Väggen med rördragning och kopplingar synliga mellan träreglar med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser rördragningen ut för närvarande. Kopplingarna satt på utsidan av väggen och gick in igen.
Tanken är att ta bort kopplingarna och sätta en inspektionslucka på andra sidan badrummet (ett sovrum). Men leda skvallerröret in i badrummet.

Jag är på jakt efter en inspektionslucka som passar mellan reglarna, 25cm i bredd.
Vad heter den vattentäta delen av inspektionsluckan?
 
Termen du söker är nog fördelarskåp. Har dock inte sett något som passar i 250 mm fack. Mest bekant med LK och de har ett på 350 mm.

Det är möjlig att bygga något eget med inspektionslucka men det är inte snutet ur näsan att få det tätt med alla rörgenomföringar så jag skulle rekommendera ett färdigt.

Det är möjligt att göra liknande som det har varit med rör genom vägg och kopplingar/fördelare i badrummet men det kanske inte funkar estetiskt. Kan annars gå att gömma i en kommod eller liknande. Viktigt då att rör bara släpps ut genom vägg och att skyddsröret mynnar i badrummet.
 
Det kanske går att använda den men den är nog tänkt till just schakt i prefab-byggen. Ett fördelarskåp är hälften så brett och ger ett bättre skydd.
 
Skåpet du länkar till är tänkt för en liten golvvärmekrets men det kanske går att pussla ihop.

Innan du väljer skåp borde du ha klart för dig hur mycket rör som ska dras in i skåpet och hur det ska kopplas där inne. Det ska ju få plats samt gå att montera allt i skåpet också. Jag tänkte på UNI-skåpen, de är avsedda för ändamålet och går i alla fall ned till 350 mm bredd och sväljer fördelare av tappvatten KV och VV till ett normalt badrum.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Skåpet du länkar till är tänkt för en liten golvvärmekrets men det kanske går att pussla ihop.

Innan du väljer skåp borde du ha klart för dig hur mycket rör som ska dras in i skåpet och hur det ska kopplas där inne. Det ska ju få plats samt gå att montera allt i skåpet också. Jag tänkte på UNI-skåpen, de är avsedda för ändamålet och går i alla fall ned till 350 mm bredd och sväljer fördelare av tappvatten KV och VV till ett normalt badrum.
Det är endast en skarv för KV och en för VV som ska i skåpet. Inget mer. Jag ska helt enkelt flytta blandaren till en annan plats och behöver längre rör. Passar då på att ta bort alla befintliga rör och kopplingar.
Så det blir 2st rör som kommer ur grunden och sen en skarv på varje, helst till någon flexibel slang.
 
J jockebq skrev:
Det är endast en skarv för KV och en för VV som ska i skåpet. Inget mer. Jag ska helt enkelt flytta blandaren till en annan plats och behöver längre rör. Passar då på att ta bort alla befintliga rör och kopplingar.
Så det blir 2st rör som kommer ur grunden och sen en skarv på varje, helst till någon flexibel slang.
Aha, då blev det tydligare. Då kanske det lilla golvvärmeskåpet kan vara en bra lösning. Kolla På ritning var skåpet har öppningar så att det passar dig.

Gissar att du redan har övervägt och avvisat alternativet att dra nya längre rör utan skarvar. Lite suddig bild men det ser ut som skyddsrör som kommer upp ur golvet, och om det går att dra i en ny slang så kan skyddsröret skarvas.
 
  • Gilla
Robertas Urba
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Aha, då blev det tydligare. Då kanske det lilla golvvärmeskåpet kan vara en bra lösning. Kolla På ritning var skåpet har öppningar så att det passar dig.

Gissar att du redan har övervägt och avvisat alternativet att dra nya längre rör utan skarvar. Lite suddig bild men det ser ut som skyddsrör som kommer upp ur golvet, och om det går att dra i en ny slang så kan skyddsröret skarvas.
Röret som kommer upp ur golvet är ett kopparrör, det andra man ser verkar vara isolering. Så tror inte det är möjligt att byta röret? Huset är byggt 1998 så vet inte hur man gjorde då.

Skulle det vara en godkänd lösning med golvvärmeskåpet? Det som gör mig osäker är att det inte har en ram, så vet inte hur man ska lyckas få en snygg montering gjord.
 
Baserat på Säker Vatten tycker jag att det skulle vara en godkänd lösning. Kolla s.15-16 här:

https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/EFA76E2C25072111ECB32315E0CAF00C.pdf

Ett möjligt problem är att dina inkommande rör inte går så högt upp så skåpet hamnar långt ned. Du ska ju få plats med skvallerrör också och det ska mynna minst 60 mm ovan golv i badrummet. Ser ut att kunna bli lite marigt.

Snyggt montage är nog inget problem. Du sätter skåpet i liv med ytskiktet i sovrummet och sen monteras luckan och täcker skarvarna mellan skåp och ytskikt.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Baserat på Säker Vatten tycker jag att det skulle vara en godkänd lösning. Kolla s.15-16 här:

[länk]

Ett möjligt problem är att dina inkommande rör inte går så högt upp så skåpet hamnar långt ned. Du ska ju få plats med skvallerrör också och det ska mynna minst 60 mm ovan golv i badrummet. Ser ut att kunna bli lite marigt.

Snyggt montage är nog inget problem. Du sätter skåpet i liv med ytskiktet i sovrummet och sen monteras luckan och täcker skarvarna mellan skåp och ytskikt.
Kanon, det verkar ju lovande. Ja det är ett av bekymrena, och jag måste ju kapa bort den böjda delen på kopparröret. Eller finns det något säkert sätt att värma och böja tillbaka kopparröret så det blir rakt?
Tror bilden ljuger lite. Rören är nog 25cm från golv, så jag tror det går att lösa med skvallerröret. Vad använder man för rör till skvallerrör?
 
J jockebq skrev:
Kanon, det verkar ju lovande. Ja det är ett av bekymrena, och jag måste ju kapa bort den böjda delen på kopparröret. Eller finns det något säkert sätt att värma och böja tillbaka kopparröret så det blir rakt?
Tror bilden ljuger lite. Rören är nog 25cm från golv, så jag tror det går att lösa med skvallerröret. Vad använder man för rör till skvallerrör?
Att räta ut kopparrör vet jag inget men andra har nog tips.

Till skvallerröret används 25 mm skyddsrör.
 
Magrand Magrand skrev:
Den här bör ju funka
[länk]
Den verkar vara perfekt!
Men kan inte hitta den någonstans i butik?
 
Noterar att ventilskåpet bara har två förtillverkade öppningar i botten och en i varje sida. Ur den aspekten kanske M5-skåpet är bättre då du kan gå vidare med rör upp genom toppen till blandaren.
 
  • Gilla
Robertas Urba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.