J JonteP83 skrev:
Vi köpte en rulle från Biltema nu. Värt att notera att kvaliten på rullarna varierade. I vår butik fanns en stor hög med s.k. golvskyddspapper. Hälften av dem hade en väldigt glatt, plastig yta på den vita sidan och andra hälften hade mer av en sträv pappkänsla. Fukttestet på en liten flik av varje sort bekräftade också att den plastigare varianten inte sög åt sig alls, medan den andra betedde sig som obehandlad papp. Så vi grävde fram den pappigare sorten och ska testa med. Båda sorterna såldes alltså som samma produkt.

Angående skarvremsor, så blir jag lite osäker på hur det ska genomföras. Enl. Gysinges pappspänningsinstruktioner så läggs remsor bara över vådernas skarvar, men här pratar vi om skarvarna mellan träskivorna, eller hur, och då skulle remsorna sättas upp innan pappvåderna?
Gysinge lägger en smal spikremsa, bredare blötlagd remsa och ännu bredare limmad remsa vid pappspänning. Hur skulle det fungera att lägga torremsa + klisterremsa över skivskarvar och sedan limma på pappvåderna över det? Hur är det gjort i ert tak @Jiji ?
Det du beskriver om pappen är alltså förklaringen till varför jag upplevt den som belagd med plast. Skönt att veta att jag faktiskt inte halucinerar. :D

I våra tak är det olika gjort. På en del ställen är pappen klistrad och sedan remsor uppskatta motsvarande pappspänning. På andra ställen ligger det remsa direkt mot skivorna och faktiskt, ser jag nu, ingen remsa över pappen. Pappen ligger då omlott och verkar lite tunnare. I vissa av slivskarvarna verkar det inte finns någon skarvremsa där det är tunn papp heller.

Jag tror att våra limmade tak är gjorda vid olika tillfällen. (av tapeterna i rummen att döma) inga tak har sprickor. Men på vissa ställen, där det är tunnare papp syns spiken som håller treetex-skivan igenom. Det gör den inte där det är tjock papp.

Inga har dock spruckit. Vårt hus har plankstomme och bör röra sig men pappen kanske är lite elastisk tänker jag och följer med?
Tunn papp på tak med synlig spik och omlottskarv, inga skarvremsor, målat med limfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster om lampsladden syns omlottskarven. Till höger spiken som håller skivorna. Detta är den tunnare pappen utan remsor. Taket är limfärgsmålat i original. Gissningsvis inrett under början av 50-talet eller möjligen slutet av 40-talet.
De bodde nog bara på bottenvåningen till att börja med. Dä är det pappspända tak.

Tyvärr lyckas jag inte fota taken med tjockare papp så att det syns något.
 
Skulle naturligtvis tillfogat att Biltema när som helst kan ändra leverantör av pappen. Blir dock lite fundersam när du beskriver ditt val. Den fungerande variant jag använt har en relativt glatt vit sida som nog kan uppfattas som lite plastIg.
 
"Våtstark, solid kartong med tät, belagd ovansida. " (Biltema).
Tolkar det som att denna produkt skulle kunna vara sk mjölkpapp, gjord för tillverkning av mjölkpaket?
Kan det stämma?
 
Har en halv rulle kvar inköpt för några år sedan, den duger definitivt inte till mjölkförvaring
. Närbild av en halv rulle isoleringsmaterial med fransiga kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, tack. Informativ bild. Då är det ingen plastfilm, utan ngn form av lack/färg vad det ser ut som.
 
Det där liknar pappen vi köpte, helt klart.

Gick ett varv till i huset och konstaterade att de bara klistrat remsor över spik (enkel remsa) och skarv (dubbel remsa med klister på den bredare), annars målat direkt på skivorna. Vi valde ändå att göra det snäppet tjusigare och pappklä allt.

Känns som att vi inte riktigt visste vad vi gjorde, men nu är det på plats. Vi fick prova oss fram en hel del innan vi hittade ett sätt att få det att fästa bra mot underlaget.

Först slabbade vi på utspätt klister över hela taket och lät det torka.
Skar till remsor (75mm bredd för spikremsa och torremsa, 180mm bredd för klisterremsa).

Först ville remsorna inte fästa så vi slabbade på utspätt klister mot underlaget igen och då gick det.

Helt hopplöst att få en blöt torremsa att klibba fast så även där gick vi och sprayade vatten på underlaget och då gick det. Nackdelen var att pappen bucklade sig rejält med så mkt vatten. Även om det rätar ut sig när det torkar så blev det svårare att släta ut mot taket. Tyngden av vattnet gjorde också att det gärna ville släppa. Nästa gång kommer vi att prova att lägga torremsan i klisterremsan istället och låta bli att vattna taket.

När det var dags för våderna blev vi först lite förtvivlade när allt bara rasade ner. Det var här vi konstaterade att pappen suger rätt bra med klister, så genom att stryka flödigt i två omgångar och låta det suga lite emellan gick det galant att smeta på pappvåderna, utan att kladda något i taket.

Så med facit i hand var det nog ganska onödigt att gå och klistra och blöta i taket för att få det att fästa, det gäller bara att klistra pappen ordentligt.
Det hjälpte också mycket att häfta pappen längs väggarna. Alltså, hålla våden längs ena väggen och släta ut mot taket, häfta längs väggen och sedan gå längs våden och släta ut, sen häfta i andra ändan. Gäller bara att inte börja strama för mkt i pappen när man häftar för då börjar den rynka sig när den torkar.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
J JonteP83 skrev:
Det där liknar pappen vi köpte, helt klart.

