Hej.
Nu har vi börjat fundera på att fixa taket som rasade, se här. Jag började dra lite i det andra innertaket och under det finns en träpanel. Jag kan inget om hus konstruktion så vad är det jag ser? Är det den panelen som sågspånet uppe på kallvinden ligger på eller är detta ytterligare ett innertak? Vi skulle kunna tänka oss att måla panelen vit och kalla det för innertak men finns det några anledningar till att inte göra så utan smälla upp ett nytt innertak?
 
  • IMG_6316_webb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förmodligen det gamla innertaket du ser och sågspånsisoleringen ligger förmodligen uppe på. Enda anledningen till att inte måla panelen är väl om ni hellre vill ha ett slätt tak.
 
I vårt hus är det likadant. fast vi har sk spänntak över.

Däremot i källartaket är spånten bara lackad och där rasar sågspån ner mellan springorna.... ruggigt irriterande. Vi skulle också vilja måla den vit, men då borde man kanske smeta ngt i springorna. Eller kanske bara "massa" färg?...
 
Trodde att det andra innertaket var ett spänntak då det ser ut som ett lite illa spänt lakarn på ett ställe. Har i och för sig aldrig sett ett spänntak och vetat att det varit det så jag kan ha fel. Jag såg lite spån sigla ner från paneltaket så det läcker säkert här med. Trodde dock att det låg en plast mellan taket å spånet men det kanske bara är ovanför våtrum.

Tack för infon.
 
Vi fick ett ryck i helgen och tänkte ta och fixa innertaket, så frun tog och drog ner det. Tyvärr visade det sig att det undre taket inte är så snyggt och läcker en del spå. Ut mot två av väggarna är taket brutet och skarvarna verkar ha varit över täckt med någon typ av pappremsa. Den verkar även ha suttit mellan tak och vägg på några ställen. Den remsan följde med taket ner. Så det lutar åt att få lära sig något nytt och sätta upp ett nytt innertak.
Jag funderar på att sätta upp gips och då undrar jag om jag ska sätta igen skarvarna i taket och i så fall vad använder man till det? Sen är frågan hur sätter man gips i ett tak med den här brytningen mot väggarna? Var börjar man? hur får man en snygg brytning? Bifogar en bild som förhoppningsvis visar vad det handlar om.
 
  • IMG_6548_webb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, det är ett pappspänt tak du har, eller snarare hade. Det är förmodligen husets originaltak, hade panelen under varit det så hade den varit målad. Jag brukar föreslå ny pappspänning, men det är få som nappar på den idén. ;)
 
Ingen som har tipps på vad jag ska annvända och hur jag ska göra för att täta taket och hindra spånet från att regna ner? Jag har fått förslag på byggplast och någon papp. Borde jag kanske sätta det över hela taket? Måste försöka fixa det under dom närmsta, dagarna så alla tipps är välkommna.
 
Akrylfog där det läcker bör väl sätta stopp för det. Men varför skulle det inte funka att "bara" sätta dit nytt innertak av gips, panel eller nåt annat taksystem?
 
Jag skulle undvika att sätta plast, det skapar ju en ångtät spärr. Om det bara är kutterspån som isolering så vill du antagligen ha kvar den lösning som finns idag som låter luft och ånga ventileras genom isoleringen.

För övrigt borde det ju "bara" vara att skruva gips direkt på befintlig panel. Gör snedtaket sist, börja med "taket" och se till att få raka kanter vid brytningen av taket. Det kan vara ganska svårt att spackla brytningen, så det gäller att vara nogran med skivorna så att skarven blir så rak och snygg som möjligt.
 
Är man lite lat, spikar man färdigmålade takskivor av valfritt fabrikat/mtr, och sätter foglist i väggskarven...

Inge plast, då det funkat bra utan,
Plast är väl mer för nya hus med frånluftsanläggningar, där hela huset är "plastat"
 
Fick tipset att annvända gaffatejp till att täta med. Vad tror ni ni det?

Sen tänkte jag sätta denna typ av gips så blir det minder spackling. Jag antar att jag får klyva sista raderna mot bryttningarna för att få skarvaran jämt fördelad över taket.
 
Om du har gips behöver du väl ingen tejp? Min erfarenhet av gaffatejp är att den, speciellt om det är lite varmt, blir torr i limet och släpper efter ett par år.
Synd att kanterna är fula och sågspånet kommer ner, för panelen skulle nog bli snygg målad.
Jag skulle nog ta vanligt gips om jag var du. Dina ytor på taket ser så små ut att jag tror att det blir svårt att placera skarvarna på de skivor du har valt så att det ser snyggt ut.
 
Bilden ljuger lite. Taket är ca 32m2. Bra synpunkt om gaffatejpen. Ska kolla om jag hittar något annat.
 
Efter att ha laggt ihop det ni sagt med att ha pratat med en säljare på ett byggvaruhus och kollat lite nogrannare på taket, så köpte jag brun skyddspapp man har när man målar och en elektronisk häftapparat. Sen häftade jag över dom största springorna så slipper vi nedfall tills vi fått upp innertaket. Nu återstår baraa att bestämma vad vi ska ha för innertak. Nu lutar det år färdigmålat vitträtak men det kan ännu ändras.

Tack för alla inlägg.
 
Låter som en bra plan tycker jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.