Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den vänstra delen av lappen borde också ha klippts bort av den svenska importören.
Detta borde som @Bo.Siltberg påpekat klippas bort av importören eller trycka upp en bra förklaring och klistra fast på förpackningen med ett stort OBS.
Den högra bilden är helt rätt som passar både till 2-Fas som finns i alla hus och en del lägenheter, samt till lägenheter i ”miljonprojektet” som oftast bara har 1-Fas där använder man parallella ledare så arean dubblas och klarar den högre strömmen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Der finns inget i den hällen dom vill ha 400V. Den behöver 2*230V. Om det är från en eller två faser kvittar.
Jag förstår. Det är detta som jag i #8 menade var förvirrande. 400 V 2N ~ betyder att matningen ska/kan bestå av två faser med nolla. Om apparaten sedan använder 400 V mellan två faser eller 230 V mot nolla (eller både och) vet man inte, men om den är märkt med ett N då kan man gissa att den använder fasspänningen 230 V fördelat på två faser. Annars skulle den varit märkt 400 V ~. Jag känner inte till några undantag. Lappen på sladden i detta fall säger det inte, men man ser ju på den vänstra lappen att elementspänningen är 230 V. Detta brukar vara tydligare.

En annan sak som 400 V 2N ~ säger som kan vara av vikt är att det handlar om två tidsförskjutna faser vilket har betydelse för neutralledarens belastningsförmåga. Det hade kanske varit bättre att skriva 230 / 400 V 2N ~ för att tydliggöra att det handlar om ett tvåfassystem med huvudspänning och fasspänning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Magnus E K
L Leif i Skåne skrev:
[...] passar både till 2-Fas som finns i alla hus och en del lägenheter, samt till lägenheter i ”miljonprojektet” som oftast bara har 1-Fas där använder man parallella ledare så arean dubblas och klarar den högre strömmen.
Jag är ganska säker på att detta är felaktigt och att det är äldre lägenheter som ofta har 1-fas snarare än de som byggdes under miljonprogrammet mellan 1965 och 1974. I min f.d. bostadsrätt från 1974 hade jag 3-fas med 25A huvudsäkringar inne i lägenheten (och till och med nolla framdragen till spisanslutningen, trots att den inte användes av originalspisen). 1-fas hade jag i en mindre hyresrätt från 1920-talet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej allihopa och tusen tack för allas svar. Ugn och häll är inkopplat och huset har inte brunnit ner (än iaf :))

Har klarnat mycket för mig med era svar och din spisbibel @Bo.Siltberg har nu fått tagit plats under huvudkudden till förmån av den tidigare boken som låg där med den där nissen som kunde dela hav och gillade kors :)

Trevlig helg på er!

Amen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Om du syftar på den jag tror så delade han inga hav och gillade inte kors. Men du kanske inte har böcker du läser där.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du syftar på den jag tror så delade han inga hav och gillade inte kors. Men du kanske inte har böcker du läser där.
Ok you got me.. Men lektyr och cats kan ha bra artiklar att läsa.. :)
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag är ganska säker på att detta är felaktigt och att det är äldre lägenheter som ofta har 1-fas snarare än de som byggdes under miljonprogrammet mellan 1965 och 1974.
Du har rätt att det var först 1965 man myntade ordet miljonprogrammet vid ett politiskt tal, men nybyggnation av lägenheter i höghus börja redan 1956.
 
BirgitS
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag är ganska säker på att detta är felaktigt och att det är äldre lägenheter som ofta har 1-fas snarare än de som byggdes under miljonprogrammet mellan 1965 och 1974. I min f.d. bostadsrätt från 1974 hade jag 3-fas med 25A huvudsäkringar inne i lägenheten (och till och med nolla framdragen till spisanslutningen, trots att den inte användes av originalspisen). 1-fas hade jag i en mindre hyresrätt från 1920-talet.
Jag håller med, i lägenheten från -47 med gasspis var det enfas medan det i lägenheterna från tidigt resp. mitten av 60-talet var det trefas med trefasspisar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.