Hej!
Jag Kommer förmodligen att flytta in i en liten 1:a på 20kvm. I den jag kollar på finns det bara ett trinettkök, detta ogillar jag starkt. Har därför tänkt lite på om jag ska sätta in ett riktigt kök och har spekulerat i hur jag ska kunna göra det så litet som möjligt. Har satt ihop "drömköket" i ett onlineprogram och bifogar bildena här.

Min fråga är om ni kan se några stora nackdelar med min design eller om man göra köket ännu smidigare:

RoomSketcher Snapshot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

123.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


///Porpan
 
Man ska aldrig sätta en spis i hörnet, det är jätteobekvämt (haft så själv i en bostad).

Sedan skulle jag sätta skåp under bardisken och kanske takhängda hyllskivor över den för att maxa förvaringen.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Man ska aldrig sätta en spis i hörnet, det är jätteobekvämt (haft så själv i en bostad).

Sedan skulle jag sätta skåp under bardisken och kanske takhängda hyllskivor över den för att maxa förvaringen.
Tack för inputen! Tänke också på det där med spisen i hörnet, ventilationen sitter dock i det hörnet, alltså där trinettkökets fläkt nu går ut. Har aldrig renoverat ett kök men om jag nu väljer att inte ha spisen i hörnet antar att det är relativt lätt att förlänga spisfläkten med en slang?
 
Ja, spisfläkten är inget problem att flytta, det finns även kolfilterfläktar där man inte behöver ansluta dom alls till ventilationen.
 
Okej! Tack!
 
Håller med ovan, du kan rita köket i Ikeas program om det är av intresse, där finns ett 20cm skåp du kan ha längst in. Finns även 40cm djupa skåp som du kan ha på ena sida av köksön. På köksön kan du låta väggskåp "landa "om du vill ha mycket förvaring. Lycka till!
 
I ett sådant litet kök skulle jag välja skåpsfläkt istället för väggfläkt som du valt
 
AndersMalmgren skrev:
I ett sådant litet kök skulle jag välja skåpsfläkt istället för väggfläkt som du valt
Instämmer - Maximera förvaringen. Och som tidigare nämnts undvika spisen inne i hörnet.
Personligen så tycker jag att en fristående kyl är ganska trist, man ser in bakom den, bryter av mot väggfärg och så vidare.
Finns det plats skulle jag öppna upp mer genom att kanske flytta in kylen i hörnet och bygga in med täcksidor, och sedan fortsätta med köket.
Bänkskåp av grundare modell under "ön" är även det ett sätt att maximera - Nackdelen är att man bara kan sitta från ett håll. Släpper man ut skivan eller väljer att färre underskåp så skulle man kunna sitta på änden av skivan.
Ett annat förslag är att fortsätta med kanske ett vitrinskåp ovanför "bordet" med belysning i, alternativt hyllor som någon nämnde.
En smart lösning skulle vara, om man använder sig av en träskiva, att göra slutet på skivan till en klafflösning som går att fälla upp om man blir fler än två som skall äta. Tänk en klaff som går nästan ned till golv i änden på ditt inritade bord.

Compact living är knepigt minst sagt!
 
  • Gilla
Porpan
  • Laddar…
Rund ho är idiotiskt, rymmer mindre men frigör knappt någon bänkyta i praktiken. Häll vid vägg är naturligtvis inte optimalt men är en vettig kompromiss i riktigt små kök för att få åtminstone lite vettig arbetsyta.
 
Om du sätter K/F i övre högra hörnet av rummet kan du ha bänk längs väggen där K/F står nu. Det borde ge mer golvyta i rummet och som du har ritat nu, är hörnet jag pratar om svårt att använda till något.
 
hmm ,går det in 2x60 vid K/F? då skulle du kunna få in ett L-format kök där du har spisen på sidan med K/F
Då får du iof lite mindre golvyta men 120x120 funkar ju
 
Oj många tips som kom, tackar så mycket. Diskhon ska inte vara rund, dåligt utbud i programvaran bara. Det där med klaffen var riktigt smart! Bredvid K/F får det plats med 2x60, blev ganska konstigt dock eftersom jag får min avställningsyta i vänstra hörnet som blir lite "gömd". Har funderat på att flytta på K/F men eftersom jag inte har planerat klart lägenheten kan det hända att den högra hörnet behövs till något. Kollade runt lite på fläkt och såg att det fanns kolfilterfläktar som var platta, alltså man kunde ha ett skåp över den så det var ganska dumt med väggfläkt.

Tack för alla tipsen! Budgivning öppnar nästa vecka!

/Porpan
 
Jag tänkte såhär (Barbordet inte inritat)

alt_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller om du gillar väggkåpor
alt_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Nu vet jag inte var du bor men såg ett pyttelitet kök på IKEA i Skärholmen som hade allt på minimal yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.