RoTe
B Bo Berglund skrev:
Jag har haft en app som spelar in på min tidigare telefon Galaxy S7 men den funkar inte på min nyare Galaxy S10 eftersom den har fått en nyare version av Android...
Vilken app använder du och är det en Android-telefon?
Cube ACR
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hemskt! Bor ni kvar, bor grannen kvar?
De hade bott här i många år o trodde att de deras talan var lag o om det inte passae oss skulle vi flytta. De flyttade härifrån i fjol pga. De blev gamla o frun blev mycket sjuk (psykisk) osv. Vi är glada men såren o känslan att man inte får stöd sitter kvar i själen så djupt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Spelar väl roll om jag är på botten av ett kinesiskt företag...
Då behöver du inte spela in själv, det gör din arbetsgivare i kombination med myndigheterna.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
I domstol får även olagliga inspelningar användas. Det finns inga begränsningar som det gör i tex USA. Men de blir ju inte lagliga bara för det.

Men att spela in egna samtal är lagligt även om andra inte känner till det.
Vad är en laglig inspelning om den i en rätt får användas av den jag tolkar dig som ”inspelaren” ?
Hur kan den då vara olaglig?

Om du avser en inspelning där även inspelningen i sig blir föremål för rättsfall förstår jag.
 
D Dubbelgusten skrev:
Jag och min granne har en dispyt som f n är liten och förhoppningsvis kan lösas utan att det blir större komplikationer och följder. Men eftersom jag upplever min granne (det är kvinnan i paret som för talan) som nyckfull är jag inte säker på att utfallet blir så. Hon har nämnligen vid andra tillfällen överraskat med att oväntat ändra ståndpunkt i saker som jag trott vi vara överens om.
Jag har spelat in ett samtal mellan oss. Samtalet skedde i hennes trädgård och utan hennes vetskap. Samtalet är till gagn för mig om nu denna dispyt skulle växa och i förlängningen t ex leda till en stämningsansökan från deras/hennes sida.

Jag har två frågor om detta.
1. Har jag haft laglig rätt att göra inspelningen.
2. Kan jag använda inspelningen i en domstol för att styrka min sak?
Hej!
Låter inte kul med granndispyter. Har själv en pågående fast vilande. Som svar på fråga 1. Ja, du har rätt att spela in samtalet så länge du själv deltar i samtalet.

Fråga 2. är jag dock osäker på. Det kan, om inte annat en jurist svara på. Kolla någon hemsida för frågor till jurist.

Lycka till!
 
D Dubbelgusten skrev:
Jag och min granne har en dispyt som f n är liten och förhoppningsvis kan lösas utan att det blir större komplikationer och följder. Men eftersom jag upplever min granne (det är kvinnan i paret som för talan) som nyckfull är jag inte säker på att utfallet blir så. Hon har nämnligen vid andra tillfällen överraskat med att oväntat ändra ståndpunkt i saker som jag trott vi vara överens om.
Jag har spelat in ett samtal mellan oss. Samtalet skedde i hennes trädgård och utan hennes vetskap. Samtalet är till gagn för mig om nu denna dispyt skulle växa och i förlängningen t ex leda till en stämningsansökan från deras/hennes sida.

Jag har två frågor om detta.
1. Har jag haft laglig rätt att göra inspelningen.
2. Kan jag använda inspelningen i en domstol för att styrka min sak?
1 Ja!
2. Ja
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
M maxmsm skrev:
Då behöver du inte spela in själv, det gör din arbetsgivare i kombination med myndigheterna.
Jo men JAG behöver inspelningen, .
 
  • Haha
maxmsm
  • Laddar…
D Dubbelgusten skrev:
Jag och min granne har en dispyt som f n är liten och förhoppningsvis kan lösas utan att det blir större komplikationer och följder. Men eftersom jag upplever min granne (det är kvinnan i paret som för talan) som nyckfull är jag inte säker på att utfallet blir så. Hon har nämnligen vid andra tillfällen överraskat med att oväntat ändra ståndpunkt i saker som jag trott vi vara överens om.
Jag har spelat in ett samtal mellan oss. Samtalet skedde i hennes trädgård och utan hennes vetskap. Samtalet är till gagn för mig om nu denna dispyt skulle växa och i förlängningen t ex leda till en stämningsansökan från deras/hennes sida.

