Min katt tänkt som innekatt, men älskar att vara ute på altanen några timmar om dag, fast med koppel.
Ett år gick utan problem, han använder sin låda inne, men nu börjat bajsa vid buskarna. Jag släppte inte ut par dagar, då allt gick som det ska, fast han blev väldigt krävande att få gå ut.
Idag fick han, och gjorde igen...
Det finns några lösa katter runtom, som förmodligen kommer in på altanen nätterna. Jag tror att min katt vill markera sitt revir, men det vore faktiskt trevlig om kunde avvänja honom.
Tack på förhand för eventuell råd!
 
ställ ut kattlådan på altanen när du är ute me kissen?
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Jag tror de flesta katter hellre vill göra sina behov utomhus (i alla fall är vår sån), så det bästa du kan göra är att ge honom ett bättre ställe, gärna med lite sandig jord, så han låter bli buskarna vid altanen. Du kan också täcka marken vid buskarna där du inte vill att han ska gräva, med något lämpligt (fiberduk, hönsnät eller liknande).
 
  • Gilla
Peter42
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tror de flesta katter hellre vill göra sina behov utomhus (i alla fall är vår sån), så det bästa du kan göra är att ge honom ett bättre ställe, gärna med lite sandig jord, så han låter bli buskarna vid altanen. Du kan också täcka marken vid buskarna där du inte vill att han ska gräva, med något lämpligt (fiberduk, hönsnät eller liknande).
Tack, det låter bra
 
P Patzie skrev:
ställ ut kattlådan på altanen när du är ute me kissen?
Tack!
 
Hemmakatten
Tyvärr, de flesta kattraserna har en inbyggd gen/instinkt att de vill vara ute i naturen. Att gå i koppel är inte naturligt beteende för en katt. Varför kan du inte släppa ut din katt? Vi har haft åtta katter, alla fick gå ut, alla blev gamla, och gick bort lyckliga.

Om inte, så bygg en riktigt stor inhägnad där katten får vara.

Om dessa inte är något alternativ så håll katten inomhus, låt den vara en innekatt så den inte får smak på ett uteliv.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Peter42 skrev:
Min katt tänkt som innekatt, men älskar att vara ute på altanen några timmar om dag, fast med koppel.
Ett år gick utan problem, han använder sin låda inne, men nu börjat bajsa vid buskarna. Jag släppte inte ut par dagar, då allt gick som det ska, fast han blev väldigt krävande att få gå ut.
Idag fick han, och gjorde igen...
Det finns några lösa katter runtom, som förmodligen kommer in på altanen nätterna. Jag tror att min katt vill markera sitt revir, men det vore faktiskt trevlig om kunde avvänja honom.
Tack på förhand för eventuell råd!
Underbart med en katt som skiter på sin egna tomt istället för grannens! :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Bettan74 och 8 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr, de flesta kattraserna har en inbyggd gen/instinkt att de vill vara ute i naturen. Att gå i koppel är inte naturligt beteende för en katt. Varför kan du inte släppa ut din katt? Vi har haft åtta katter, alla fick gå ut, alla blev gamla, och gick bort lyckliga.

Om inte, så bygg en riktigt stor inhägnad där katten får vara.

Om dessa inte är något alternativ så håll katten inomhus, låt den vara en innekatt så den inte får smak på ett uteliv.
Där gjorde jag felet... Nu är jag rädd, att kommer inte tillbaka. Jag hade katt i 12 år, det var underbart, då bodde på plan 5. Nu bor jag i radhus med altan, och han verkligen älskar att vara ute.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
P Peter42 skrev:
Där gjorde jag felet... Nu är jag rädd, att kommer inte tillbaka. Jag hade katt i 12 år, det var underbart, då bodde på plan 5. Nu bor jag i radhus med altan, och han verkligen älskar att vara ute.
En normalbegåvad katt vet var hen bor och hittar hem.
Få personer skulle tänka sig att ha t ex en häst och hålla den inne i stallet dygnet om, hästen skulle inte må bra av det (förutom att det är olagligt). Ett stort antal kattägare verkar dock tro att deras katter kan ha det bra utan att få vara ute, eller gå ut i koppel.
Släpp du ut din fyrbenta kompis att gå fritt!
 
P Peter42 skrev:
Där gjorde jag felet... Nu är jag rädd, att kommer inte tillbaka. Jag hade katt i 12 år, det var underbart, då bodde på plan 5. Nu bor jag i radhus med altan, och han verkligen älskar att vara ute.
Mina katter har varit innekatter, kopplade katter när vi bodde i lgh och nu utekatt på ny ort. Går superbra. Katter är oerhört robusta och överlevnadsdugliga. Lita på det.
 
Varför vill ni att en innekatt ska bli en utomhusmördarmaskin.

Visa lite hänsyn till djur och grannar och tipsa TS om vad han kan göra för att ha en lycklig innekatt.

/ATW
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Varför vill ni att en innekatt ska bli en utomhusmördarmaskin.

Visa lite hänsyn till djur och grannar och tipsa TS om vad han kan göra för att ha en lycklig innekatt.

/ATW
Inte mkt. Katten mår bäst av att få vara ute.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Inte mkt. Katten mår bäst av att få vara ute.
Den kam ju inte tillåtas terrorisera det lokala djurlivet och grannskapet och om det inte går att ge den ett värdigt liv inomhus bör den tas bort.

/ATW
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A ArneTW skrev:
Varför vill ni att en innekatt ska bli en utomhusmördarmaskin.

Visa lite hänsyn till djur och grannar och tipsa TS om vad han kan göra för att ha en lycklig innekatt.

/ATW
Helt rätt. Avliva katten, det besparar många djur ett långt plågeri…
 
Nissens
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Mina katter har varit innekatter, kopplade katter när vi bodde i lgh och nu utekatt på ny ort. Går superbra. Katter är oerhört robusta och överlevnadsdugliga. Lita på det.
Frågan är vad småfåglarna och deras ungar tycker…
 
  • Katt rör vid en stillaliggande gul och brun fågel på en sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.