A ArneTW skrev:
Den kam ju inte tillåtas terrorisera det lokala djurlivet och grannskapet och om det inte går att ge den ett värdigt liv inomhus bör den tas bort.

/ATW
Vi djur, oavsett art, är gjorda för att vara ute. Djur som inte får gå ut ur sitt hus/bo/gryt m m mår inte bra. Blir en förgjordad massa djur att ta bort om bara de som klarar strikt inomhusliv ska få vara kvar på jorden.
 
Nissens Nissens skrev:
Frågan är vad småfåglarna och deras ungar tycker…
Ja, hallå?! Varför håller kattkräken på sådär, de kan ju bara dränka pippifåglarna i glykol som normalt folk :thinking:...
 
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är vad småfåglarna och deras ungar tycker…
Ska vi avliva rävar som tar andra djur?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Andy78 skrev:
Ska vi avliva rävar som tar andra djur?
Rävar är vilda djur utan ägare. Katter är husdjur.
För övrigt skjuts många rävar varje år eftersom de är med i jakttabellen. Kanske skulle katterna vara med där också?
 
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vi djur, oavsett art, är gjorda för att vara ute. Djur som inte får gå ut ur sitt hus/bo/gryt m m mår inte bra. Blir en förgjordad massa djur att ta bort om bara de som klarar strikt inomhusliv ska få vara kvar på jorden.
Du menar att människor skall tas bort??? De lever ju oftast inomhus…
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Varför vill ni att en innekatt ska bli en utomhusmördarmaskin.
Katter brukar inte begå mord... De jagar för att äta, något som är helt naturligt för dem. Vår katt (tillsammans med grannarnas katter) ser till att hålla musbeståndet på låg nivå här för vi bor.
Givetvis får hon vara ute så mycket hon vill - något som är helt naturligt för en katt.
 
  • Gilla
  • Älska
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Nissens Nissens skrev:
Frågan är vad småfåglarna och deras ungar tycker…
TS har sin katt på uteplatsen i koppel. Problemet är att katten uträttar sina behov där.

Du har varit väldigt tydlig med vad du tycker om katter och småfåglar. Men vad har det med TS fråga att göra?
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Nissens
[SH] [SH] skrev:
Katter brukar inte begå mord... De jagar för att äta, något som är helt naturligt för dem. Vår katt (tillsammans med grannarnas katter) ser till att hålla musbeståndet på låg nivå här för vi bor.
Givetvis får hon vara ute så mycket hon vill - något som är helt naturligt för en katt.
Det var det snurrigaste jag hört på mycket länge…

Om en kattägare inte ger sin katt mat så är det bäst att avliva katten. Katter plågar ihjäl 13 miljoner småfåglar i Sverige varje år, och fåglarnas ungar svälter ihjäl när föräldern plågats ihjäl…
 
  • Katt med gröna ögon som håller en död småfågel i munnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Karlia Karlia skrev:
TS har sin katt på uteplatsen i koppel. Problemet är att katten uträttar sina behov där.

Du har varit väldigt tydlig med vad du tycker om katter och småfåglar. Men vad har det med TS fråga att göra?
Vet inte vad ditt problem är, jag kommenterade att någon tycker att det är bra att katter är utekatter, vilket det absolut inte är.

Vad är det du vill ha sagt?
 
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En normalbegåvad katt vet var hen bor och hittar hem.
Få personer skulle tänka sig att ha t ex en häst och hålla den inne i stallet dygnet om, hästen skulle inte må bra av det (förutom att det är olagligt). Ett stort antal kattägare verkar dock tro att deras katter kan ha det bra utan att få vara ute, eller gå ut i koppel.
Släpp du ut din fyrbenta kompis att gå fritt!
Få människor skulle släppa sitt husdjur fritt ute i naturen, varken hästar, hundar, kossor eller får går lösa utan kontroll…
 
Karlia
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad ditt problem är, jag kommenterade att någon tycker att det är bra att katter är utekatter, vilket det absolut inte är.

Vad är det du vill ha sagt?
Att du har lätt att sväva ut i din övertygelse att katter inte hör hemma utomhus eller att de helst inte ska finnas alls. På vad sätt tycker du själv att dina svar i den här tråden hjälper TS med hens problem?
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Katter plågar ihjäl 13 miljoner småfåglar i Sverige varje år, och fåglarnas ungar svälter ihjäl när föräldern plågats ihjäl…
Det är 5 miljoner barn som svälter varje vecka, då deras föräldrar får ett chockanfall vartenda gång du håller på med ditt skitsnack om utekatter.

Det är inte att ”plåga ihjäl” när ett djur tar ett annat djur. Men det spelar ingen roll, för nu hade ju inte TS sin katt helt fri heller.

Men med tanke på att du har argumenterat för att förgifta utekatter med glykol i annan tråd så har du ingenting att hämta här. Djurplågare är vad du är, och inga undanflykter kommer ändra på det.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Flenare och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är 5 miljoner barn som svälter varje vecka, då deras föräldrar får ett chockanfall vartenda gång du håller på med ditt skitsnack om utekatter.

Det är inte att ”plåga ihjäl” när ett djur tar ett annat djur. Men det spelar ingen roll, för nu hade ju inte TS sin katt helt fri heller.

Men med tanke på att du har argumenterat för att förgifta utekatter med glykol i annan tråd så har du ingenting att hämta här. Djurplågare är vad du är, och inga undanflykter kommer ändra på det.
Det är absolut djurplågeri när en katt leker med en gråsparv och fågelns ungar svälter ihjäl när föräldern är borta. Har du ingen empati alls?

Det är du som kör med skitsnack, inte jag. Jag har länk till fakta. Det har inte du.

https://fof.se/tidning/2018/10/artikel/kattens-katastrofala-jakt
 
  • Katt håller i en gråsparv i munnen, en scen som illustrerar predatorns jaktbeteende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Karlia Karlia skrev:
Att du har lätt att sväva ut i din övertygelse att katter inte hör hemma utomhus eller att de helst inte ska finnas alls. På vad sätt tycker du själv att dina svar i den här tråden hjälper TS med hens problem?
Vad pratar du om?? Jag kommenterade att någon tycker att det är bra att katter är utekatter. Och enligt all forskning som finns så plågar utekatter ihjäl miljontals småfåglar i Sverige varje år. Googla så ser du. Hur kan du ens antyda att det bara är min åsikt??? Det är ju fakta!

Det är väl snarare du som inte ser verkligheten som den är.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är absolut djurplågeri när en katt leker med en gråsparv och fågelns ungar svälter ihjäl när föräldern är borta. Har du ingen empati alls?

Det är du som kör med skitsnack, inte jag. Jag har länk till fakta. Det har inte du.

[länk]
Djurriket får sköta sig själv, tänker jag. Jag sparar empatin till människor och djur som lider på riktigt.

Bra referens! Den säger ju att:

”– Jag tror inte att katterna utgör något hot mot fågelbestånden som helhet. Ungefär 80 procent av årets ungar dör ändå innan nästa häckningssäsong börjar, säger Bo Söderström.

Ungfåglarna dör av svält och sjukdomar. Eller så kolliderar de med bilar och fönsterrutor. Dessutom försvinner många under flyttningen söderut.

– Trots de höga dödstalen är antalet häckande fåglar ganska konstant från år till år. Det verkar alltså som att de klarar både katternas jakt och de övriga dödsorsakerna.”


Så vad är problemet?
 
  • Gilla
  • Älska
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.