Har hamnat i en knivig situation. Jag har tre fönster bredvid varandra, och alla har varit lite småtröga ända sedan jag flyttade in. Nu på sommaren så går det inte alls att öppna något av fönstrena, när man vrider på handtaget så lossnar innerfönstret från plasthakarna på insidan, och en del av fönstret sitter fast i karmen.

Hur jag än gör så får jag inte upp ett enda fönster, jag har heller inte möjlighet att trycka på fönstret från utsidan då det är väldigt högt upp i huset.

Kontaktade ett företag som jobbar med elitfönster och de ville ha ca 4000 kr för att justera ett fönster och en trög balkongdörr.

Hur skulle ni gå tillväga? Finns det något sätt att bända upp fönstret på som jag kanske missat? Om jag väl får upp ett fönster kan jag ju få upp de andra utifrån, men hur ser jag till att inte hamna i samma situation igen?
 
  • Fönster som har lossnat från plasthakarna på insidan, med en del av fönstret fortfarande fast i karmen. Utsikt över en gata med fordon syns genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre stängda fönster med vita ramar och vridhantag, med utsikt över gata och flerbostadshus i flera färger samt parkerade bilar och träd utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fönsterkarm med etikett från Inwido Produktion AB, inklusive CE-märkning och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sem Zo skrev:
Har hamnat i en knivig situation. Jag har tre fönster bredvid varandra, och alla har varit lite småtröga ända sedan jag flyttade in. Nu på sommaren så går det inte alls att öppna något av fönstrena, när man vrider på handtaget så lossnar innerfönstret från plasthakarna på insidan, och en del av fönstret sitter fast i karmen.

Hur jag än gör så får jag inte upp ett enda fönster, jag har heller inte möjlighet att trycka på fönstret från utsidan då det är väldigt högt upp i huset.

Kontaktade ett företag som jobbar med elitfönster och de ville ha ca 4000 kr för att justera ett fönster och en trög balkongdörr.

Hur skulle ni gå tillväga? Finns det något sätt att bända upp fönstret på som jag kanske missat? Om jag väl får upp ett fönster kan jag ju få upp de andra utifrån, men hur ser jag till att inte hamna i samma situation igen?
Nu har jag fått upp ett fönster genom att applicera lite superlim på plastbiten som ska hålla ihop det inre fönstret.

Men nu till nästa fråga, jag märker nu ännu mer att fönstret sitter för tajt mot karmen och är svårt att stänga, jag ser även lite skav på undersidan av fönstret, och som jag förstår det så ska man justera karmskruvar för att åtgärda problemet.

Men vilken av skruvarna bör man skruva i, och ska man dra åt eller skruva loss är ju frågan?

Bifogar än mer bilder.
 
  • Nära bild på ett öppet fönster där karmen och ramen syns, med skavmärken på undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på undersidan av ett fönsterkarm med skavmärken och justerbar karmskruv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på undre trädelen av ett lätt öppet, vitt innanfönster med utsikt mot ett bostadsområde med flerfamiljshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på undersidan av ett fönster som visar en vit plastdel fäst med en skruv, med byggnader och träd synliga utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster med utsikt över bebyggelse och molntäckt himmel, del av fönsterkarm synlig upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster sett ovanifrån, visar fönsterkarm och karmens undersida vid kanten av byggnadens betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild på gångjärnen
 
Kommer en video här.
 
S Sem Zo skrev:
jag ser även lite skav på undersidan av fönstret, och som jag förstår det så ska man justera karmskruvar för att åtgärda problemet.
om det skaver i underkanten fram så kan du testa skruva in översta gångjärnshalvan i fönsterbågen ett halvt eller helt varv
är där 3 gångjärn så testa ett helt varv på det översta och ett halvt varv på mittgångjärnet
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
T tergo skrev:
om det skaver i underkanten fram så kan du testa skruva in översta gångjärnshalvan i fönsterbågen ett halvt eller helt varv
är där 3 gångjärn så testa ett helt varv på det översta och ett halvt varv på mittgångjärnet
Hur gör man det med den här typen av gångjärn?
 
T tergo skrev:
du skaffar en medhjälpare som håller i bågen sen knackar du sprinten på översta o mittelgångjärnet sen skruvar du in den i bågen

[länk]
Testar detta. Tack.
 
@
S Sem Zo skrev:
Har hamnat i en knivig situation. Jag har tre fönster bredvid varandra, och alla har varit lite småtröga ända sedan jag flyttade in. Nu på sommaren så går det inte alls att öppna något av fönstrena, när man vrider på handtaget så lossnar innerfönstret från plasthakarna på insidan, och en del av fönstret sitter fast i karmen.

Hur jag än gör så får jag inte upp ett enda fönster, jag har heller inte möjlighet att trycka på fönstret från utsidan då det är väldigt högt upp i huset.

Kontaktade ett företag som jobbar med elitfönster och de ville ha ca 4000 kr för att justera ett fönster och en trög balkongdörr.

Hur skulle ni gå tillväga? Finns det något sätt att bända upp fönstret på som jag kanske missat? Om jag väl får upp ett fönster kan jag ju få upp de andra utifrån, men hur ser jag till att inte hamna i samma situation igen?
Är det en hyresrätt är det hyresvärdens problem och är det en bostadsrätt är det väl föreningens?
 
@ @ndreas skrev:
Är det en hyresrätt är det hyresvärdens problem och är det en bostadsrätt är det väl föreningens?
Bor i bostadsrätt. Antog att det inte är föreningens ansvar då jag sett i en intern grupp flera som varit tvungna att hantera liknande problem i huset på egen hand under åren.
 
@
S Sem Zo skrev:
Bor i bostadsrätt. Antog att det inte är föreningens ansvar då jag sett i en intern grupp flera som varit tvungna att hantera liknande problem i huset på egen hand under åren.
Bör framgå av föreningens stadgar vilket ansvar du respektive föreningen har för dem.
 
Det låter definitivt som att det borde vara föreningens ansvar, verkar orimligt att medlemmarna skulle ha ett sådant ansvar
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten jämte tillhörande utrymmen i gott skick. Detta gäller även källarförråd, balkongen samt marken med uteplatsen där sådan ingår i upplåtelsen.

Till lägenheten räknas:

lägenhetens väggar, golv och tak samt underliggande fuktisolerande skikt, lägenhetens inredning, utrustning, ledningar och övriga installationer,

rökgångar, glas och bågar i lägenhetens fönster och dörrar,

lägenhetens ytter- och innerdörrar samt

svagströmsanläggningar.

skåp med utrustning för omkoppling och fördelning av data, telefoni och tv samt digitalbox för tv.



//Jag tolkar detta som att det inte är föreningens ansvar.
 
"glas och bågar i lägenhetens fönster och dörrar,"

I det här fallet är det ju karmen som är problemet.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
"glas och bågar i lägenhetens fönster och dörrar,"

I det här fallet är det ju karmen som är problemet.
Kan ju också vara att det bara är gångjärnet som behöver justeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.