Jaha, då förstår jag att jag inte förstod :sweat:

Vad som kan vara värt att nämna är att ni fortfarande kan uppföra ett garage där, om än bara 30 kvm bya (attefallsgsrage) då attefallare har sitt eget regelverk de går efter och inte påverkas av detaljplanen om det inte uttryckligen framgår i detaljplan att attefall inte får uppföras (och en sådan bestämmelse fanns inte för 100 år sedan)
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Det är i sådana här lägen som man bygger garage enligt attefallsreglerna, för då är det 4,5m till tomtgräns som gäller oavsett prickmark.
Själv skulle jag förlängt vidfånget (fram till prickmark?) för att få en avvägning mellan stil och storlek.
 
Ni har inte möjligt att inreda tvättstuga i källaren?

Om inte, så hade jag också gjort vindfånget större, framförallt hade jag försökt öka på tslvinkeln något för att matcha resterande del.

Garaget hade jag i stället förlagt på andra sidan.
Fördelen med det är att det läget påverkar soltimmarna minimalt, nackdelen är att det blir lite längre att gå.
 
Redigerat:
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det är i sådana här lägen som man bygger garage enligt attefallsreglerna, för då är det 4,5m till tomtgräns som gäller oavsett prickmark.
Själv skulle jag förlängt vidfånget (fram till prickmark?) för att få en avvägning mellan stil och storlek.
Förrådet på vår baksida är byggt enligt attefallsreglerna, så jag gissar att man isåfall skulle vara tvungen att i efterhand söka bygglova för denna på något sätt?

J Jarlsgård skrev:
Ni har inte möjligt att inreda tvättstuga i källaren?

Om inte, så hade jag också gjort vindfånget större, framförallt hade jag försökt öka på tslvinkeln något för att matcha resterande del.

Garaget hade jag i stället förlagt på andra sidan.
Fördelen med det är att det läget påverkar soltimmarna minimalt, nackdelen är att det blir lite längre att gå.
Tvättstugan har vi i badrummet på plan 2, detta är "bara" groventré med avhängning av skor & kläder, städskåp m.m.
Att göra iordning källaren skulle vara en betydligt mycket mer omfattande operation än denna tillbyggnad. (källaren är minst sagt spartanskt byggd)
Dessutom är vi alldeles för lata och i praktiken kommer vi ändå inte använda en sådan ingång.:crysmile:

Ja det lutar väl åt att garaget får planeras som du säger. Jag hoppades att någon i denna tråden skulle komma med en genialisk lösning som vi missat så att vi ändå kunde få till det i sydväst :thinking:
 
Jag tycker att du ska fråga på byggnadsnämnden om inte du får bygga enligt din första skiss.
Det är ju möjligt att du kan få dispans.

Regler finns det alltid, men en del går att komma runt.
Hävda kanske att du vill skärma av mot skolan?

//AA
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Förrådet på vår baksida är byggt enligt attefallsreglerna, så jag gissar att man isåfall skulle vara tvungen att i efterhand söka bygglova för denna på något sätt?
Det är väl ett klassiskt knep att först utnyttja byggrätten så mycket som möjligt och därefter utnyttja Attefall & Friggebod på prickmark. Trist att ni missade den långsiktiga planeringen.
 
Att få beviljat en liten avvikelse där hela åtgärden I princip förläggs på prickmark känns otroligt osannolikt och ska inte kunna beviljas, så den biten tror jag dessvärre är lite kört.

Och tro mig, jag försöker se lösningar men det blir svårt med detaljplanen :sweat: så det enklaste, säkraste och billigaste alternativet är nog att placera det på den östra sidan dessvärre. Fördelarna där är på sätt och vis fler som jag ser det.
+ mindre skuggning
+ inga fönster på huset i bottenplan

- längre till groventre
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Jag har sett i tråden att det var ca 11 meter på den östra sidan mellan hus och fastighetsgräns?

Vad är det för mått på bostadshuset? Exkl vindfånget :)
 
H
J Jarlsgård skrev:
Jag har sett i tråden att det var ca 11 meter på den östra sidan mellan hus och fastighetsgräns?

Vad är det för mått på bostadshuset? Exkl vindfånget :)
Huset är ca 10m i väst-öst, någit mindre norr-syd. (Man ska nog ta de mått jag skriver med en nypa salt. De är definitivt inte exakt kontrollmätta)

Nu är jag väldigt nyfiken på vad du tänker!
 
Tja, du vill ju ha ett lite större garage, vilket fick mig att tänka på ett dubbelgarage i klassisk stil.

För att utveckla lite så tänker jag ett relativt nätt dubbelgarage med portarna på "långsidan", dvs att taknocken är i samma riktning som vindfånget och husets. Taklutning samma som vindfånget för att binda ihop det hela.

Slagportar som sitter tätt och i princip ute vid gavlarna.. Ska se om jag kan hitta någon bild för att visa. :)
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.