Jag har två frågor om detta.
1. Har jag haft laglig rätt att göra inspelningen.
2. Kan jag använda inspelningen i en domstol för att styrka min sak?
1) Ja det räcker att en person i samtalet vet om inspelningen.
2) ja, även om samtalet hade varit olagligt hade du kunnat använda det i domstol då vi har fri bevisföring
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jutholmen skrev:
Du får däremot inte använda något hon säger till tredje part (t ex sin make) i samtalet.
Fel.
Så funkar det inte. Allt som får tas upp, får användas, PUNKT. Det är således aldrig lagligt att ta upp något ljud, men sedan inte använda det.

Antingen är det olagligt att både uppta ljudet och använda det.
Eller så är det lagligt att både uppta ljudet och använda det.

(Det kan däremot finnas restriktioner om man med tvångsmedel avlyssnar någon, då får man t.ex. inte använda uppgifter som inhämtas från någon som har tystnadsplikt som råkar komma med vid t.e.x. rumsavlyssning, t.ex. advokater, präster, tjänstemän, psykologer m.m. men just tvångsmedel kan aldrig appliceras på någon som avlyssnar privat utan berör bara polisens avlyssning som görs med stöd av domstolsbeslut)

Sålänge du är fysiskt närvarande (vilket räknas som deltagande), så får allt tas upp, sålänge du inte obehörligen berett dig tillträde.
Observera att om ni pratar i farstun och du obetänksamt följer med grannen in i huset så räknas detta som obehörigt tillträde - obehörigt tillträde i avlyssningslagen ska tolkas tvärtemot olaga intrång och hemfridsbrott, dvs du ska ha explicit tillåtelse, inte bara att denne inte motsätter sig tillträdet.
Enkelt är att bara fråga "Är det okej att jag följer med in?" så är den saken löst.

Med deltagande i ett samtal ska förstås de som är fysiskt närvarande. Man behöver inte vara med och prata, det räcker med att det är underförstått att du är med och hör - och även kan spela in. Man kan se det som, är du upptagen på deltagarlistan och avprickad på ett möte, så får du även spela in mötet.

Lämnar du rummet för att gå på toa, får du dock inte lämna kvar bandspelaren, mötesdeltagarna kan då tro att du inte hör och prata "hemligheter" som du inte har rätt att höra, och får därför inte spela in.
Samma gäller att lämna kvar en trådlös mick, och lyssna av med hörlurar innefrån toa, så det spelar ingen roll om du inte spelar in utan bara lyssnar i realtid.

Tänk på att lyssna (med öronen via t.ex. en telefon) och spela in (med bandspelare) är exakt samma sak i lagen.
Så det görs ingen skillnad på inspelning eller ej.

För att ta några exempel:
A: Om du talar i telefon med grannen, och grannen lägger undan luren tillfälligt för att prata med sin make.
Grannen är medveten om att luren är avlagd, och att du hör vad som sägs.
Allt som sägs får både höras på och spelas in.

B: Om du talar i telefon med grannen, och grannen nu lägger på, men luren går inte i klykan ordentligt så att telefonen fortfarande är "avlagd" utan att grannen är medveten om det.
Det är nu förbjudet att fortsätta samtalet, du måste således lägga på. Både att lyssna och spela in är olagligt.