Gick ett varv till i huset och konstaterade att de bara klistrat remsor över spik (enkel remsa) och skarv (dubbel remsa med klister på den bredare), annars målat direkt på skivorna. Vi valde ändå att göra det snäppet tjusigare och pappklä allt.

Känns som att vi inte riktigt visste vad vi gjorde, men nu är det på plats. Vi fick prova oss fram en hel del innan vi hittade ett sätt att få det att fästa bra mot underlaget.

Först slabbade vi på utspätt klister över hela taket och lät det torka.
Skar till remsor (75mm bredd för spikremsa och torremsa, 180mm bredd för klisterremsa).

Först ville remsorna inte fästa så vi slabbade på utspätt klister mot underlaget igen och då gick det.

Helt hopplöst att få en blöt torremsa att klibba fast så även där gick vi och sprayade vatten på underlaget och då gick det. Nackdelen var att pappen bucklade sig rejält med så mkt vatten. Även om det rätar ut sig när det torkar så blev det svårare att släta ut mot taket. Tyngden av vattnet gjorde också att det gärna ville släppa. Nästa gång kommer vi att prova att lägga torremsan i klisterremsan istället och låta bli att vattna taket.

När det var dags för våderna blev vi först lite förtvivlade när allt bara rasade ner. Det var här vi konstaterade att pappen suger rätt bra med klister, så genom att stryka flödigt i två omgångar och låta det suga lite emellan gick det galant att smeta på pappvåderna, utan att kladda något i taket.

Så med facit i hand var det nog ganska onödigt att gå och klistra och blöta i taket för att få det att fästa, det gäller bara att klistra pappen ordentligt.
Det hjälpte också mycket att häfta pappen längs väggarna. Alltså, hålla våden längs ena väggen och släta ut mot taket, häfta längs väggen och sedan gå längs våden och släta ut, sen häfta i andra ändan. Gäller bara att inte börja strama för mkt i pappen när man häftar för då börjar den rynka sig när den torkar.
Så om jag förstår dig rätt har ni lagt remsor på skarvarna mellan treetex-skivorna och dessutom remsor över spiken? Därefter har ni klistrat spännpapp (eller motsvarande) över alltihop? Hur har ni gjort med skarvar mellan pappen? Remsor där också eller bara skarv mot skarv?

Du har inte en bild på hur det ser ut?
 
Jiji Jiji skrev:
Så om jag förstår dig rätt har ni lagt remsor på skarvarna mellan treetex-skivorna och dessutom remsor över spiken? Därefter har ni klistrat spännpapp (eller motsvarande) över alltihop? Hur har ni gjort med skarvar mellan pappen? Remsor där också eller bara skarv mot skarv?

Du har inte en bild på hur det ser ut?
Precis, vi skar till remsor av samma papp. Remsorna blir väldigt diskreta under pappen. Våderna satte vi med överlapp, som vid tapetsering. Vad jag förstod hade ni liknande i vissa tak, remsor först, överlappande våder överst?
Nu har vi lämnat stugan, men ska försöka komma ihåg att fota om vi kommer ut ngn helg.
 
J JonteP83 skrev:
Precis, vi skar till remsor av samma papp. Remsorna blir väldigt diskreta under pappen. Våderna satte vi med överlapp, som vid tapetsering. Vad jag förstod hade ni liknande i vissa tak, remsor först, överlappande våder överst?
Nu har vi lämnat stugan, men ska försöka komma ihåg att fota om vi kommer ut ngn helg.
Tack för svar.
Ja precis det är lite olika i olika tak. Kul att det fungerade så bra för er. Var det väldigt jobbigt att stå med händerna över huvudet när ni limmade pappen?
 
Jiji Jiji skrev:
Tack för svar.
Ja precis det är lite olika i olika tak. Kul att det fungerade så bra för er. Var det väldigt jobbigt att stå med händerna över huvudet när ni limmade pappen?
Nu är vi båda långa och det var lågt i tak i det rummet, men nej, det var inte så farligt jobbigt. :) Mycket värre att sätta upp träfiberskivorna.
Ja det blev bra i slutändan, men efter varje moment var vi missnöjda och uppgivna då allt såg eländigt ut. Sen kommer vi tillbaka ett par timmar senare och allt är slätt och fint. :)

Två ställen är vi lite missnöjda med dock. Första våden blev rynkig på några ställen. Här hade vi för lite lim på våden och kompenserade genom att limma taket. Vet inte det gjorde det svårare att släta ut eller att vi hade för bråttom för vi trodde den skulle trilla ner igen. Bara man lugnt och metodiskt slätar på våden från ena änden till andra, med flödigt med klister på pappen så verkar inte det hända. Jag tänker försöka försiktigt slipa lite på rynkorna innan vi målar, så tror jag de blir osynliga. Det andra var det jag nämnde med att pappen blev vågig när vi spände den för mkt med häftklammern. Tror att det ställde till det när den började dra ihop sig. Kanske går det lika bra att inte häfta, men vi var lite ängsliga att den skulle börja släppa i kanten. De här bucklorna blir nog svårare att dölja tyvärr.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.