P Pål Barnett skrev:
Min huvudsäkrning till hels huset är bara 16A. Har 15m till snickarebod. Jag kommer ej behöva mer än 10A/fas i Boden. Har en grupp med lediga 10A faser i garaget och har kopplat in boden dit. Problemet jag har är när jag kopplat in boden så fungerar det inte med jfb eftersom jag matar från garaget som har gemensam Jord/Nolla.
Du kan ju inte säkra av Bodens central i garagets gruppcentral. Gruppcentraler ska säkras av med husets inkommande huvudsäkring och inget annat.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är nog få centraler som har en nollplint som ligger utanför JFBn. TS säger "nollplinten" vilket inte kan tolkas på annat sätt än den enda nollplint som finns i centralen och som är inkopplad efter JFBn.

JFBer har heller inga som helst problem att ansluta en 2.5 mm² ledare, solida eller flerkardeliga.
 
Mikael_L
Jag måste bara skriva att ifall du (eller någon) kör med 2,5mm2 ledningar i huvudledning mellan 2 centraler så ska den alltid avsäkras i matad ände med max 16A.
Att huvudsäkringar/mätarsäkringar är på 16A är inte tillräckligt bra.


OK, jag ska samtidigt erkänna att det inte finns någon helt tvingande regel till detta, och sen kan man även under vissa förutsättningar säkra med 20A, eller ha säkringarna för ledningen i matad ände.
Och är installationen i en industri eller affärslokal eller likn så kan man ägna sig åt lite åt sådana övningar, ty då finns det en helt annan dokumentation och märkning och anläggningskunskap hos den som sen kommer och grejar.

Men ta det jag skrev i första stycket som en mycket mycket stark rekommendation, nästan en tvingande regel, som bara i yttersta undantagsfall får brytas mot. Ty vid en framtida uppsäkring kommer denna ledning med 99% säkerhet missas, som sen kan överbelastas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du kan ju inte säkra av Bodens central i garagets gruppcentral. Gruppcentraler ska säkras av med husets inkommande huvudsäkring och inget annat.
Det går visst alldeles utmärkt att säkra av den ledningen i garagets central. Det är väl t.o.m lämpligast ifall nu ledningen kommer från den.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går visst alldeles utmärkt att säkra av den ledningen i garagets central. Det är väl t.o.m lämpligast ifall nu ledningen kommer från den.
Men den ska ligga före gruppsäkringarna i centralen eller har jag fel?
 
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men den ska ligga före gruppsäkringarna i centralen eller har jag fel?
Nu blev den frågan i princip felställd. Efter gruppsäkringarna kommer det bara grupper.

Frågan man kan ställa sig är om utgående huvudledning ska ligga före huvudbrytaren eller efter huvudbrytaren och avsäkrad parallellt med gruppsäkringarna.

Det första är det naturliga valet om huvudledningen är tillräckligt grov (ofta 6mm2 eller mer), tumregel; om huvudledningen klarar av max möjlig mätarsäkring (alltså gänga I, GII eller GIII) (eller ev mellanliggande servissäkring).
Om huvudledningen är klenare än max möjlig mätarsäkring så anser jag att den ska avsäkras för sig i matande central, så man kan ändra mätarsäkring utan att denna dimensionering påverkas.
Och dessa säkringar kommer typiskt ligga parallellt med de andra utgående grupperna i centralen, men helst utanför JFB ifall man har tänkt ha en JFB i den nya UC.


Svårt att i bara text förklara bra, jag borde kanske göra någon illustrativ bild.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Båda bilderna i #12 visar detta fall med en säkring före HB, JFB och grupper i matande elcentral.

Men det finns inget krav att en huvudledning måste kopplas in så. Den kan även kopplas in som en gruppledning om man inte har andra möjligheter.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.