Samma gäller även mellan 4 ögon. Allt som du hör med dina bara öron, utan hjälpmedel, får du även spela in i stort sett.
Behöver du använda hjälpmedel för att höra, så är det olagligt att både lyssna och spela in. (Detta gäller dock inte på allmänt tillgänglig plats, dvs du får använda förstärkare för att höra vad de framför dig säger på en buss, men du får inte spela in icke-allmänt tillgänglig plats, t.ex. använda en lasermikrofon för att lyssna av en lägenhet utifrån via fönstret)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan har vi det där med GDPR.
Och ja, GDPR kan gälla privatpersoner. För att det så kallade hushållsundantaget ska få användas, så krävs det att det berör ditt privatliv.
Man kan således inte gå runt hejvilt och fotografera registreringsskyltar och sedan spara i sin telefon utan anledning.

Sedan vill jag poängtera att om du INNEHAR en AKTIV enskild firma, så anses ALLT som du gör att ha med firman att göra. Då finns det ingen åtskillnad mellan privat och firma när det gäller GDPR, och du måste åtfölja GDPR vad du än gör. Det gäller även om det bara är ett jordbruksfastighet eller liknande.


När det gäller en vårdnadstvist, eller avtal med granne gällande t.ex. användning av mark, så är det fullt rimligt att du får använda hushållsundantaget. Då är det fullt tillåtet att dolt spela in för att kunna använda som bevis i en ev rättegång sedan om det blir en tvist.

Allt behöver inte användas papper och penna. Det är det som är det fina med svensk avtalslag.



Så summa summarium, har du ingen enskild firma på ditt personnummer, så kan du fritt fram lyssna av med buren, dold mikrofon som du bär på kroppen. Då har du ryggen fri. Försök dock ställa in micken så att bara det som du själv skulle höra med dina egna öron upptas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast i fallet du länkar är det ju Swedbank (stort företag, dessutom bank) och dom har gjort detta regelmässigt, fallet handlar om att dom inte vill lämna ut själva inspelningen (utan vill räkna transkriberinhgben som att det är utlämnat).

Man kan också läsa det dom skriver kring defintionen av personuppgift:
"I linje med EU-domstolens ställningstaganden måste även en röst i en ljudupptagning anses utgöra en personuppgift, om det med ledning av rösten är möjligt att identifiera den berörda personen.

I detta fall avser de aktuella ljudupptagningarna telefonsamtal mellan kunden och en kundrådgivare hos Swedbank. Enligt hovrättens mening är det möjligt att med ledning av rösterna identifiera de samtalande. Kundens röst i inspelningarna utgör alltså en personuppgift som avser honom. Kunden har enligt artikel 15.3 i dataskyddsförordningen rätt att få en kopia av denna personuppgift. I förhållande till den personuppgiften gäller också hans övriga rättigheter enligt dataskyddsförordningen, till exempel rätten till radering."


Det gör det ju svårt för gemene man att säga om det är en personuppgift eller inte i en ljudupåpåtagning, i detta fallet hos HD var det tydligt när det var en anställd resp kund som talade, det behöver det inte vara i andra fall...men det kan vara det..
Om man spelar in med förvrängning av rösterna så det då ingen personuppgift om inte själva innehållet (någon säger sitt personnummer, namn etc) är en personuppgift?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
I Sverige är det lagligt att spela in så länge ena parten vet om det. Detta är dock olagligt i många andra länder vilket gör telefoninspelningsappar mycket svåra att få att fungera. Jag spelar dock in alla mina telefonsamtal pga att jag i jobbet får mycket uppgifter jag måste komma ihåg, på så sätt slipper jag skriva upp dessa.
Vilken app använder du?
 
S sebastiannielsen skrev:
Fel.
Så funkar det inte. Allt som får tas upp, får användas, PUNKT. Det är således aldrig lagligt att ta upp något ljud, men sedan inte använda det.

Antingen är det olagligt att både uppta ljudet och använda det.
Eller så är det lagligt att både uppta ljudet och använda det.

