9 500 läst · 31 svar
10k läst
31 svar
Inlösen av fastighet vid bygge av genomfartsled
Det kan mycket väl vara så att marknadsvärdet ökar.B b8q skrev:
Men i de flesta fall innebär en genomfartsled 20 meter från fastigheten minskning av marknadsvärdet. Värdering görs av oberoende värderare. Men den stora frågan är om det är planlagt väg. En stor påverkan på närmiljön kräver MKB om det ej är planlagt.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Är det nu jag ska dra upp det klassiska med motocross banan. Första gången jag kan finna någon slags användning av den domen.S Staffan-N skrev:
Se den mer som ett exempel på något som stör och inte ligger på tomten.
En väg 20m från dörren är väl något som kan påverka någons boende.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Jag tror inte vägen i sig behöver minska värdet. Men om den är 20m från dörren lär det vara svårt att få en värdeökning utav den.B b8q skrev:
Ja! Det låter som ett intressant ärende att läsa omBananskalare skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Frågan är bara hur man går tillväga för att kräva ersättning av kommunen för detta! Bra där att du nämnde miljökonsekvensbeskrivning, de har inte redovisat detta ännu.T Tvålen skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Hur mycket av din mark kommer att tas i anspråk?
Om din fastighet inte blir av med någon mark med anledning av vägbygget är det en eventuell miljöskada du lider (det ökade bullret). För att få ersättning för en miljöskada måste du själv stämma kommunen med stöd av miljöbalken och där främst kapitel 32. Blir du istället av med mark i samband med vägbygget kan det handla om en s.k. företagsskada.
Miljöskada och företagsskada bedöms i stort sett på samma sätt beträffande om de är ersättningsgilla eller inte. Skillnaden är att vid miljöskador måste man själv driva målet och stämma i domstol, medan för företagsskada hanteras frågan (oftast) i en lantmäteriförrättning om det krävs en sådan.
Jag skulle tipsa om att låna boken Markåtkomst och ersättning av Sjödin et al. och läsa kapitel 10 där som handlar om just miljöskador. Hittade även denna, https://www.foyen.se/storning-med-anledning-av-samhallsnyttig-verksamhet-far-talas/, som kan ge lite matnyttig information om rekvisiten ortsvanlig och allmänvanlig.
Miljöskada och företagsskada bedöms i stort sett på samma sätt beträffande om de är ersättningsgilla eller inte. Skillnaden är att vid miljöskador måste man själv driva målet och stämma i domstol, medan för företagsskada hanteras frågan (oftast) i en lantmäteriförrättning om det krävs en sådan.
Jag skulle tipsa om att låna boken Markåtkomst och ersättning av Sjödin et al. och läsa kapitel 10 där som handlar om just miljöskador. Hittade även denna, https://www.foyen.se/storning-med-anledning-av-samhallsnyttig-verksamhet-far-talas/, som kan ge lite matnyttig information om rekvisiten ortsvanlig och allmänvanlig.
Medlem
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Grymt..man tackar så mycket.H HerrOso skrev:Om din fastighet inte blir av med någon mark med anledning av vägbygget är det en eventuell miljöskada du lider (det ökade bullret). För att få ersättning för en miljöskada måste du själv stämma kommunen med stöd av miljöbalken och där främst kapitel 32. Blir du istället av med mark i samband med vägbygget kan det handla om en s.k. företagsskada.
Miljöskada och företagsskada bedöms i stort sett på samma sätt beträffande om de är ersättningsgilla eller inte. Skillnaden är att vid miljöskador måste man själv driva målet och stämma i domstol, medan för företagsskada hanteras frågan (oftast) i en lantmäteriförrättning om det krävs en sådan.
Jag skulle tipsa om att låna boken Markåtkomst och ersättning av Sjödin et al. och läsa kapitel 10 där som handlar om just miljöskador. Hittade även denna, [länk], som kan ge lite matnyttig information om rekvisiten ortsvanlig och allmänvanlig.
Vilket stadie befinner sig processen i? Finns det redan en plan framtagen? I en sådan måste det finnas en utredning om bullerpåverkan och hur man kan minimera det.anderssose skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Det här är inte så lantligt som man kan tro, det är i Torslanda på Hisingen c:a 12km från Älvsborgsbron,Nötegårdsgubben skrev:Jag har svårt att se att en genomfartsled så lantligt byggs med 50 som gräns alternativt tror att det inte kommer hållas.
Så är det en genomfartsled, eller är det faktiskt bara en väg eller gata? Hur mycket trafik är det planerat att gå längs den?
En 50-väg tjugo meter från huset är på det stora hela inget konstigt. En genomfartsled kan dock bli en rejäl störning. Så vad är det egentligen som ska byggas.
Nya vägar är normalt extremt väl dokumenterade och utredda under flera år med alternativa vägkorridorer och beskrivningar av vilken påverkan på det omliggande samhället de väntas få. Hur mycket av det här har skett och i vilket skede är det nu?
Medlem
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Nej, men de har ju bestämt sig för att bygga vägen på den planerade sträckan men det är klart att kommunens "kvarnar mala långsamt". Att tilläggas kan att tvärförbindelsen skulle dras på en annan sträckning men där gick folket "man ur huse" och hittade salamandrar och hasselsnok vilket stoppade planerna den gången.A agb007 skrev: