Mikael_L
Nu ska frånluftsvärmepumpen snart kopplas in.
Det är en IVT490.

Men ett gäng frågor och funderingar dyker givetvis upp, rörnovis som man är.
Jag får väl ta dom lite eftersom, börjar med:
Golvvärme-fördelaren ligger några meter från VP och 2st 25mm PEX-rör i skyddsrör är nedgjutna i plattan för transporten av värme och retur.
Och min första fråga är om någon har något bra tips på hur jag ska anordna och fästa dessa slangar med sina vinkelkopplingar, som sen ska anslutas till VP.

Reglarna som syns bakom slangarna är ytterväggen.
På dessa ska sättas:
Diffusionstät plast
liggande 45x45 regel (korsregling)
11mm OSB
13mm gips
Antagligen våtrumsfärg, ev på väv.

Så slangarna är alltså placerade i plattan för att komma upp osynligt inne i väggen.
Jag är inte helt säker just nu på att det var rätt beslut ... :blushing:
Men nu är dock situationen sådan här.
 
  • dist-slang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Mina problem rör sig kring sakerna som har med anslutning till ev tätskikt, att kopplingarna och slangen ska sitta tillräckligt stabilt. Dolda kopplingar i vägg .. ja sådant ...

En närbild på vinkelkopplingen (med reduceringsmuff på) och en på där rören kommer upp ur plattan.

Det är ett vitt rör inne i ett svart skyddsrör, och närmast golvet, ca 5 cm upp över betongen sticker änden på rörbockfixturen.
Rören ska givetvis kapas ner till en lämplig höjd, ca 15-20 cm över golv verkar bra när jag kollar var på pumpen dom sen ska in.

Om jag bygger upp insidan av väggen som tänkt så blir det nog omöjligt att undvika två dolda kopplingar.
Så jag funderar på att göra en liten "låda" i väggen. Dvs att skippa korsreglingen på en bit just där.
 
  • narbild-dist-slang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • narbild-dist-koppl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt tänkt, sen höjer du botten i lådan genom att gjuta en klack runt rören
 
Mikael_L
Jag har bemödat mig med att rita lite skisser med sketchup. :)

Första bilden visar som väggen ser ut innan OSB och gipsskivan kommer på.
Andra bilden hur jag tänkte när jag skrev "en liten låda"

Men om jag förstod dig rätt Matss, så menar du som bild nr3, och sen efter detta gjuta upp med lite finbetong närmast golvet inne i "gluggen"
Och ja, det är nog det allra smartaste.
Sen blir det ju relativt lätt att täta och tätskikta överallt runt om.
Och skulle det stiga vatten upp genom skyddsrören (pga av läckage någonstans längs matarledningarna) så rinner det ju också ut fint och synligt. Man får se till att ha aningens fall utåt på klackens ovansida.

Men själva kopplingarna då? Behöver dom fästas på något vis, eller är det dugligt att dom bara hänger på PEX-slangen så där?
 
  • stomme#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stomme#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stomme#3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag har inte kommit så långt än.:blushing: Planerar och grejar med så många saker samtidigt nu. :x

Rören till värmekretsarna är nedkapade nu, även den del av rörhållarskenan som syns på bilden är numera bortsågad.
En säck med snabbslipsats, hink, blandarstav och en murslev är också framtagit.
Vilket år som helst blir det dags att gjuta en klack. Nej två!! jag gör klack för de andra rören samtidigt.

En ny fundering kring denna VP-inkoppling är dimension på tappvarmvattenröret och kallvattenröret.

Från inkommande vatten med sina grova ledningar och kopplingar har jag ca 2-2,5 meter till värmepumpen för kallvattnet som ska in där.
Sen ska det uppvärmda vattnet lika långt tillbaka och sen in i en fördelare för 3 st tappställen för varmvatten där det är dragit Wirsbo combi-PEX-rör RiR (15mm).

Räcker det med 15mm kopparrör för dessa 4-5 meter. Eller blir det tokigt med tryckfall och så?
 
  • flvp#3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag provar att puffa upp frågan igen.

Klarar jag mig med 15mm kopparrör i 5 meters längd som matning av kallvatten (inkl retur) till värmepumpen utan besvärande tryckfall?
 
Bara för att du ligger o tjatar så skulle ja säga att du ska gå upp på 22mm,för att vara på den säkra sidan..:)
 
Krilleman
Knekten har absolut rätt! Upp till 22mm! Dra 28mm från inkommade tills det delar sig till matning VV värmepump och KV fördelare...

