En totalt oseriös tråd om vilka inredningstrender som gäller idag men som vi tror kommer att bli hopplöst ute om några år! Vad tror ni kommer att vara tvärkört inom en inte allt för avlägsen framtid?

Obs, det handlar inte om vad vi tycker är snyggt eller inte, bara om vilka trender vi inte tror kommer att hålla.

Här är mina nomineringar:

Badrumsgolv i koboltblå mosaik
Glasbetongvägg i duschen
Massagebadkar
Blandning av olika mosaikfärger i badrummet, t ex olika på golv och väggar. Som en accent dock ok.
Sjösten, håller fortfarande på badrumsgolv men redan på väg utför i köket
T-handtag på köksluckorna
Infällda diskhoar, heltäckande diskbänkar är på uppåtgående
Inbyggda spottar, framför allt i massantal. Kommer nog att hålla i badrum dock
Ek ek ek ek ek
Retrotrender, vad gäller just nu? Någon blandning av 70- och 60-tal?
Superstora tv-skärmar...
Målade fondväggar i kaffenyanser, latte mm, redan dalande
Fondväggstapet med stort mönster, gärna retro...
Panellängder som gardin, helst på svängbara stänger
Småmosaik (2,5 x 2,5) i köket
Bokhyllor med kubiska fack, ni vet de utan bakstycke som kan användas som rumsavdelare


Så kom igen! Fritt fram att såga! ;D
 
- Öppet upp till nock 5-6m (pga uppvärmningsproblem)
- Jättestora fönsterytor (pga uppvärmningsproblem)
- röstfria vitvaror (tillverkarna hittar nog på något nytt så att man byter mer än bara kylen när den går sönder ;))
- vitkalkade golv (underhåll man blir trött på)
- öppna planlösningar där köksmaskiner överröstar TV.
- dubbla tvättfat i badrum känns redan överflodigt?
- keramisk vask i kök

att måla och tapetsera om går ju men vissa saker blir det svårt att ändra ;)
gaia
 
Sant, färg och tapet byter man snabbt när man tröttnat.
Om man däremot blir less på hela planlösningen...ja, då är det bara att flytta :)
 
det finns lösningar på allt ;)
;D ;D ;D gaia
 
Oljade golv och oljade träbänkskivor. Allt som skall underhållas med jämna mellanrum tröttnar man på
 
Claes skrev:
Oljade golv och oljade träbänkskivor. Allt som skall underhållas med jämna mellanrum tröttnar man på
-Håller med om ovanstående, helt klart supersnyggt, MEN det är en sak att olja en bordsskiva och en annan att olja alla golv i hela huset en eller ett par gånger om året.

-50 och 60-talstapeter, både som fondvägg och övrigt.

-Panelgardiner

-Jättestora kakelplattor i badrum samt övriga "udda" storlekar som tex. 10x30-40 cm. osv.

-Låga, liggande överskåp i köket som öppnas uppåt.

-Supertjocka (5-6cm och uppåt) bänkskivor i köket.

-Rå betong som bänkskiva både i kök och badrum samt som diskbänk.

*EDIT*Kommer jag inte på nåt mer i nuläget, men det som vore minst lika intressant att veta är ju, vad kommer eg. att stå sig "över tiden" och vara lika "rätt" om tio-tjugo år som nu.............. ??? :-/, om möjligt ännu mer svårt att uttala sig om ;)

//Christina.

 
byggimpert skrev:
*EDIT*Kommer jag inte på nåt mer i nuläget, men det som vore minst lika intressant att veta är ju, vad kommer eg. att stå sig "över tiden" och vara lika "rätt" om tio-tjugo år som nu.............. ??? :-/, om möjligt ännu mer svårt att uttala sig om ;)
Jag personligen tror ju att vitvarorna i vitt kommer att hålla i 10-20 år till. Man ser ju bara hur det gick för de som var lackade i lejongult, rödbruna, gröna som var så populära för 20-30 år sen. Man undrar ju hur det går för de i rostfritt och dyl om 10 år? Men alla vitvaror oavsett färg är nog redan då trasiga och utbytta, för inget ska väl hålla i 20 år numera?

Men det som är mer intressant med trender, är ju vad som kommer efter allt som är listat i övriga trådar här uppe?

Någon som har några idéer och kristallkula att kolla i? ;)
 
Sitter och flinar brett när jag ser de "nya" trenderna...
Stråtaapeter och stora blaffiga tapeter och retrogardiner...
Minns också att vi fick vänta på våra vita "vitvaror" i slutet på 60-talet..."ingen vill ha vitt nu" ;D
Rostfri di´skbänk är bäst ;)
 
Det verkar som om varenda människa ska ha ek nu. Hela kök av ek, alla möbler av ek, alla golv av ek. En kvalificerad gissning är alltså att i några år till så är ek inne men sedan totalt hopplöst ute.

Jag tror att det blir omodernt med hörnbadkar också. Vad jag fattat så är de svåra att göra rena, de kostar mycket och tar upp massor av plats.

En annan sak som jag tror försvinner är dörrar med runda fönster i. Själv tycker jag att det är jättesnyggt, marint och lite tufft - men det har varit poppis i så många år nu så nu MÅSTE det väl bli omodernt snart?

En sak som jag hoppas blir omodern är de där svarta utomhusbelysningarna som man trycker ner i gräsmattan, de med "skivor" av svartlackad metall. De som pryder alla garageuppfarter i hela stockholmsregionen...
 
Ho ho gaia och meijan hade svimmat hos oss ;D
spottar, 44 tums tv, fondväggar, glasbetong(dock inte som alla andras), massagebadkar, ekmöbler, bård i sjösten, dubbla handfat.....Ta gärna en titt ;D ;)
www.fotogalleriet.se/alb4143
 
Hoffsan skrev:
Ho ho gaia och meijan hade svimmat hos oss ;D
spottar, 44 tums tv, fondväggar, glasbetong(dock inte som alla andras), massagebadkar, ekmöbler, bård i sjösten, dubbla handfat.....Ta gärna en titt ;D ;)
www.fotogalleriet.se/alb4143

;D ;D Snyggt!
Men hopplöst ute och omodernt år 2007, JAG LOVAR!! ;D
 
Denna tråd är ute redan... ;D

Nej skämtåsido, trender är högst individuellt. För mig själv har ekkök varit otänkbart i ett par år nu men vissa tycker ju inte så. Själv diggar jag hus och möbler byggda på 50-60-talen men med moderniseringar. Dessa möbler har nu varit "inne" ett tag men självklart inte hos alla.

Ekmöbler var ju ascoolt när ROOM kom med dom för 10 år sen men nu finns dom överallt! Vad händer då? Jo, mer spännande träslag kommer, typ valnöt och zebrano.

Slut på svammlet, hej hopp!

/ PJ
 
Meijan skrev:
;D  ;D Snyggt!
Men hopplöst ute och omodernt år 2007, JAG LOVAR!!  ;D
Näääää!!! ;D

Själv röstar jag på superpostlådorna(veckopostlådan) :p
 
PatrikJ skrev:
För mig själv har ekkök varit otänkbart i ett par år nu men vissa tycker ju inte så.
Jag är inte så hemma i trender, men jag tror att ekkök var modernt typ 1970. I alla fall är det original i vårt hus byggt just 1970, släta ekluckor som jag är jätteförtjust i! :) Ytterst tacksam att slippa byta ut dessa... :D
 
Hoffsan skrev:
Ho ho gaia och meijan hade svimmat hos oss ;D
SNYGGT! har inte svimmat ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.