(Det kan däremot finnas restriktioner om man med tvångsmedel avlyssnar någon, då får man t.ex. inte använda uppgifter som inhämtas från någon som har tystnadsplikt som råkar komma med vid t.e.x. rumsavlyssning, t.ex. advokater, präster, tjänstemän, psykologer m.m. men just tvångsmedel kan aldrig appliceras på någon som avlyssnar privat utan berör bara polisens avlyssning som görs med stöd av domstolsbeslut)

Sålänge du är fysiskt närvarande (vilket räknas som deltagande), så får allt tas upp, sålänge du inte obehörligen berett dig tillträde.
Observera att om ni pratar i farstun och du obetänksamt följer med grannen in i huset så räknas detta som obehörigt tillträde - obehörigt tillträde i avlyssningslagen ska tolkas tvärtemot olaga intrång och hemfridsbrott, dvs du ska ha explicit tillåtelse, inte bara att denne inte motsätter sig tillträdet.
Enkelt är att bara fråga "Är det okej att jag följer med in?" så är den saken löst.

Med deltagande i ett samtal ska förstås de som är fysiskt närvarande. Man behöver inte vara med och prata, det räcker med att det är underförstått att du är med och hör - och även kan spela in. Man kan se det som, är du upptagen på deltagarlistan och avprickad på ett möte, så får du även spela in mötet.

Lämnar du rummet för att gå på toa, får du dock inte lämna kvar bandspelaren, mötesdeltagarna kan då tro att du inte hör och prata "hemligheter" som du inte har rätt att höra, och får därför inte spela in.
Samma gäller att lämna kvar en trådlös mick, och lyssna av med hörlurar innefrån toa, så det spelar ingen roll om du inte spelar in utan bara lyssnar i realtid.

Tänk på att lyssna (med öronen via t.ex. en telefon) och spela in (med bandspelare) är exakt samma sak i lagen.
Så det görs ingen skillnad på inspelning eller ej.

För att ta några exempel:
A: Om du talar i telefon med grannen, och grannen lägger undan luren tillfälligt för att prata med sin make.
Grannen är medveten om att luren är avlagd, och att du hör vad som sägs.
Allt som sägs får både höras på och spelas in.

B: Om du talar i telefon med grannen, och grannen nu lägger på, men luren går inte i klykan ordentligt så att telefonen fortfarande är "avlagd" utan att grannen är medveten om det.
Det är nu förbjudet att fortsätta samtalet, du måste således lägga på. Både att lyssna och spela in är olagligt.

Samma gäller även mellan 4 ögon. Allt som du hör med dina bara öron, utan hjälpmedel, får du även spela in i stort sett.
Behöver du använda hjälpmedel för att höra, så är det olagligt att både lyssna och spela in. (Detta gäller dock inte på allmänt tillgänglig plats, dvs du får använda förstärkare för att höra vad de framför dig säger på en buss, men du får inte spela in icke-allmänt tillgänglig plats, t.ex. använda en lasermikrofon för att lyssna av en lägenhet utifrån via fönstret)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan har vi det där med GDPR.
Och ja, GDPR kan gälla privatpersoner. För att det så kallade hushållsundantaget ska få användas, så krävs det att det berör ditt privatliv.
Man kan således inte gå runt hejvilt och fotografera registreringsskyltar och sedan spara i sin telefon utan anledning.

Sedan vill jag poängtera att om du INNEHAR en AKTIV enskild firma, så anses ALLT som du gör att ha med firman att göra. Då finns det ingen åtskillnad mellan privat och firma när det gäller GDPR, och du måste åtfölja GDPR vad du än gör. Det gäller även om det bara är ett jordbruksfastighet eller liknande.


När det gäller en vårdnadstvist, eller avtal med granne gällande t.ex. användning av mark, så är det fullt rimligt att du får använda hushållsundantaget. Då är det fullt tillåtet att dolt spela in för att kunna använda som bevis i en ev rättegång sedan om det blir en tvist.

Allt behöver inte användas papper och penna. Det är det som är det fina med svensk avtalslag.



