Staffans2000
Tråden har vaknat.

Nu är det 2020. Funderar på att köpa en för att kolla i mörka trånga utrymmen. Vad är det som gäller nu?

Staffan
 
Ja det var ett tag sedan jag skapade tråden :) Blev för min del aldrig något köp då, fick lånat en (Bosch) som gav medioker bild. Men är fortfarande såhär drygt 8,5 år senare intresserad av något som ger vettig kvalitet och har ett någerlunda smalt huvud.
 
C
Hänger också på och bevakar. Har i omgångar googlat intensivt för att hitta något vettigt. Tyvärr förgäves.
Har tre behov - inspektera avloppsrör, rökgångar (kajor och bin som flyttat in :mad:) och allmän inspektion av diverse hålrum här och var.
Efter att ha sett bildkvaliteten på dessa kinakameror som säljs lite varstans inser jag att det nästan garanterat är pengar i sjön och att man behöver något mycket bättre om det skall vara användbart. De lite dyrare märkeskamerorna som finns i bygghandeln verkar marginellt bättre. Medioker bildkvalitet som någon skriver ovan.
 
Jag köpte Biltemas USB variant vilket inte gav något direkt värde. Sen köpte jag varianten som Lidl sålde för ett antal veckor sen och blev positivt förvånad över kvaliten. Vi pratar fortfarande inte om HD-kvalite men det fungerade mycket bättre för att se och hitta jämfört med Biltema varianten. Jag skulle säga att den faktiskt är användbar då jag har använt den flertal gånger ;)
 
C cpalm skrev:
Har tre behov - inspektera avloppsrör, rökgångar
Inspektera rör ställer till det ofta, man behöver något som gör så kameran centreras i röret. Samtidigt skulle de i vissa fall vara bra att kunna spola linsen ifall man kör i skit. Finns det ingen som tagit fram något universellt kit för detta? Eller kanske något för en duktig CAD-ritare att ta fram.
 
Jag köpte nyligen en prenumeration på 'Gör det själv'.
Tidningen skiter jag fullständigt i men man fick en kamera på köpet. Totalt 148 sek.

Har testat den och för priset känns den ok.
 
C
B larry78 skrev:
Inspektera rör ställer till det ofta, man behöver något som gör så kameran centreras i röret.
Kollar man på de riktiga proffskamerorna verkar det räcka bra med att kameran ett utformad så att den kommer upp en liten bit. Lätt att fixa med en träkula eller liknande.

Kolla denna McGyver-lösning med en ficklampa och en action cam. Det är något i denna kvalitetsklass jag är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.