Hej.
Helt utan förvarning händer detta. Innerttaket börja släppa. Jag tror att taket är från början av 80 men jag kan ha fel. Den lösa skivan tog jag själv ner för att kunna kolla in. Skivorna är fast satta med mälor och en del verkar ha dragits genom skivan medans andra sitter kvar i taket. Jag tänkte ett taga att jag skulle ta lös alla lösa skivor så inte dom drar med sig hela taket men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Ovanför finns kallvinden men sågspån. Jag har inte varit upp och kollat om det hänt något där men jag vet inte riktigt vad det skulle kunna vara.

Det här var ju inte riktigt med i planerna över saker vi hade tänkt göra med huset. Jag har lite funderingar ni kanske kan hjälpa mig med. Händer sådant av bara dragningskraft och tidens tand eller ska jag leta efter någon annan orsak? Jag frågade ungarna men dom säger att det inte var dom;). Vad gör jag åt det? Är det möjligt/värt att plocka ner och sätta upp skivorna eller är det bara å byta hela taket?


IMG_2799_redigerad-1.jpg

IMG_2804_redigerad-1.jpg
 
Det är märkligt hur vardagen ibland tar nya vändningar. Efter ett par timmar efter förra inlägget började delar av innertaket att rasa ner. Nåja, det svarade ju på frågan om jag vad jag ska göra. Jag fortfarande intresserad att om någon vet om detta är något som brukar hända bara så där? Jag tror nog att taket är från 60 talet.
 
Vi hade liknande skivor i våran källare dom hade bara suttit där i 8år. Jag skulle ta ner mina
skivor för att istället gipsa taket och montera in spottar.
Jag började med den första skivan i ett hörn, det tog en halvtimme innan jag hade fått ner den
sedan börjar det knaka i hela innertaket och jag hann precis springa ut ur rummet så brakar hela taket
ner med en rejäl smäll. Jag var tacksam att jag hann ut och att hela taket var nere på 1 sekund, bara att bära ut.
Mitt tak var plastklädd spånskiva som var skruvad i noten med små spånskruv, höll sådär!
 
Om jag ser rätt på dina bilder så har vi samma tak i det radhusområde som jag bor. Jag har själv inte haft problem men det beror förmodligen på att förra ägaren rättade till problemet. Många av mina grannar har berättat att taken från början var spikade hos oss och att väldigt många började hänga. De flesta jag pratat med har helt enkelt skruvat fast dem och sedan spacklat och målat. Vi har alltså någon typ av reglar över skivorna som går att skruva i. Kanske funkar det för dig också.
 
Det hade nog funkat om jag varit lite snabb. Nu är det inte många plattor kvar i taket och då dom som har ramlat eller blivit ner tagna har gått sönder så det blir att sätta upp ett nytt tak. Det jäkliga är att TV klarade sig från ner fallande plattor, så jag kan inte ens få gladja mig åt att få köpa en ny platttv:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.