2 846 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Inkoppling av tvättmaskin
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Om det är en skarv där så får du fixa ett passande mellanstycke/hårt plaströr och sätta dit det med ett par slangklämmor så det blir tätt. Valfritt byggvaruhus borde ha grejerna du behöver.
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Det är bara du som känner till om det finns några skarvar på avloppsledningen - om du har byggt vidare med fler rörsegment och kanske bara pluggat in dessa i varandra så räcker inte denna koppling. Finns inga skarvar så verkar det ju som att slangen är läck.
Maskinen är splitterny och jag har bara kopplat in den till vattenlåset. Dock så har jag ingen slangklämma på slangen där den leder in i vattenlåset och ev så tog jag lite för mycket tvättmedel om det kan vara det som är orsaken.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Om det är originalslangen hela vägen i ett stycke så verkar det ju som att det finns en läcka i den, att döma av filmen du visar. Bra om man kan ha fler stödpunkter för slangen så den inte hänger och dinglar, större rörelser och vibrationer från centrifugering osv kan göra denna typ av slangar sköra med tiden. Men nu var det ju en ny installation och litet förvånad att slangen tycks läcka på mitten någonstans.
Att du kan ha haft i för mycket tvättmedel har inget med detta att göra. Installationen tycker jag ser ok ut men jag är inget proffs alls på dylikt, typ bara gjort som du gör nu - installerat maskiner enl standard. Har samma slags vattenlås som du och samma slags kran till en av maskinerna, funkar fint.
Att du kan ha haft i för mycket tvättmedel har inget med detta att göra. Installationen tycker jag ser ok ut men jag är inget proffs alls på dylikt, typ bara gjort som du gör nu - installerat maskiner enl standard. Har samma slags vattenlås som du och samma slags kran till en av maskinerna, funkar fint.
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Din installation påminner mycket hur vi gjorde på ena maskinen, vi har ingen sån där snygg båge på översidan dock. I den här delen av tvättstugan står en tvättmaskin underst med en torktumlare över i en stapel. Det finns ett påstick över vattenlåset för torktumlarens kondensvatten. Undertill inget mer spännande än ett lock så man kan spola avloppsledningen enkelt om det skulle behövas, finns ett kök på våningen över så befogat. Ser även att jag satt dit en bit rörisolering för att fixera avloppsslangen liitet bättre, vill som sagt inte att det ska hänga och dingla.
Skumt med ditt läckage, skulle det vara läckage mitt på slangen och du vet exakt var det är så kan du ju säkert täta detta ställe med litet bygglim, Liquisole, dylikt.
Skumt med ditt läckage, skulle det vara läckage mitt på slangen och du vet exakt var det är så kan du ju säkert täta detta ställe med litet bygglim, Liquisole, dylikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 561 inlägg
Svårt att se på filmen om läckan är ifrån slangen, eller kommer innifrån.
Vi hade för en del år sedan en Whirlpool maskin som läckte innifrån ibland. Hade reparatör här som aldrig hittade felet, och jag orkade inte reklmammera för utbyte.
Vi hade felet i 7 - 8 år sedan hade felet orsakat stora rostskador inne i maskinen. Jag felsökte själv och kom fram till att det var ett konstruktionsfel. Vattnet kom från tvättmedlesfacket om trumman reverserade "mot" påfyllningen samtidigt som det pågick påfyllning.Det blev då en svallvåg inne i trumman som som tryckte upp vatten mot tvättmedelsfacket. Jag hittade en sprängritning på nästan samma maskin men något nyare (typnumret lite högre ). Där hade de infört en avluftning av trumman just i den kritiska passagen. Jag övervägde att själv borra upp ett lufthål. Men maskinen tvärdog innan jag kom mig för att göra det. Aldrig mer Whirlpool.
Vi hade för en del år sedan en Whirlpool maskin som läckte innifrån ibland. Hade reparatör här som aldrig hittade felet, och jag orkade inte reklmammera för utbyte.
Vi hade felet i 7 - 8 år sedan hade felet orsakat stora rostskador inne i maskinen. Jag felsökte själv och kom fram till att det var ett konstruktionsfel. Vattnet kom från tvättmedlesfacket om trumman reverserade "mot" påfyllningen samtidigt som det pågick påfyllning.Det blev då en svallvåg inne i trumman som som tryckte upp vatten mot tvättmedelsfacket. Jag hittade en sprängritning på nästan samma maskin men något nyare (typnumret lite högre ). Där hade de infört en avluftning av trumman just i den kritiska passagen. Jag övervägde att själv borra upp ett lufthål. Men maskinen tvärdog innan jag kom mig för att göra det. Aldrig mer Whirlpool.
H hempularen skrev:Svårt att se på filmen om läckan är ifrån slangen, eller kommer innifrån.
Logga in
Skapa konto
Usch, så trist. Jag hittade felet!
Hittade ett hål i avloppslangen på den alldeles nya tvättmaskinen. Har lagat det temporärt med rörtejp, men detta blir ju en reklamation hos Elfynd och byte av hela slangen. Nu ska jag bara fixa en slangklämma och en koppling till inloppsslangen eftersom det tyvärr kommer någon droppe vatten där såg jag. Antar att jag får köpa en i plast som någon påpekade så det blir helt tätt?
Ser bra ut!H Harald Blåtumme skrev:Din installation påminner mycket hur vi gjorde på ena maskinen, vi har ingen sån där snygg båge på översidan dock. I den här delen av tvättstugan står en tvättmaskin underst med en torktumlare över i en stapel. Det finns ett påstick över vattenlåset för torktumlarens kondensvatten. Undertill inget mer spännande än ett lock så man kan spola avloppsledningen enkelt om det skulle behövas, finns ett kök på våningen över så befogat. Ser även att jag satt dit en bit rörisolering för att fixera avloppsslangen liitet bättre, vill som sagt inte att det ska hänga och dingla.
[bild]
Hittade ett hål i avloppslangen på den alldeles nya tvättmaskinen. Har lagat det temporärt med rörtejp, men detta blir ju en reklamation hos Elfynd och byte av hela slangen. Nu ska jag bara fixa en slangklämma och en ny koppling till inloppsslangen eftersom det tyvärr kommer någon droppe vatten där såg jag. Antar att jag får köpa en i plast som någon påpekade så det blir helt tätt?
Logga in
Skapa konto
Bra, och jag håller med! Att vara hobbyhantverkare är utmattande och hade inte klarat mig utan detta fantastiska forum med alla hjälpsamma människor. Hahaha, akademiskt arbete är en baggis i jämförelse.ohGr ohGr skrev:
Produkter som diskuteras i tråden