Anders har gjort ett bra förslag. Prova och se vad som händer om du har K/F på andra sidan dörren och en öppen arbetsbänk från köket mot dörren stället. Kan ge en känsla av mer luft och volym, något som kan behövas på 20 m2.

Om du sedan ska bygga köket, se till att du skaffar ett så stort K/F och så tyst som möjligt.

Föreslår att du har skåpluckor, lättare att städa och ser mer välordnat ut.
 
Har ett litet koncept på G där jag med VR virtualizerar Sketchupritningar (Planen är att stödja fler format). Gick runt lite i utrymmet med min Oculus Rift, kändes helt okej utrymmesmässigt

Du kan testa den själv här, har du inte ett VR-headset så kan skalan upplevas fel

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33026505/minikitchen.rar
 
Anders Malmgrens övre förslag där fläkten är inbyggd i ett skåp verkar riktigt vettigt, det enda jag skulle byta där är spishäll till en smalspis med ugn, man vill inte vara utan ugn om man tänker använda köket till matlagning och bakning. Sätt inte in en väggkåpefläkt om du inte älskar att städa! Man måste göra ren den ända upp till taket varenda vecka om den inte ska se sunkig ut :( Dessutom får du in mer skåp vilket är oerhört värdefullt när man är trångbodd. Välj vita släta luckor utan handtag för att få ett lugnt och ljust intryck, halvfulla mjölpåsar och flottiga kryddburkar är inga snygga inredningsdetaljer. Om du behöver extra arbetsyta nån gång vid kalas etc så använd köksbordet, det går alldeles utmärkt och har oftast en bra bredd också. Lycka till från en som bott i både 12 kvm och 20 kvm tidigare :)
 
Kolla att du överhuvudtaget får ha en fläkt kopplad till utsuget. I de flesta flerfamiljshus är det inte tillåtet.
 
Jag glömde bort ugn i mitt förslag, satte en 70 häll i mitten mest för att jag baserade förlaget på min egen ritning och önskemål från TS om väggkåpa (den kräver 120cm minst för att inte se trängs ut) . Om man centrar en 60 häll i det vänstra skåpet istället kan man ha en inbyggnad ugn under och fläkt i skåpet ovan, mycket snyggare än fristående spis i min mening
 
Ovan förslag på bild. Dock med 70cm istället för 60cm häll, ser nog bättre ut med 60 i detta fallet :D

kök_förslag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
Ovan förslag på bild. Dock med 70cm istället för 60cm häll, ser nog bättre ut med 60 i detta fallet :D

[bild]
Anders, du som har fart på CAD-programmet, hur skulle det se ut med K/F i det högra hörnet och öppen bänkyta hela vägen fram till dörren (badrum)?
 
senior skrev:
anders, du som har fart på cad-programmet, hur skulle det se ut med k/f i det högra hörnet och öppen bänkyta hela vägen fram till dörren (badrum)?
kök_förslag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så?
 
  • Gilla
Senior och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att det är ett litet kök skulle du kunna överväga att ha en 30 cm bred häll för att därmed vinna arbetsyta.

Siemens har tex den här (http://www2.bsh-group.com/siemens-h...h-flaektar/haellar/EH375MV17E?search=375MV17E) som har variabla storlekar på zonerna så att man ändå kan använda både stora och små kärl/pannor.
(Det är under halva priset, ca 525 eur, om man beställer från Tyskland)

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Meta9
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
[media]

så?
Just så! Blir öppet mot dörren och hörnet används till något vettigt. Ger mer rymd, tycker jag.

Som det okultiverade folket i väster säger, yo da shit!
 
Porpan skrev:
Bredvid K/F får det plats med 2x60...
/Porpan
Är detta inklusive eller exklusive hörnskåpet (dvs är väggbiten 180 eller 240 cm)?

Malmgrens ritning är jättefin (föredrar versionen med skåpsfläkt), men jag skulle kanske inte ställa kylen bredvid skrivbordet. I en såpass liten lägenhet känns det som att kokvrån blir relativt stor även om kylen står bredvid spisen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.