Hej, tänkte checka om det finns några vänliga själar som kan guida en vidare med nedan:

- Bor i ett hus utanför Göteborg där kommunen planerar att bygga en genomfartsled c:a 20 meter från huset
- Hastigheten på vägen kommer att vara 50km/h
- Är givetvis rädd för höga bullernivåer och markvibrationer då vårt hus är placerat på lera och inte berg.
- Kraftigt sänkt marknadsvärde
- Har varit med på 2 st möten med representanter från kommunen och berättat om mina farhågor där de slagit dövörat till inte velat kommentera.
- Hur går man vidare? Kan man kräva att någon utomstående expert på buller och vibrationer kommer dit och ger sitt utlåtande innan vägbygget börjar?
- Kräva inlösen av fastighet? Kan man göra detta innan själva bygget börjar?
- Bifogar en bild där man ser hur dragningen skall gå förbi vårt hus. Vet att kvaliteten ör dålig men...
Tacksam för alla synpunkter, framförallt från personer som varit i samma situation. Känner att jag behöver lite stöd här. /Anders
 
  • Screen capture of a forum post discussing concerns about a new road construction near a house.
  • Satellitbild över området med markerad planerad väg nära hus.
Nissens
anderssose anderssose skrev:
Hej, tänkte checka om det finns några vänliga själar som kan guida en vidare med nedan:

- Bor i ett hus utanför Göteborg där kommunen planerar att bygga en genomfartsled c:a 20 meter från huset
- Hastigheten på vägen kommer att vara 50km/h
- Är givetvis rädd för höga bullernivåer och markvibrationer då vårt hus är placerat på lera och inte berg.
- Kraftigt sänkt marknadsvärde
- Har varit med på 2 st möten med representanter från kommunen och berättat om mina farhågor där de slagit dövörat till inte velat kommentera.
- Hur går man vidare? Kan man kräva att någon utomstående expert på buller och vibrationer kommer dit och ger sitt utlåtande innan vägbygget börjar?
- Kräva inlösen av fastighet? Kan man göra detta innan själva bygget börjar?
- Bifogar en bild där man ser hur dragningen skall gå förbi vårt hus. Vet att kvaliteten ör dålig men...
Tacksam för alla synpunkter, framförallt från personer som varit i samma situation. Känner att jag behöver lite stöd här. /Anders
Den bilden du har är omöjlig att förstå. Det gröna är en ny väg? Finns det någon väg tidigare?
Ärr allt det röda blurret din fastighet?
Det vore nog bra om du får in en bättre bild med förklaringar så att man förstår…
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Jag tror inte man kan kräva inlösen

hur länge har du bott i huset? Såna här byggen är ju oftast inget dom har kommit på nu säkert legat planerat i många år
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
I normalfall kan de ju inte lösa in alla angränsande fastigheter.
Buller är ju något de behöver adressera, står det inte något om det i de plandokument som finns?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Buller hanterar inte kommunen , utan det är VSP som utför mätningar och sen är det Trafikverket som står för åtgärd.

Jag har en 50 väg 10m från min bostad , för några år sen fick jag nya fönster i alla sovrum på övervåningen , nu är det utfört en ny mätning och inväntar förslag på åtgärd. Min förhoppning är att de ska byta resterande fönster , något jag själv inte lyckats med då mitt hus är Q-märkt. :/
 
  • Gilla
marko_b
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Buller hanterar inte kommunen , utan det är VSP som utför mätningar och sen är det Trafikverket som står för åtgärd.

Jag har en 50 väg 10m från min bostad , för några år sen fick jag nya fönster i alla sovrum på övervåningen , nu är det utfört en ny mätning och inväntar förslag på åtgärd. Min förhoppning är att de ska byta resterande fönster , något jag själv inte lyckats med då mitt hus är Q-märkt. :/
Om du menar WSP så är de bara en av många konsultfirmor som gör den typen av uppdrag.
Sen kan det mycket väl vara kommunen som ska hantera bullret, om det är en kommunal väg.
Om det är en statlig väg så är det Trafikverket.
 
  • Gilla
AndersS och 4 till
  • Laddar…
Men om du kommer ha en väg 20m utanför erat hus. Det innebär att de måste ta en del av din fastighet. Det måste ersätta detta. Dock har jag ingen aning om vad nivåerna.
Men jag skulle ändå vara glad för att de bara är en 50 väg....
 
Jag har svårt att se att en genomfartsled så lantligt byggs med 50 som gräns alternativt tror att det inte kommer hållas.

