Tjena!. Håller på med ett sovrum där vi ska ha led spotlights i garderoben, men har kört fast lite hur jag ska koppla och vad jag ska använda mig av!

Tanken var att ta fas samt nolla från ett vägguttag till strömbrytaren och jollyn men kan någon göra kopplingsschema hur jag skall koppla från vägguttaget till strömbrytare samt till jollyn så jag får push funktion?. Hur ska jag koppla i vägguttaget för att få kablarna till den andra apparatdosan?

Jag hänger med så långt att spottarna ska serie kopplas men vad ska jag använda för kabel här och vad för färg?.

bifogar bilder hur det ser ut samt kopplingsschema mellan jollyn och spottarna så får gärna någon fylla på det eller göra ett nytt! :)

Självklart ska det upp en slang till från apparatdosan mot spottarna men har inte fått dit det än.

Färgerna på kablarna till vägguttaget är svart och blå, ska jag fortsätta med dessa färger till den andra apparatdosan eller ska jag byta till dagens standard vad nu det är?

Dålig på att förklara men hoppas någon fattar :)

Kopplingsschema med LED-spotlights seriekopplade till en jolly.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsvy i ett pågående sovrumsprojekt med vägguttag och tryckströmbrytare som väntar på kablar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man ska koppla enligt inkopplingsanvisningen. Sorry, men det finns LED för konstant ström, konstant spänning, 12 V, 230 V ... Och sedan finns det drivdon som ska anslutas på olika sätt... Ibland är pushtråden en fas och ibland är det potentialfri och det blir inge bra alls om man inte ser upp här.

Om vi tar det exempel du har ritat så har du ett dimbart drivdon där, RD57. Då har du kanske också en bruksanvisning? Där ser man följande:

GYOIPu.jpg

Man drar alltså L och N till strömbrytaren, lämpligen som svart och blå för att det ska bli enhetligt i ditt fall. Från strömbrytaren blir det tre ledare till drivdonet, L, N och tändtråd (push). Nu kommer pucken kanske att sitta i samma dosa som strömbrytaren?

I detta exempel handlar det också om LED för konstant ström, 350 mA, för det är vad drivdonet ger. I detta fall kopplas LED-armaturerna i serie precis som du ritat. Kabeln där är valfri.

Installationen är behörighetskrävande så är det sagt.
 
Så det är alltså så enkelt att dra 2st kablar från fasen på strömbrytaren varav ena kopplas på push ingången på drivdonet i detta fall en jolly round? :). Vad ska man använda att skarva kablarna mellan spottarna?, Antar att det inte bara är att skarva med en hylsa som inom bilel osv? :)
 
Nej, titta på bilden igen. En ledare från "fasen" och en ledare från "utgången" på strömbrytaren, plus nollan.

På "LED-sidan" kan du skarva med vad som helst som håller. Det är så låg spänning och effekt att inget farligt ska kunna hända. En klämskarvhylsa går bra, eller Wago 221.
 
okej jag tolkade bilden som att kabeln till push ingången är densamma som fasen(L) men då har jag lärt mig nått nytt, alltid bra att fråga :)
 
Jo den kommer från fasen men passerar igenom strömbrytaren som bilden visar :)
 
Ska jag använda mig av 1.5 eller 2.5mm2 fk kabel? :)
 
1.5 mm² blir bra.
 
Grymt!, tackar för hjälpen (y)
 
Tjena!. Bygget har stått still men nu är vi igång igen!. Tänkte bara fråga så detta blir rätt!.

Ska det kopplas som på bilden + fas in på L på brytaren och nollan på X på brytaren?

Mvh Daniel Eluttag och strömbrytare med ledningar kopplade enligt en viss schema, ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X är en blindplint. Den kopplar bara ihop de ledare som skruvas fast i den.
Fas och neutral till din dimmer.
Fas till brytarens L-anslutning, en av utgångarna på brytaren till din dimmers "push L"-ingång.
 
E etompau skrev:
X är en blindplint. Den kopplar bara ihop de ledare som skruvas fast i den.
Fas och neutral till din dimmer.
Fas till brytarens L-anslutning, en av utgångarna på brytaren till din dimmers "push L"-ingång.
Okej så nollan ska direkt till dimmern och inte via strömbrytaren? :)
 
Korrekt.
 
D Danne142 skrev:
Ska jag använda mig av 1.5 eller 2.5mm2 fk kabel? :)
På ledsidan har jag använt rödsvart bil-el kabel från Biltema 0.75 mm2, och skarvat mot LED-anslutningarna med röda presshylsor för bilbruk. Funkar utmärkt, och jag tror att tom Bo S skulle godkänna det.
 
Jag tror Danne avsåg primärsidan.

På sekundärsidan fanns tidigare ett allmänt krav på minst 1.5 mm² men det är borttaget i utgåva 3 av reglerna som kom nu i våras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.