extra kabel vet jag inte om det är så bra men det går utmärkt att lägga kablen trippel. Så man går tillbaka med kablen och sen framåt igen. Så det bli tre trådar parallellt så att säga så har man extra att ta av sen.
 
Dra in ett par meter extra kabel och gör det som en obefintlig Ö istället (en ö som inte finns så att säga) så följer man regelboken och kan använda för att modifiera i efterhand.
 
R
Tack för tipset. Om det inte fungerar med att lägga buffertkabel i en rulle en bit bakom laddstationen så får jag testa det istället.
 
Lägga ihopsnurrad buffertkabel i en slinga är ajabaja i en robotinstallation. Många har försökt men tveksam om någon lyckats.
 
R
Jag får helt enkelt testa. Det värsta som kan hända är ju att jag får klippa av och sedan skarva när jag flyttar den till rätt plats.

Jag ska testa att gå ut och tillbaka med kablarna parallellt ett par meter, som till en ö fast utanför slingan. Då borde förhoppningsvis rullen hamna tillräckligt långt från begränsningen för att inte störa.
 
Imorgon lördag ska jag äntligen installera min nyköpta Automower 420 på min tomt! Jag har dock letat i medföljande material och på Husqvarnas hemsida efter info om hur långt ifrån begränsningsslingan ska ligga från olika material och kanter. Har tyvärr inte lyckats hitta det, kan nån härhjälpa mig med det? Nån länk till detas hemsida kanske?
 
Va roligt, jag ska också troligen installera en Automower imorgon.

http://www.husqvarna.com/se/support/download-manuals/?query=420&types=O

På den sidan laddar du ner följande:
OM, Automower, 420, 430X, 450X, 2016
Storlek: 13,69 MB
Ladda ned


På sidan 21-22 står dessa mått.


En sak jag dock inte hittar i den manualen trots att den är 100 sidor är hur långt det måste vara mellan en "ö" av slingan (t ex en buske) och ytterkanten av gräsmattan, alltså mellan två begränsningskablar. Men har för mig jag läst här i forumet att det ska va 30 cm. Det låter rimligt då det i manualen står att det ska va minst 30 cm mellan guidekabeln och begränsningskabeln.

MVH
Gustav
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
R
Björnberger skrev:
Imorgon lördag ska jag äntligen installera min nyköpta Automower 420 på min tomt! Jag har dock letat i medföljande material och på Husqvarnas hemsida efter info om hur långt ifrån begränsningsslingan ska ligga från olika material och kanter. Har tyvärr inte lyckats hitta det, kan nån härhjälpa mig med det? Nån länk till detas hemsida kanske?
Sida 21-22 i manualen.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
R
Gustav E skrev:
En sak jag dock inte hittar i den manualen trots att den är 100 sidor är hur långt det måste vara mellan en "ö" av slingan (t ex en buske) och ytterkanten av gräsmattan, alltså mellan två begränsningskablar. Men har för mig jag läst här i forumet att det ska va 30 cm. Det låter rimligt då det i manualen står att det ska va minst 30 cm mellan guidekabeln och begränsningskabeln.
Om det är så litet avstånd så tror jag inte det är någon idé att göra en ö. Eftersom den minsta passagen som är tillåten är 60cm kommer klipparen aldrig att gå in där iaf.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.