6 284 läst · 98 svar
6k läst
98 svar
Inkoppling spishäll 2x16Ah 220-240v
Det är helt ok och så det är tänkt att göras om man inte går in i hällen och byglar N mellan de två halvorna och använder en ledare som nolla vid den för SE normala kopplingen två faser nolla och jord. Se bara till att du kan göra en riktig inkoppling i proppen dvs så höljet på sladden kommer under dragavlastningen och längderna på trådarna är avpassade, skalning åtdragning ok osv. Det brukar komma in bilder ibland här där man lagt in med allt som det kommer levererat och med de enkelisolerade ledarna utanför stickproppen.L Lennart Holmberg skrev:
Du behöver inte fundera så mycket på varför den lite underliga konfigurationen och användningen av femledarsladden är som den är. Det är som nämnts en eftergift för att kunna leverera så att det passar alla kopplingsalternativen.
Vid de inom EU i övrigt vanliga enfasiga anslutningarna till bostäder kommer fallet med högre säkring vid 230 V 1~ och då parallellas både svart-brun och blå-grå för större area.
Sen det specialfall som är använt i Holland och som även det bygger på att man ofta har enfas in men som pga historiska lokala elföreskrifter där inte tillåter större gruppsäkringar än 16 A. Då har man löst detta genom att för att kunna få upp effekten till spisar mata dessa med två "separata enfasgrupper" L1-N1, L1-N2 och lite speciella regler och förbehåll kring det. De använder då även Perilex fast med udda koppling där nolla läggs på N och L1 samt motsvarande fas på L3 och L2. En egen historia runt detta i NL alltså men som kan ge lite myror i huvudet när man ser kopplingsalternativen på etiketter mm.
Slutligen vår i SE lite ovanliga historik med mycket trefas till enskilda bostäder som då får leva med att Ingvar m.fl köper en typ sladd och lägger den så att man kan ansluta för alla tre typfallen. Det går ju bra bara man antingen fullt ut förstår eller om inte följer anvisningarna och funderar mindre. Som ofta nämns borde ju däremot anvisningarna kunna vara klara och utan som ibland behäftade med olika rena fel.
Känner inte mig sugen på att skruva isär hela hällen , det finns ingen sk terminal eller Kopplingsdosa utanför skaletGK100 skrev:Det är helt ok och så det är tänkt att göras om man inte går in i hällen och byglar N mellan de två halvorna och använder en ledare som nolla vid den för SE normala kopplingen två faser nolla och jord. Se bara till att du kan göra en riktig inkoppling i proppen dvs så höljet på sladden kommer under dragavlastningen och längderna på trådarna är avpassade, skalning åtdragning ok osv. Det brukar komma in bilder ibland här där man lagt in med allt som det kommer levererat och med de enkelisolerade ledarna utanför stickproppen.
Du behöver inte fundera så mycket på varför den lite underliga konfigurationen och användningen av femledarsladden är som den är. Det är som nämnts en eftergift för att kunna leverera så att det passar alla kopplingsalternativen.
Vid de inom EU i övrigt vanliga enfasiga anslutningarna till bostäder kommer fallet med högre säkring vid 230 V 1~ och då parallellas både svart-brun och blå-grå för större area.
Sen det specialfall som är använt i Holland och som även det bygger på att man ofta har enfas in men som pga historiska lokala elföreskrifter där inte tillåter större gruppsäkringar än 16 A. Då har man löst detta genom att för att kunna få upp effekten till spisar mata dessa med två "separata enfasgrupper" L1-N1, L1-N2 och lite speciella regler och förbehåll kring det. De använder då även Perilex fast med udda koppling där nolla läggs på N och L1 samt motsvarande fas på L3 och L2. En egen historia runt detta i NL alltså men som kan ge lite myror i huvudet när man ser kopplingsalternativen på etiketter mm.
Slutligen vår i SE lite ovanliga historik med mycket trefas till enskilda bostäder som då får leva med att Ingvar m.fl köper en typ sladd och lägger den så att man kan ansluta för alla tre typfallen. Det går ju bra bara man antingen fullt ut förstår eller om inte följer anvisningarna och funderar mindre. Som ofta nämns borde ju däremot anvisningarna kunna vara klara och utan som ibland behäftade med olika rena fel.
Enligt anvisningen för den aktuella hällen så ska det inte byglas nånting. Att det är två nollplintar i NL-fallet beror troligen på att det är det bästa sättet att ansluta dubbla nolledare.D Daniel 109 skrev:
Plintarna som i den här bilden kallas L3 och N är förmodligen förbundna internt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen att man har olika benämningar på plintarna i olika bilder är kanske lite förvirrande...
Nej det ska och behöver du inte göra det går bra att lägga de två nollorna på ett stift i proppen det är så man får göra om man inte öppnar och kopplar om på plinten. Som skrivs av tex elmont finns varianten där bygel sitter mellan 4-5 som visats i olika inlägg och då skulle du utan att tappa en halva kunna klippa/isolera den grå. Men som också varit uppe kan de vara avsedda för typ NL också och då får man lägga in dubbelt eller öppna och ändra i hällen.L Lennart Holmberg skrev:
Du skulle kunna mäta för att se om blå och grå har kontakt inuti hällen har de det kan du klippa grå men det är som josth skrev bättre att följa schemat oavsett om man inte går hela vägen och säkerställer kopplar om internt.
jag får inte in dom ihopkopplade i stiftet i stickproppenGK100 skrev:Nej det ska och behöver du inte göra det går bra att lägga de två nollorna på ett stift i proppen det är så man får göra om man inte öppnar och kopplar om på plinten. Som skrivs av tex elmont finns varianten där bygel sitter mellan 4-5 som visats i olika inlägg och då skulle du utan att tappa en halva kunna klippa/isolera den grå. Men som också varit uppe kan de vara avsedda för typ NL också och då får man lägga in dubbelt eller öppna och ändra i hällen.
Du skulle kunna mäta för att se om blå och grå har kontakt inuti hällen har de det kan du klippa grå men det är som josth skrev bättre att följa schemat oavsett om man inte går hela vägen och säkerställer kopplar om internt.
Är det där kopplingsplinten på den aktuella hällen?useless skrev:Enligt anvisningen för den aktuella hällen så ska det inte byglas nånting. Att det är två nollplintar i NL-fallet beror troligen på att det är det bästa sättet att ansluta dubbla nolledare.
Plintarna som i den här bilden kallas L3 och N är förmodligen förbundna internt.
[bild]
Sen att man har olika benämningar på plintarna i olika bilder är kanske lite förvirrande...
Har du möjlighet så mät då om de två har kontakt internt och är det så hoppa över den grå. Du kan även testa med bara blå ansluten det är nog ofta som useless var inne på byglat internt. Och är det inte så tappar du bara en halva på hällen inget farligt händer.L Lennart Holmberg skrev: