Hej!

Jag är totalt rudis på sådant här tyvärr...
Har köpt en tvättmaskin

https://www.electrolux.se/laundry/laundry/washing-machines/front-loader-washing-machine/ew7f6548e7/

och allt har gått bra tror jag, men tilloppsslangen (kallvattenslangen) passar inte för kranen som finns i badrummet. Kan man köpa någon form av omkopplingsmojäng eller behöver jag köpa en helt ny slang?

Diametern på slangen som sitter på maskinen har invändiga gängor och är ca 24 mm
Diametern på kranen med utvändiga gängor (om man tar av den som ser ut som en spene) är ca 19 mm

Snälla hjälp så jag kan tvätta! :D
 
  • Blå plastkork på slät yta; metallrör; vit insida; närbild; kontorstillbehör eller del av verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad vattenkran med svart handtag och blå markering mot kakelvägg, reflekterande ytor, badrumsinstallering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Rickard.
Du behöver en r15 till r20 bussning med packing. Det brukar följa med en sådan i plast men annars så finns det på biltema, jula, byggmax med flera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Skruva föst bort nippeln som sitter där med en skiftnyckel och sätt dit en bussning med packning som rickard länkade.

Här är en till sort ifall du har nära till ett hornbach,
[länk]
Köpte denna hoppas det stämmer?


ådal ådal skrev:
Skruva föst bort nippeln som sitter där med en skiftnyckel och sätt dit en bussning med packning som rickard länkade.

Här är en till sort ifall du har nära till ett hornbach,
[länk]
ådal ådal skrev:
Skruva föst bort nippeln som sitter där med en skiftnyckel och sätt dit en bussning med packning som rickard länkade.

Här är en till sort ifall du har nära till ett hornbach,
[länk]
Duger denna?


ådal ådal skrev:
Skruva föst bort nippeln som sitter där med en skiftnyckel och sätt dit en bussning med packning som rickard länkade.

Här är en till sort ifall du har nära till ett hornbach,
[länk]
Duger denna?



ådal ådal skrev:
Skruva föst bort nippeln som sitter där med en skiftnyckel och sätt dit en bussning med packning som rickard länkade.

Här är en till sort ifall du har nära till ett hornbach,
[länk]
En sådan här?
 
  • Metalbussning i plastförpackning mot betonggolv; etikett visar mått och artikelnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelen om man ska använda en utan packning är att du måste täta mellan gängorna själv. Annars kommer vattnet sippra igenom.. Det är rätt storlek men du måste täta med t.ex. gängtejp.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Nackdelen om man ska använda en utan packning är att du måste täta mellan gängorna själv. Annars kommer vattnet sippra igenom.. Det är rätt storlek men du måste täta med t.ex. gängtejp.
Ok, har ev sådan tejp. Svart tejp som är lite som tuggummi? Sätter man det på "hanens" gängor så det sluter tätt?
 
A
Esther_R Esther_R skrev:
Köpte denna hoppas det stämmer?





Duger denna?



Duger denna?




En sådan här?
Den är inte bra då den är avsedd för lintätning och inte planpackning som du har i din slang, kan bli tätt men det är en chansning
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Rickard.
Jag håller inte med om att det är en chansning, packningen kommer funka alldeles utmärkt till den där men du måste som ådal skrev täta gängan.

Gängtejp är oftast vit men kan vara olika färger, gemensamt är att dom är tunna, och INTE har klister på sig. (Misstänker att det är eltejp du tänker på)
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag håller inte med om att det är en chansning, packningen kommer funka alldeles utmärkt till den där men du måste som ådal skrev täta gängan.

Gängtejp är oftast vit men kan vara olika färger, gemensamt är att dom är tunna, och INTE har klister på sig. (Misstänker att det är eltejp du tänker på)
Nej inte eltejp, är ganska säker på att det är gängtejp (tunn typ gummiliknande tejp utan klister) och det funkar nu!
Rickard. Rickard. skrev:
Jag håller inte med om att det är en chansning, packningen kommer funka alldeles utmärkt till den där men du måste som ådal skrev täta gängan.

Gängtejp är oftast vit men kan vara olika färger, gemensamt är att dom är tunna, och INTE har klister på sig. (Misstänker att det är eltejp du tänker på)
Ganske säker på att det är gängtejp, tunn gummiliknande tejp utan lim, och nu funkar det!

Vi kör första testmaskinen och förhoppningsvis ska allt vara ok. Vattenkran med ansluten slang, blå tejp, ytterligare en slang syns. Oskarpt, badrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumshörn med vita kakelväggar, toalett, slangar, eluttag och vattenkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit frontmatad tvättmaskin i funktion, skum och kläder synliga, modern design, Electrolux PerfectCare 700.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är så tacksam för hur ni hjälpt mig allihopa här! TACK! TACK! TACK!
 
  • Gilla
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Den är inte bra då den är avsedd för lintätning och inte planpackning som du har i din slang, kan bli tätt men det är en chansning
Ska jag byta ut något menar du? Det funkar, men vill ju inte riskera att det börjar läcka... :/
 
N
Esther_R Esther_R skrev:
Nej inte eltejp, är ganska säker på att det är gängtejp (tunn typ gummiliknande tejp utan klister) och det funkar nu!

Ganske säker på att det är gängtejp, tunn gummiliknande tejp utan lim, och nu funkar det!

Vi kör första testmaskinen och förhoppningsvis ska allt vara ok. [bild] [bild] [bild] Är så tacksam för hur ni hjälpt mig allihopa här! TACK! TACK! TACK!
Ser jättebra ut!
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
A
Esther_R Esther_R skrev:
Ska jag byta ut något menar du? Det funkar, men vill ju inte riskera att det börjar läcka... :/
Har du det tätt nu så blir det bra
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Esther_R Esther_R skrev:
Nej inte eltejp, är ganska säker på att det är gängtejp (tunn typ gummiliknande tejp utan klister) och det funkar nu!

Ganske säker på att det är gängtejp, tunn gummiliknande tejp utan lim, och nu funkar det!

Vi kör första testmaskinen och förhoppningsvis ska allt vara ok. [bild] [bild] [bild] Är så tacksam för hur ni hjälpt mig allihopa här! TACK! TACK! TACK!
Tyvärr läcker avloppsslangen. Lusläser instruktionsboken men hittar inte felet. Skickar en video om någon vet.
 
  • Gilla
Hempulare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.