Plywood är ett starkt och formstabilt material av flera sammanpressade lager tunnare träskivor. Varje skiva roteras i förhållande till den tidigare, vilket ger materialet dess stabilitet. Du kan vaxa, måla, lacka eller betsa plywooden så att den uppfyller de egenskaper du önskar beroende på i vilket utrymme den skall användas.

Du kan läsa blogginlägget här: Inred med plywood
 
Intressant, men vissa bilder förmedlar mest känslan av byggbod......
 
G
Bra bilder som inspiration. Mera sånt!
 
G
Plywood i bad! Det låter som en smart lösning
 
Nej, nej och åter nej.
 
Det ser fantastiskt ut! Men har någon koll på hur man bromsar åldrandet av plywooden? Min sambo gjorde en förvaring i plywood under en säng som hon behandlade med vit möbelvax. Det såg super ut första året. Men eftersom det är kallställt i stugan på vintern så ser det inte alls så kul ut längre utan har som tappat stinget.
Om man gör ett helt hus som sedan ser sunkigt ut efter ett år eller två blir man olycklig.
Hur motverkar man det?
 
Kul! Jag funderar just på plywood för mitt nya Attefallshus(väggar och tak). Finns en tråd angående infästning, jag vill inte ha några synliga skruvar och tar gärna emot fler tips!
 
  • Gilla
Mia Schultz och 1 till
  • Laddar…
För mig funkar det inte alls...inget av exemplen ser ut att vara färdigt i mina ögon. Det jag möjligen skulle kunna tänka mig fungera är ifall man skulle använda någon typ av ädelträplywood som fondvägg, typ teak...men furu eller björkplywood, nej...men smaken är ju som vi alla vet som baken.
 
Madelene S
Raggartejpen: Det skulle kanske fungera att måla med en UV-färg för att motverka att plywooden gulnar. Alcro har UV-lack. Ställ gärna frågan i forumet, finns säkert någon som har erfarenhet av hur det går att lösa.
 
Madelene S
Attefallshuset: Lycka till med projektet. Skulle vara kul att se den färdiga lösningen :)
 
  • Gilla
Attefallshuset
  • Laddar…
Hej,
har nu kommit en bit på väg, fått upp plywood på vägg och tak i vårt nya Attefallshus. Måste säga att det gick snabbare än jag trodde och blev rikligt snyggt.
Har tyvärr ingen bra bild än.

En fråga: har du/ni ngn mer info om hur man förhindrar att plywooden gulnar?
Jag vill gärna behålla nuvarande ton.



Mvh
 
  • Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
@Attefallshuset Funderar på plywood innerväggar/tak till ett fritidshus. Supersnyggt ju! Jag undrar hur det gick för dig till slut? Körde du dykert och lim, eller skruv? Hur gjorde du med innertak? Samma tjocklek som övrigt eller tunnare plyfa i taket? Har det gulnat efter ett par år, eller fortfarande snyggt? Du kanske vill bjussa på en bild?
 
  • Gilla
Ranilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.