D Daniel 109 skrev:
En ångbroms brukar vara en fuktspärr som inte är helt fukttät. Det finns inget problemet att ha fuktspärr på nya ytor för att du inte har det på gamla. En varian som skulle kunna funka är att lägga en yttre isolering, det kan vara vettigt att göra om taket ändå ska läggas om.

Taket är knapt 6år gammalt så det kommer nog inte läggas om på ett tag :)
 
Oj! mitt svar blev inskrivet i sitatet. Fel av mig.
 
Det går bra att ändra.
 
  • Gilla
Anneli91
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det går bra att ändra.

Hur? På mobilversionen fins inget redigerings val. Endast raport.
 
Jo det hör det. Men det försvinner tydligen ganska fort här. Det var nog försent när du märkte problemet.

Edit: Det här la jag till i efterhand, via mobil.
 
  • Gilla
Anneli91
  • Laddar…
Det är högst sannolikt en vanlig taktäckningsduk som är helt luft och fukttät.
 
  • Gilla
Anneli91
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är högst sannolikt en vanlig taktäckningsduk som är helt luft och fukttät.

Okej. Kommer det vara ett problem?
 
Nej.
 
  • Gilla
Anneli91
  • Laddar…
Eftersom det inte är modernt utfört med plast och totalt tätt så skulle jag välja isoleringsmaterial som kan buffra lite fukt, alltså inte stenull eller glasull.
Det finns isolering av återvunnen cellulosa (gamla tidningar alltså), lin, hampa och liknande. Den är dyrare men torde funka bättre.

Sedan finns också alternativet att spruta polyuretanisolering som ger väldigt bra isolering men det kanske inte känns lika genuint i en gammal kåk.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Eftersom det inte är modernt utfört med plast och totalt tätt så skulle jag välja isoleringsmaterial som kan buffra lite fukt, alltså inte stenull eller glasull.
Det finns isolering av återvunnen cellulosa (gamla tidningar alltså), lin, hampa och liknande. Den är dyrare men torde funka bättre.

Sedan finns också alternativet att spruta polyuretanisolering som ger väldigt bra isolering men det kanske inte känns lika genuint i en gammal kåk.

Jodå, vi har bytt ut isoleringen i väggarna från gammal råttäten stenull till träfiberskivor. Så vi fortsätter med dem på vinden.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.