7ender
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej nej NEJ, du ska under inga omständigheter "testa" någonting här, utan du ska koppla in din Jolly Rund korrekt enligt anvisningen. När strömmen väl slås på igen så ska den vara korrekt inkopplad. Det finns inget utrymme enligt elsäkerhetsreglerna att "testa" att något blev korrekt inkopplat säkerhetsmässigt efter driftsättning. Vad som är säkerhetsmässigt kan diskuteras, men den enkla tumregeln är att ta reda på hur saker o ting ska kopplas in, följ den anvisningen, dubbelkontrollera och först därefter driftsätt.

Du är bra på väg:
korrekt
korrekt
Men sedan går du i diket, förmodligen pga den bild du bifogar som uppenbarligen någon ritat i ren djävulskap för att förvirra forumet, för kopplingen på bilden är ren goja, det finns inte ett uns av logik eller sans där. Var hittade du den??

Se denna fantastiskt fina modifiering av bilden istället. Inkommande matning kommer uppe till vänster med fas (L, svart) och nolla (N), blå.
- Fasen ska gå till både strömbrytare och L på pucken.
- Nollan ska gå till N på pucken.
- Utgående tändtråd från strömbrytaren till PUSH på pucken.

Sedan ska givetvis utgången i höger ovankant på pucken gå till LED'arna som ska drivas med 350 mA konstant ström.

[bild]
Tack för svaret ( och uppläxningen ;))

Med testa menar jag att få det att funka på köksbordet innan installation, inte testa mig fram. Jag har inga avsikter att chansa.
Bilden jag länkade till är från denna tråd och jag förstod att kopplingen var galen. Min otydliga avsikt var att visa brytaren som är identisk med min.

Ok, både brytare och pucken ska ha varsin fas alltså. Det är ett steg framåt.
Men det förvånar mig att du ritat en svart tråd mellan L på brytaren och Push L på pucken.
Samtidigt gav du mig "korrekt" på "Fas in på L på brytaren".
Har du ritat rätt?

Sekundärsidan har jag koll på, den funkar redan.

Jag postar en bild innan jag kopplar på strömmen. Såhär blir det när "min" eletriker skiter i mig :thinking:
 
Hmm, jag ser nu att bilden kommer från denna tråd och att jag själv varit med och tjatat i tråden, förhoppningsvis visdomsord :rolleyes:

Och jag har ritat rätt, så vitt jag förstår :thinking:. Push-ingången styrs via strömbrytaren. Så det är korrekt med obruten fas in på strömbrytaren men styrd fas via strömbrytaren in på PUSH-ingången. Fast fas in till pucken ska gå till "L".
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, jag ser nu att bilden kommer från denna tråd och att jag själv varit med och tjatat i tråden, förhoppningsvis visdomsord :rolleyes:

Och jag har ritat rätt, så vitt jag förstår :thinking:. Push-ingången styrs via strömbrytaren. Så det är korrekt med obruten fas in på strömbrytaren men styrd fas via strömbrytaren in på PUSH-ingången. Fast fas in till pucken ska gå till "L".
Nu har jag kopplat enligt din bild så nu ska det väl inte smälla?

Två bruna faser och en nolla från vänster:
Elektrisk installation med två kopplingsdosor och kablar med två bruna faser och en blå nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer att smälla om det är så som du säger - två faser. Men om det är en och samma fas som de två bruna kommer ifrån, och om den blå är en nolla, då är du lite närmare, åtminstone så att det inte smäller, men det fungerar inte för strömbrytaren är felkopplad. Det beror i och för sig hur den är vänd och på vilken sida du placerat fjädern. Strömbrytaren ska vara bruten i sitt viloläge och sluta endast när man trycker in den återfjädrande vippan. Sen har du inte anslutit någon lampa ;)
 
Det känns väl lite onödigt att gå med obruten fas i två ledare fram till apparatdosan, du kan ju ta obruten fas från brytaren till jollyn.
 
7ender
X xLnT skrev:
Det känns väl lite onödigt att gå med obruten fas i två ledare fram till apparatdosan, du kan ju ta obruten fas från brytaren till jollyn.
Jag ska ha pucken i en dosa där matningen kommer och brytaren i en annan dosa.
 
7ender
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kommer att smälla om det är så som du säger - två faser. Men om det är en och samma fas som de två bruna kommer ifrån, och om den blå är en nolla, då är du lite närmare, åtminstone så att det inte smäller, men det fungerar inte för strömbrytaren är felkopplad. Det beror i och för sig hur den är vänd och på vilken sida du placerat fjädern. Strömbrytaren ska vara bruten i sitt viloläge och sluta endast när man trycker in den återfjädrande vippan. Sen har du inte anslutit någon lampa ;)
Jag ber att få tacka. Nu funkar det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
7ender
Blev ju bra till slut. Hide-a-lite LED Dot VP. Behöver verkligen dimmas.

Två vitmålade fönster med krysstag och en Hide-a-lite LED Dot VP spot ovanför, inomhusdekoration med blommor och en liten lampa på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej!
Skulle du kunna ta någon bild på hur du löste blir värkligen inte klok av massa bilder.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.