Innerdelen börjar plötsligt att rossla och låta som om den är på väg att skära. Stängde av. Letade fel och kände på rören som går från utedelen som var iskalla. Värmde upp rören med en vetekudde i ca 10 minuter och startade sedan om pumpen. Och nu går den som vanligt igen. Detta har nu hänt två gånger och när det har hänt har det inte varit minusgrader ute. Det har varit minusgrader i perioder men det har inte påverkat funktionen. Har ingen aning var det kan vara för fel. Det enda jag kan tänka är att det skulle kunna finnas vatten i köldmediet. Något proffs som vet?
 
Mats-S
2 212223 skrev:
Stängde av. Letade fel och kände på rören som går från utedelen som var iskalla. Värmde upp rören med en vetekudde i ca 10 minuter och startade sedan om pumpen.
Det kan ju vara så att det var själva omstarten som fixade problemet, inte uppvärmning med vetekudden?
Testa nästa gång utan att värma röret och se vad som händer. Tror inte på något vatten i köldmediet, då borde mediet också ha läck ut om det kommit in fukt i kretsloppet.
 
  • Gilla
212223
  • Laddar…
2 212223 skrev:
Innerdelen börjar plötsligt att rossla och låta som om den är på väg att skära. Stängde av. Letade fel och kände på rören som går från utedelen som var iskalla. Värmde upp rören med en vetekudde i ca 10 minuter och startade sedan om pumpen. Och nu går den som vanligt igen. Detta har nu hänt två gånger och när det har hänt har det inte varit minusgrader ute. Det har varit minusgrader i perioder men det har inte påverkat funktionen. Har ingen aning var det kan vara för fel. Det enda jag kan tänka är att det skulle kunna finnas vatten i köldmediet. Något proffs som vet?
Är det inte bara en vanlig avfrostning. Min låter rätt friskt då och innedelen blir ordentligt kall då fläkten inte snurrar.
 
  • Gilla
212223
  • Laddar…
Det är inte vanlig avfrostning. Det vet jag hur det låter. Vi har två luft/luftvärmepumpar och ingen har tidigare väsnats som denna gör nu. Det låter verkligen som den håller på att skära ihop.
 
Det enda som kan skära i innerdelen är fläktmotorn.
 
Isakare Isakare skrev:
Det enda som kan skära i innerdelen är fläktmotorn.
Det är mer att det låter så. Kan det vara så att köldmediet, om det fryser och inte cirkulerar, kan ge upphov till oljudet?
 
Om det vore fukt i systemet så det bildas is så skulle det sätta stop och det blir en felkod och ingen värmepåse skulle
avhjälpa det runt rören på utedelen.
om rören i utedelen av någon anledning slår emot något så kan det kanske fortplanta sig till innerdelen men så verkade det inte upplevas.
 
  • Gilla
212223
  • Laddar…
H
Är filtren rengjorda i innerdelen

Låter som om den avfrostade när ljudet kom som det har skrivits ovan också.
 
Maskinen är ny. Jag ska kontakta leverantören men anledningen till att jag skriver här är för att jag vill veta vad som kan vara fel.
 
A
2 212223 skrev:
Maskinen är ny. Jag ska kontakta leverantören men anledningen till att jag skriver här är för att jag vill veta vad som kan vara fel.
Ja kontakta säljaren
fukt i systemet kan göra att expansionsventilen eller fyrvägaren fryser fast, men då beror det på en dålig installation.
Men den stora frågan är som ingen ställt, vad är det för pump?
 
  • Gilla
212223
  • Laddar…
Mitsubishi Ninja
 
A
2 212223 skrev:
Mitsubishi Ninja
då är det ännu mera märkligt och viktigare att du kontaktar säljaren som förhoppningsvis sålt en maskin från svenska mitsubishi
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
De kommer i morgon för att ev släppa ut lite medium då de tror att de kan vara för mycket i. Rörsträckan är bara ca 1 meter från pump till fläkt. Tror mer på det du sa om fukt. Och det kommer troligtvis i samband med avfrostning. Jag hör ju bara när det börjar väsnas men då är röret som sagt genomfrusna. Framförallt det nedre grövre.
 
Har flera med 1m rördragning och inga konstigheter med dom ljud du beskriver för info.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
E
2 212223 skrev:
Mitsubishi Ninja
Jag har också en Nija och den låter väldigt mycket när den avfrostar. Men det är mer ett kokande/bubblande ljud. Inte som tröskverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.