Så är det en genomfartsled, eller är det faktiskt bara en väg eller gata? Hur mycket trafik är det planerat att gå längs den?

En 50-väg tjugo meter från huset är på det stora hela inget konstigt. En genomfartsled kan dock bli en rejäl störning. Så vad är det egentligen som ska byggas.

Nya vägar är normalt extremt väl dokumenterade och utredda under flera år med alternativa vägkorridorer och beskrivningar av vilken påverkan på det omliggande samhället de väntas få. Hur mycket av det här har skett och i vilket skede är det nu?
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har svårt att se att en genomfartsled så lantligt byggs med 50 som gräns alternativt tror att det inte kommer hållas.

Så är det en genomfartsled, eller är det faktiskt bara en väg eller gata? Hur mycket trafik är det planerat att gå längs den?

En 50-väg tjugo meter från huset är på det stora hela inget konstigt. En genomfartsled kan dock bli en rejäl störning. Så vad är det egentligen som ska byggas.

Nya vägar är normalt extremt väl dokumenterade och utredda under flera år med alternativa vägkorridorer och beskrivningar av vilken påverkan på det omliggande samhället de väntas få. Hur mycket av det här har skett och i vilket skede är det nu?
Det går att tolka den blurriga bilden som att det redan går en väg där… så det _kan_ vara en befintlig väg som förbättras…
Men TS verkar väldigt återhållsam med info…
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej, tack för alla svar. Skall förtydliga bilden: det finns ingen väg där i nuläget. Den grönmarkerade på kartan är den tänkta nya tvärförbindelsen och vår fastighet är den rödmarkerade rektangeln närmast till vänster om den tänkta vägen. Har fått veta nu att hastigheten kommer att vara antingen 40 eller 50 (troligen 40). Vi är rädda för att bullernivåerna och de nya omgivningarna kommer att påverka vårt dagliga liv för mycket så vi kommer att sälja fastigheten till våren är väl tanken just nu.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
anderssose anderssose skrev:
Hej, tack för alla svar. Skall förtydliga bilden: det finns ingen väg där i nuläget. Den grönmarkerade på kartan är den tänkta nya tvärförbindelsen och vår fastighet är den rödmarkerade rektangeln närmast till vänster om den tänkta vägen. Har fått veta nu att hastigheten kommer att vara antingen 40 eller 50 (troligen 40). Vi är rädda för att bullernivåerna och de nya omgivningarna kommer att påverka vårt dagliga liv för mycket så vi kommer att sälja fastigheten till våren är väl tanken just nu.
Tråkigt att ni väljer att sälja! Men glöm inte bort att berätta om vägen bid försäljningen. Annars kan det bli dyrt om man har otur.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tråkigt att ni väljer att sälja! Men glöm inte bort att berätta om vägen bid försäljningen. Annars kan det bli dyrt om man har otur.
Vad som kommer hända utanför fastigheten har man väl inte skyldighet att upplysa om?
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
anderssose anderssose skrev:
Hej, tack för alla svar. Skall förtydliga bilden: det finns ingen väg där i nuläget. Den grönmarkerade på kartan är den tänkta nya tvärförbindelsen och vår fastighet är den rödmarkerade rektangeln närmast till vänster om den tänkta vägen. Har fått veta nu att hastigheten kommer att vara antingen 40 eller 50 (troligen 40). Vi är rädda för att bullernivåerna och de nya omgivningarna kommer att påverka vårt dagliga liv för mycket så vi kommer att sälja fastigheten till våren är väl tanken just nu.
Om det ej är planlagt en väg på det aktuella området borde du ha rätt till ersättning för minskat marknadsvärde av din fastighet. Kommunen bör även ha gjort en miljökonsekvensbeskrivning där buller, ljusföroreningar och andra negativa konsekvenser är utredda
 
  • Gilla
anderssose
  • Laddar…
Det svåra är väl att visa att marknadsvärdet sjunker pga ny 40-väg. Vissa kan säkert hävda att bättre förbindelser, kommunal vägskötsel med belysning och snöröjning (eller vad nu det kan medföra) tvärtom höjer värdet.
 
  • Gilla
anderssose
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vad som kommer hända utanför fastigheten har man väl inte skyldighet att upplysa om?
Beror på. Men en framtida olägenhet, som är också anledningen till att man ens säljer, borde man upplysa om. Man behöver ju inte säga att man själv är rädd för att det ska bli bullrigt och kasst, utan istället beskriva t.ex. de bättre förbindelser som vägen kommer innebära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.