Så summa summarium, har du ingen enskild firma på ditt personnummer, så kan du fritt fram lyssna av med buren, dold mikrofon som du bär på kroppen. Då har du ryggen fri. Försök dock ställa in micken så att bara det som du själv skulle höra med dina egna öron upptas.
Vad menar du "Antingen är det olagligt att både uppta ljudet och använda det"?
Vi har fri bevisföring i Sverige så allt kan användas även om det kommit fram olagligt och det kommer naturligtvis påverka bevisvärderingen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Man kan således inte gå runt hejvilt och fotografera registreringsskyltar och sedan spara i sin telefon utan anledning
En petitess men registreringsskylt är väl inte personuppgift eller skyddad information?
Fins det någonting mer publikt än just sådan skylt?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Antingen är det olagligt att både uppta ljudet och använda det
Vi har fri bevisföring, vilket betyder att ett bevis inte kan nekas av rätten för att det framkommit på olaglig väg.

Men det betyder fortfarande att man kan få ett straff för att ha använt ett bevis olagligt. Exempel, en polis som gör en rumsavlyssning av ett rum (med domstolsbeslut) och råkar få med information med den tilltalades advokat.

Den informationen får sedan inte tas upp i rättegång, görs det ändå kan polisen få ett straff.
På samma sätt får sådan information inte utnyttjas i andra ärenden, t.ex. om en avlyssning görs hemma hos en kriminell där det även bor en registrerad präst.
Och prästen plötsligt pratar med sig själv om bikter som andra gjort.

Den informationen får sedan inte tas upp i ett åtal mot den som biktat eller vara föremål för böter, tillsyn eller andra åtgärder.


Några sådana restriktioner finns INTE för sådant som upptas av privatpersoner.
Dvs allt som du har rätt att höra eller spela in, har du även rätt att nyttja fritt, i t.ex. rättegångar utan att bli bestraffad.
Det är bara om du har hört det eller spelat in det på olaglig väg, som det kan komma ifråga om straff.

D Dilato skrev:
En petitess men registreringsskylt är väl inte personuppgift eller skyddad information?
Jo, registreringsskylt anses vara personuppgift enligt GDPR. Bara för att uppgiften normalt visas publikt på ett fordon, betyder inte att den får behandlas fritt.
Samma gäller t.ex. om ett företag publicerar namnen på sina anställda på sin hemsida med samtycke, betyder inte att andra företag får ladda ner namnlistan och behandla fritt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Vi har fri bevisföring, vilket betyder att ett bevis inte kan nekas av rätten för att det framkommit på olaglig väg.

Men det betyder fortfarande att man kan få ett straff för att ha använt ett bevis olagligt. Exempel, en polis som gör en rumsavlyssning av ett rum (med domstolsbeslut) och råkar få med information med den tilltalades advokat.

Den informationen får sedan inte tas upp i rättegång, görs det ändå kan polisen få ett straff.
På samma sätt får sådan information inte utnyttjas i andra ärenden, t.ex. om en avlyssning görs hemma hos en kriminell där det även bor en registrerad präst.
Och prästen plötsligt pratar med sig själv om bikter som andra gjort.

Den informationen får sedan inte tas upp i ett åtal mot den som biktat eller vara föremål för böter, tillsyn eller andra åtgärder.


Några sådana restriktioner finns INTE för sådant som upptas av privatpersoner.
Dvs allt som du har rätt att höra eller spela in, har du även rätt att nyttja fritt, i t.ex. rättegångar utan att bli bestraffad.
Det är bara om du har hört det eller spelat in det på olaglig väg, som det kan komma ifråga om straff.


Jo, registreringsskylt anses vara personuppgift enligt GDPR. Bara för att uppgiften normalt visas publikt på ett fordon, betyder inte att den får behandlas fritt.
Samma gäller t.ex. om ett företag publicerar namnen på sina anställda på sin hemsida med samtycke, betyder inte att andra företag får ladda ner namnlistan och behandla fritt.
Fysiska personers behandling av personuppgifter som görs som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll omfattas inte av förordningens regler. Det handlar om behandling som är helt och hållet privat, utan koppling till yrkes- eller affärsmässig verksamhet.

Så mitt privata fotograferande av registreringsskyltar och lagrande i min privata telefon (eller annan privat lagringsmedia) omfattas inte av GDPR.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.