Men är du alldeles säker på IVT 490?! Är det inte den som har en värmepumps-del på 2kW och spetsar resten med el?! Sålde en del sådana begagnade för ett par år sen, när vi konverterade ett område till fjärrvärme, och då var det iaf så... 2kW värmepumps-del... Och dom gick som smör i solsken!!! (jag blev förvånad!!!) Kanske ändrat nu?! Är den ny?! Finns ju begagnad för en ynka slant...

För övrigt har den 22mm klämrings-anslutning på både vatten och värme!
 
Redigerat:
Mikael_L
OK, då får det bli 22mm istället.
Mycket tack för input. :)

krilleman_215 skrev:
Men är du alldeles säker på IVT 490?! Är det inte den som har en värmepumps-del på 2kW och spetsar resten med el?! Sålde en del sådana begagnade för ett par år sen, när vi konverterade ett område till fjärrvärme, och då var det iaf så... 2kW värmepumps-del... Och dom gick som smör i solsken!!! (jag blev förvånad!!!) Kanske ändrat nu?! Är den ny?! Finns ju begagnad för en ynka slant...
Japp "tyvärr" en 490. Men beggad för 5000:- och nybytt kompressor. Det får duga.
Pajar den om några år får det kanske blir något annat.

För övrigt har den 22mm klämrings-anslutning på både vatten och värme!
Japp, det är 22mm slätände eller klämringskoppling på alla anslutningar.
Något att tänka på då?
Jag har tänkt mig 4st flexibel stålomspunnen slang med 22mm rörände för alla anslutningar.
 
Krilleman
Mikael_L skrev:
Japp, det är 22mm slätände eller klämringskoppling på alla anslutningar.
Något att tänka på då?
Jag har tänkt mig 4st flexibel stålomspunnen slang med 22mm rörände för alla anslutningar.
Funkar fint med flexi slang, avsluta med klamma på väggen bakom pump med 22mm klämringsvinkel! d^_^b
 
Mikael_L
Hmm, menar du typ något sånt här?
3949_1.jpg

Kan också tillägga att just nu överväger jag att löda ihop grejerna har.
Det mesta i huset är ju PEX rir, men just denna bit har jag bestämt får bli synlig rördragning i "pannrumsdelen" av tvättstugan.
Visst funkar mjuklod med 3% silver bra för lödning av dylika rördelar?
 
Krilleman
Gå fram med 22mm koppar bakom din 490, klamma på väggen enligt ditt eget önskemål, sätt vattette vinklar på dina kopparrör, anslutningsslangen passar i kopplingen och på pumpen om du köper slangen med slätändar 22mm.

1941418.jpg5671_1.jpg

3% räcker gott till vanlig hårdlödning, standardlod är det 2-2,5% i!
5% då är vi på lödning med krav.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja som jag tidigare skrev, det går i ultrarapid det här ... :blushing:

Men nu har jag gjutit en klack runt rören i alla fall.
Det är mineritskivor på väggarna.

Och så tänker jag göra färdigt hela utrymmet med klinker och målade väggar osv innan jag fortsätter med att koppla in rör.
 
  • byggahus-110914-01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag avundas dig inte Mikael.
Första inlägg - januari, senaste - september. 8 månader.

När räknar du med att bli inflyttningsklar?
 
Mikael_L
Så här gjöt jag klacken.

Jag gjorde det enkelt för mig, först kapade jag några bitar bärläkt, 25x50mm i rätt längder.
Dessa limmade jag fast på golvet med akrylfog. OBS använd ej silikon !!!!
Jag gjorde även klack runt kall/varmvatten-fördelningen.
Dagen efter så vattnade jag betongen lite och så gjöt jag.

Man kan säkert använda diverse produkter såsom finbetong osv. Jag hade ett par säckar med snabbslipsats över så då använde jag det helt enkelt.
Jag blandade den med aningens mer vatten för att det skulle fylla ut bra runt rören, detta är väl egentligen inte så smart, tror jag. Men annars hade det varit betydligt knöligare att få gjutningen att fylla bra. Sen "hackade" jag med sidan av en spetsig murslev för att "vibrera" och få ner gjutningen bra och bort med luft.
Två dar senare tog jag bort "formen". Akrylfogen hade fortfarande inte stelnat speciellt mycket upptäckte jag då, tur att jag jobbade försiktig vid gjutningen. :cool:
Snabbslipsatsen var också lite småmjuk fortfarande, hade definitivt inte brunnit ordentligt klart. Om några dagar till tänker jag runda av kanterna lite med en:
169006-jpg.jpg

Jaja, såhär tror jag man kan gjuta en klack.
 
  • byggahus-110914-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggahus-110914-03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggahus-110914-04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggahus-110914-05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.