Att slipa bladen, ja jag har aldrig gjort sånt förut, så jag får väl avvägar hur vida vilket som är billigast, att lämna in maskin köp eller köpa nya, kontra hur mycket jag använder maskinen.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Att slipa bladen, ja jag har aldrig gjort sånt förut, så jag får väl avvägar hur vida vilket som är billigast, att lämna in maskin köp eller köpa nya, kontra hur mycket jag använder maskinen.
Stämjärn
Yxor
Knivar
Köksknivar, VARNING de blir vassa som satan och då man är van med en slö så skär man sig......
Hyvelstål, när du står där i början på långhelgen med slöa stål...……............

Jag säger inte att Tormek är bäst, men det är vad jag har erfarenhet av.
Insåg direkt behovet då jag köpt min INCA :)
 
Jo, det finns en stor poäng i det du säger. Skärpa är viktigt.
Hur är det med vaxen, vad hjälper den mot, eller är det bara för glider?
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Jo, det finns en stor poäng i det du säger. Skärpa är viktigt.
Hur är det med vaxen, vad hjälper den mot, eller är det bara för glider?
'Bara' glidet.
 
Denna tråd är det närmaste jag hittat som diskuterar hyvelinställningar.
Har lusläst manualen till min nya hyvel men får inget svar på min fråga så jag provar här.
Inmatningsbordet går inte att få i nivå med utmatningsbordet..?!?
Har skruvat inställningsmuttrar upp & ned utan att få det bra.
De ska väl ”liva” med varandra? Bara att inmatningsbordet är lägre än utmatningsbordet, de antal mm man vill avverka?
Vad är det jag missar..?
Bild bifogas. Hyvelmaskin Nikmann ADM 320 i en verkstad med verktyg och förvaringslådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivåkontroll av trähyvels inmatningsbord i förhållande till utmatningsbord, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bordet behöver justeras ordentligt...
Ring säljaren om den är ny?
 
  • Gilla
Rosendals design
  • Laddar…
Den är helt ny.
Utmatningsbordet är helt i våg med maskinen & ligger strax under kuttern. ”5 mm testet” med ett ämne som flyttar sig 5 mm framåt när kuttern snurrar förbi är 100%.
På bilden är inmatningsbordet satt på 0mm avverkning. Den lutningen ser jag inte hur jag ska kunna rätta till.
Tror du den är skadad?
 
R Rosendals design skrev:
Den är helt ny.
Utmatningsbordet är helt i våg med maskinen & ligger strax under kuttern. ”5 mm testet” med ett ämne som flyttar sig 5 mm framåt när kuttern snurrar förbi är 100%.
På bilden är inmatningsbordet satt på 0mm avverkning. Den lutningen ser jag inte hur jag ska kunna rätta till.
Tror du den är skadad?
Förmodligen bara dåligt inställd tänker jag men det blir ju bara en killgissning när man inte är maskinen, säljaren borde kunna bidra med kunskap om hur man justerar den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rosendals design
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.