Linska skrev:
... krokodilskinnstapeterna!!! i v-rummet...
Är inte krokodiler fridlysta?? ;D ;D
 
geschwint skrev:
Är inte krokodiler fridlysta?? ;D ;D
Jovisst, men det fanns ingen återvändo eftersom krokodilerna sökte sin frihet genom att släppa taget om väggarna. Men den finurliga tidigare ägaren "löste" det problemet genom att TEJPA fast de stackars djuren!! Vilken djurplågare ;)
Att han+hustru sedan stod ut med att ha blanka tejpskarvar, var och varannan våd från golv till tak, övergår mitt förstånd!
 
Linska skrev:
Jovisst, men det fanns ingen återvändo eftersom krokodilerna sökte sin frihet genom att släppa taget om väggarna. Men den finurliga tidigare ägaren "löste" det problemet genom att TEJPA fast de stackars djuren!! Vilken djurplågare ;)
Att han+hustru sedan stod ut med att ha blanka tejpskarvar, var och varannan våd från golv till tak, övergår mitt förstånd!
Wow vad läckert! Förstår inte hur du kunde riva ner de tapeterna...säkert att du inte ångrar dig?

:p
 
"Tegelkakel" i kök, glasbetong i badrummet. Urk!
Klinkers i kök tröttnar man nog på, verkar hårt att stå på.

Tror på Lattefärgerna fast de varit en tid! Tror i längden på allt som är ganska naturellt.
 
Lycke skrev:
Är det inte dags för lite tyngre och mörkare möbler nu?
jaaa! Skönt med lite variation till sörgårdspräktigheten med alla vita väggar/soffor/tavlor etc. Är man intresserad av såna fynd i sthlms-trakten ska man absolut surfa in på www.metropol.se där man varje vecka kan hitta de mest utsirade och bombastiska exemplar till salu (auktion).
Ni måste ta en titt på det här exemplaret
http://www.metropol.se/imagebank/larges/1001/{48284AA0-268E-11D9-A3EA-00034732C930}.jpg :D
 
Hmm, den där möbeln ser ju ut att härstamma från medeltiden när vikingarna härjade. Med tanke på att trender kommer och går så borde denna snart vara inne igen. Nackdelen är att dessa möbler som är gjorda av riktigt massivt och tungt trä kanske kräver att en översyn görs för att se att dagens hus håller :surprised:.

Min mormor hade en möbel som såg ut som nederdelen, den vägde bara för mycket... Min mor tog över den men vi orkar aldrig flytta på den. Snacka om en trend som "består" bokstavligen ::)
 
geschwint skrev:
härstamma från medeltiden när vikingarna härjade
kallades inte tiden då vikingarna härjade för...vikingatiden? ;)

 
:-X ;D ;D Typ nånting sånt... Min fru har alltid sagt att jag är en sann tidsoptimist ::)
 
mino skrev:
jaaa! Skönt med lite variation till sörgårdspräktigheten med alla vita väggar/soffor/tavlor etc. Är man intresserad av såna fynd i sthlms-trakten ska man absolut surfa in på www.metropol.se där man varje vecka kan hitta de mest utsirade och bombastiska exemplar till salu (auktion).
Ni måste ta en titt på det här exemplaret
[länk]  :D
Fräck... :surprised:
 
Trender kommer och går, helt klart. Det enda sättet att ha ett hem som inte blir omodernt är att inte inreda det modernt från början. Alternativt använda designklassiker för de går i princip aldrig ut mode.

Då vi inte har råd att inreda med design klassiker hur gärna jag än skulle vilja har vårt hem fått bli lite mer egensinnat. Men oj vad jag skulle frossa i vackert designade möbler från 1900 talets första hälft om jag kunde.

Ex Köket är visserligen oljad ek, men tillverkat efter egen design. Bordet likaså

Sedan har vi inrett med ganska lite möbler vilket innebär att om vi skulle byta matta och gardiner skulle rummet ändras ganska rejält.

 
dream on... ;D

Det du inreder med nu som inte är modernt var säkert modernt någongång bakåt i tiden och då blir det mest troligt modernt igen, alltså helt ute sedan igen 8)

Sorry, man får nog flytta till en stengrotta för att vara säker... Fast.. Är det inte rätt modernt med sten som bänkskiva. :-X Hmm, helt ute med stenåldern.

Suck, det är bara att acceptera att vad man än väljer så kommer det att vara baserat på personlig smak och förr eller senare vara helt och fullt UTE! :surprised:
 
;D Jag förstår vad du menar, men det finns faktiskt undertag som jag känner

I och för sig så är det så att det som du tycker är helt ute kan andra tycka är klart inne. Jag tror inte man skall bry sig så mycket om vad som är inne eller ute utan gå efter eget smak och tycke.

För att bevisa mina undantag kan jag kanske ge dessa exempel
En stocktimmervilla med mycket bart trä. Rejäla inredningsdetaljer i Furu, lin, skinn och en mörk murrig stämning. Typ Anders Zorns villa.

En sådan inredning är såpass extrem att den aldrig känns omodern. Detta pga av att det är väldigt få som går så lång och då kan det aldrig bli en såpass vardaglig syn att man tröttnar på den.

 
byggherreNR1 skrev:
En sådan inredning är såpass extrem att den aldrig känns omodern. Detta pga av att det är väldigt få som går så lång och då kan det aldrig bli en såpass vardaglig syn att man tröttnar på den.
Håller med dej :). Går man sin egen vägg så blir det varken inne eller ute. Nog är det svårt att göra det när alla afferer serverar oss mer eller mindre likadana inredningslösningar med variationer i priset.
Inget under att det är svårt att skiljas från mängden fast man anstränger sej faktisk att få det ihop annorlunda än hos grannen ;). Nu har jag sett att stora målade blomstermotiv på väggen skall vara det sista nya (i äntligen hemma). När det blir så i vart och varannat vargagsrum så blir det ute. Skyndar man sej och blir först att chokera bekanta med en sådan vägg så är man inne ett tag ;D.
gaia

 
Inredning är ju inte bara inredning utan också en spegling av ett gäng värderingar och samhällsuppfattningar. Jag tror att det är i princip omöljligt att vara intresserad av inredning och ändå hålla sig till en enda stil. Ta den stil du beskriver, ljusa färger och dyra designmöbler. Frågan är om du verkligen hade kunnat hålla den under 70-talet med alla murriga färger och mer anspråkslös inredning i furu. Jag tror det ligger mycket i det du säger att mer klassiska möbler och färger håller längre men jag tror att det är omöjligt att vara nöjd med en inredning i 40 år... Enstaka möbler kan hålla men inte en hel inredningsstil. I så fall får man gå med skygglappar genom livet efter det att inredningen är klar. ;) 
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.