Hej,

Nu är det dags för ny blandare igen. Den här gången har jag köpt en Gustavsberg med 10 slätända. Vad jag kan se sitter en sådan där just nu, se bild:
VVS-installation, kopparledningar med anslutningar och slangar, säkrade mot vägg, husinfrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag önskar råd vad jag ska köpa för delar för att kunna ta bort den gamla och skruva dit den nya. Har försökt själv att leta, men det är en djungel av planbrickor, klämringar, halvkopplingar etc. Om någon kan se vad detta är för fabrikat ökar mina chanser att få tag på rätt del, det verkar vara märkesspecifikt i VVS svängen.

Tack för era råd.
 
Krilleman
C camelspin skrev:
Jag önskar råd vad jag ska köpa för delar för att kunna ta bort den gamla och skruva dit den nya. Har försökt själv att leta, men det är en djungel av planbrickor, klämringar, halvkopplingar etc. Om någon kan se vad detta är för fabrikat ökar mina chanser att få tag på rätt del, det verkar vara märkesspecifikt i VVS svängen.
Du har vatette-kopplingar.

Kolla på kanten på den övre muttern, står det 12 eller 10 på dessa?!
Två metallrör anslutna med mässingskopplingar, markerade med gröna rutor, mot suddig bakgrund.

Som denna i förkromat utförande, fast det står 15 här...
Kromad metallisk rörkoppling med gängade ändar för rörsystem, isolerad mot vit bakgrund.
 
Tack,

Visste att jag kunde lita på att Krille skulle svara till slut.

Det låter helt sjukt, men rören sitter så snäppt till och jag ser så dåligt att det är en utmaning.

Vatette ser jag. Har mätt slätändan med ett skjutmått. Den var 10 mm.

Köpte sålunda 2 st klämring av märket vatette.

Planen är att lossa övre muttern, ta bort gamla blandarn, sätta dit din nya som enligt spec har slätända 10, trä på klämringarna och återvinna muttern, dra åt .

Vis av erfarenhet kan det ändå bli fel. Vad säger forumet?
 
Krilleman
C camelspin skrev:
Jag önskar råd vad jag ska köpa för delar för att kunna ta bort den gamla och skruva dit den nya. Har försökt själv att leta, men det är en djungel av planbrickor, klämringar, halvkopplingar etc. Om någon kan se vad detta är för fabrikat ökar mina chanser att få tag på rätt del, det verkar vara märkesspecifikt i VVS svängen.
Det kan vara 12mm muttrar med 12x10 förminskning.
Därav att jag frågade efter storleken på muttern och inte endast bara på slätändan från blandaren.

Kan du fota muttern på ovansidan så kan man utröna storleken.
12mm mutter har 1mm glipa på båda sidor om slätändan från blandaren.
10mm mutter har igen glipa.

Oavsett storlek på muttrarna skulle köpt två nya muttrar också för enkelhetens skull.

Följ monteringsanvisningen!
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
 
Hej

Tack för bra svar

Det är 12-mutter. 10-12 förminskning är en ny bekantskap för mig. Går den att återanvända?

Behöver jag få tag på något mer än 10-klämringar, evt nya muttrar?

Tack för hjälpen. Det verkar finnas oändliga möjligheter att koppla en kran.
 
Hej,

Tack för svar, och att ni tar er tid.

Man byter alltså alltid muttrar och förminskning vid montage av ny blandare i befintlig klämringskoppling?

Har jag förstått rätt?
 

Bästa svaret

Krilleman
C camelspin skrev:
Hej,

Tack för svar, och att ni tar er tid.

Man byter alltså alltid muttrar och förminskning vid montage av ny blandare i befintlig klämringskoppling?

Har jag förstått rätt?
Ja, det är enklare att byta både mutter+klämring/förminskning.

Du behöver köpa två av varje av dessa två produkter från Vatette
RSK: 1946078
RSK: 1945153

Kan tex köpas här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-forminskning-12x10-2/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-mutter-12/

Följ monteringsanvisningen:
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

Instruktioner för rörmontering med tabell över kopplingsmuttervarv efter handåtdragning, markerad text, på svenska.
 
Redigerat:
Krilleman
B Bengt Vattenhjälte skrev:
1. Du ska köpa två överfallsmuttrar löst.

2. Sen ska du ha förminskning 12-10, för du har förmodligen 12mm rör från golvet sen brukar det vara 10mm i de allra flesta fallen på blandarsidan.


3. Och två klämringar.
Inte så bra tips. 👎

Man ska alltid försöka att undvika blandning av tillverkare i klämringskopplingarnas värld!
 
Redigerat av moderator:
Düsseldorff
Krilleman Krilleman skrev:
Inte så bra tips. 👎

Man ska alltid försöka att undvika blandning av tillverkare i klämringskopplingarnas värld!
Men Bengan är ju vattenhjälte?! 😭
 
Jag har raderat smygreklam i den här tråden.

/Moderator
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Bara dimensionerna stämmer går det bra att blanda... Jag köpte nåt från ett byggvaruhus typ Byggmax eller nåt och det funkar perfekt. Det var halvkoppling som behövdes då när jag bytte blandare sist.

Detta med "bara Vatette annars läcker det".... Ja alltså, plånboken läcker i alla fall med Vatette.
 
Ja, det fungerar att blanda. Men tillverkarna tar naturligtvis inte ansvar för det och skriver därför i sina manualer att man inte ska göra så.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Tack alla som tagit sig tid,

En litet problem blir gärna stort i VVS världen.

DW
 
Krilleman
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bara dimensionerna stämmer går det bra att blanda... Jag köpte nåt från ett byggvaruhus typ Byggmax eller nåt och det funkar perfekt. Det var halvkoppling som behövdes då när jag bytte blandare sist.

Detta med "bara Vatette annars läcker det".... Ja alltså, plånboken läcker i alla fall med Vatette.
Nja, det kostar inte så mycket mer att köpa kvalitet kontra "noname".

Alla är vi olika, jag rekommenderar alltid det som är dokumenterat korrekt.

Tex Bauhaus:
15% dyrare att köpa en riktigt bra klämringsvinkel 22mm.
Gul, rörförbindelse, klämringskoppling, 22mm, mässing, till rörinstallation, prissatt 109 kronor, tillgänglig i webblager.

Vinkelrörkoppling av mässing, klämringstyp, för rörinstallation. Prissatt till 129,00 kr. Vattendelare eller anslutning.

Edit, räknade fel på procenten först...
 
Redigerat:
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, det kostar inte så mycket mer att köpa kvalitet kontra "noname".

Alla är vi olika, jag rekommenderar alltid det som är dokumenterat korrekt.

Tex Bauhaus:
[bild]

[bild]
Säljer du Vatette? Jag menar även om du arbetar med Vatette och använder det till kunder alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.