stemor skrev:
Är en pressad dörr. Dom brukar ha trä en liten bit nertill och upptill sen är dom ihåliga.. Lite trist att såga i. Sen är jag rädd att lacken ska bli ful i sågspåret. Svårt att få knivskarpt med cirkelsågen, lätt att det blir fula hack. Framförallt i dörren..

Kapade ned två innerdörrar nyligen och det går rätt bra med en cirkelsåg om du har en 48 tänders klinga. Skena till sänksågen på rätt sida av snittet så blir det rätt fint - Dessutom drar du av kanten lätt med ett 120-180 papper.
De innedörrar jag gett mig på har alla haft en 30-40mm ram gjord av MDF runt innan det började bli ihåligt.
 
Mycket bra tips nu på slutet! Sockelkloss! Att jag inte tänkte på de! Toksmart ju. Så får det bli!

Kapningen av dörren utgår om inte regeln i väggen ställer till nått problem, dessutom har jag ingen skena.. Tack för tipsen!
 
Hade samma problem förra veckan men i en 23 cm tjock lättbetongvägg, tigern fick lösa det problemet. Ansåg ändå det vara lättare än att kapa karm och dörr. Lycka till det blir kanon!

Sent from my GT-I9210 using Byggahus
 
Har nu bytt till nya karmar, dom längre.
Dock fick jag inte med mig dörrblad. Tänkte montera karmarna imorgon men kom på en sak.

Dom gamla karmarna stod direkt på betonggolvet. Sen va det en glipa innan dörrbladet kom. Där fick foam och parkett plats. Är det så det ska vara? Eller ska karmen stå på det slutgiltiga golvet?

Dvs: Går dörrbladet lika långt ner som karmen eller sticker karmen ner under dörrbladet?

Jag har inte lagt det nya golvet än så om det ska stå på det slutgiltiga golvet får jag mäta lite och räkna med ett viss mm-mått på golvet..
 
Räkna med att karmen skall stå på det slutgiltiga golvet så får du en liten luftspalt mellan rummen, som det skall vara helt enkelt.
Karm och dörr har en marginal - Men jag är övertygad om att det inte är nog för ett parkettgolv + foam.
 
jag har just bytt i mitt hus från 69. jag höjde hålet.

jag la parkettgolvet först och sedan karmen på parkettgolvet.

om du ska sätta kamen först så kan du ju lägga dit parkettgolv tillfälligt i öppningen inkl foam.för att få rätt höjd.

jag brukar lägga en dubbelvikt lumppapp mellan golv och karm medan jag fäster karmen - så att karmen inte låser parkettgolvet
 
Varför måste du byta karmar om det bara var dörrarna som var slut?

Dom nya dörrarna passar säkert efter en liten kapning och ev byta av gångjärn.
 
Nimajneb skrev:
Varför måste du byta karmar om det bara var dörrarna som var slut?

Dom nya dörrarna passar säkert efter en liten kapning och ev byta av gångjärn.
1. Dom gamla karmarna hade en charmig nyans av gul..:thumbdown:

2. Dom gamla dörrbladen har ett annat cc-mått mellan beslagen än de nya..

Nu har jag iaf monterat de nya karmarna och det gick kanon! (y) fick höja hålet i snitt 35mm.
 
Inte helt ovanligt att parkettgolv osv har lagts efter dörrarna och det blir en väldigt liten frigång mellan dörr och golv (perfekt för små barnfingrar att klämma sig mellan golv och dörr)..

Skulle nog själv lägga någon distans så tröskeln hamnar ovanpå golvet istället för i liv med det. Men då ryms kanske inte en lika hög dörrkarm så då får man göra ingrepp i väggen eller ta en lägre dörr/dörrkarm och köra med större foder. Typ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.