Axi skrev:
Precis min tanke. Det har jag ju inte eftersom jag inte är behörig elektiker.
Det är där det intressanta är eftersom detta inte är ett krav när man "byter befintligt uttag". Så jag ser fortfarande inte skillnaden.
Jo här är en skillnad, ett perilexuttag skall alltid vara fullkopplat, om du byter ut det så skall du kunna förutsätta att det var rätt kopplat innan.

Din nuvarande spis är fast inkopplad, då är det inget krav att alla trådar skall finnas i anslutningsdosan, därmed så kan du inte lita på att allt är klart för inkoppling av ett perilexuttag.

Det finns ett annat skäl också, som inte är relevant i det här fallet. Om du ex. har en fast ansluten tvättmaskin i ett badrum, så kanske anslutningsdosan sitter på en position i badrummet där man inte får ha ett uttag, som lekman anses du inte vara kunnig nog att avgöra det, eller känna till att ett uttag måste föregås av jordfelsbrytare i ett badrum, vilket inte en fast ansluten apparat nödvändigtvis behöver vara.
 
Axi skrev:
Det är där det intressanta är eftersom detta inte är ett krav när man "byter befintligt uttag". Så jag ser fortfarande inte skillnaden.
Trefasuttag! Din nya fina spis "brinner" troligen upp om nollan inte skulle vara inkopplad. Finns mycket info på forumet i ämnet.

Byter du ett vanligt enfasuttag har du inte den risken. Där finns iofs risken att skyddsjord inte är inkopplad i andra änden men du förvärrar i varje fall inte situationen genom att byta uttag.
 
Hempularen, Mmm.. Du menar om jag hade velat byta ut en fast installation i ett badrum till uttag? Sant. Här blir det ju galet. Point taken. ^^

Alfredo, det framgår inte vilket uttag du fick lova att byta väl? Bara att det skulle vara befintligt..
 
Redigerat:
Axi skrev:
Alfredo, det framgår inte vilket uttag du fick lova att byta väl? Bara att det skulle vara befintligt..
Förstår inte riktigt frågan. Kan du förtydliga ska jag försöka svara.
 
Jo alltså. Som hempularen skrev så finns det en regel som "tillåter byte av befintlig kontakt om du har nödig kännedom."

Jag såg inte skillnaden mellan en metallhållare i väggen eller en perilexhållare i väggen- eftersom jag ser det som samma "funktion". Som han sen skrev så ses skillnaden när man drar in exemplet i t.ex våtutrymme där man absolut inte får ha uttag utan vidare, men det kan vara ok med fasta installationer.

Du skrev att skillnaden var "Trefas", och vad jag vet så gör inte regeln för "befintligt uttag" några skillnader på enfas eller trefas.
 
Axi skrev:
Jo alltså. Som hempularen skrev så finns det en regel som "tillåter byte av befintlig kontakt om du har nödig kännedom."

Jag såg inte skillnaden mellan en metallhållare i väggen eller en perilexhållare i väggen- eftersom jag ser det som samma "funktion". Som han sen skrev så ses skillnaden när man drar in exemplet i t.ex våtutrymme där man absolut inte får ha uttag utan vidare, men det kan vara ok med fasta installationer.

Du skrev att skillnaden var "Trefas", och vad jag vet så gör inte regeln för "befintligt uttag" några skillnader på enfas eller trefas.
Det jag menade med "trefas" var att om nollan skulle saknas i din befintliga koppling så är det troligt att befintlig spis funkar bra. Om du byter det befintliga till ett perilex uttag och då inte får med nollan är det stor risk att din nya spis funkar mycket dåligt, dvs går sönder. Samma risk finns inte med ett enfasuttag. Saknar du nolla eller fas där funkar inte uttaget men värre än så blir inte felet. Det var det jag menade med att "trefas" var skillnaden. Om nu detta blev begripligt...
 
Ja, fast frågan var ju vad det var de menade med befintligt uttag egentligen. Dvs min befintliga är en metallhållare i väggen dit alla sladdar är skruvade och jag tyckte att ett väggfast perilexuttag är likvärdigt med detta, alltså ville jag utnyttja regeln som säger att jag får lov att byta befintliga uttag själv. Men som Hempularen skrev så ligger skillnaden i att jag då skulle byta en fast installation mot en stickproppshona, vilket inte är ok.;-)
 
Axi skrev:
Ja, fast frågan var ju vad det var de menade med befintligt uttag egentligen. Dvs min befintliga är en metallhållare i väggen dit alla sladdar är skruvade och jag tyckte att ett väggfast perilexuttag är likvärdigt med detta, alltså ville jag utnyttja regeln som säger att jag får lov att byta befintliga uttag själv. Men som Hempularen skrev så ligger skillnaden i att jag då skulle byta en fast installation mot en stickproppshona, vilket inte är ok.;-)
Skilj på två saker: VAD som är OK och VEM som får utföra förändringen enligt regelbok.

Ja, Det är OK att montera ett Perilexuttag i ett bostadskök under förutsättning att du har 400 V 3 faser + nolla + skyddsjord säkrat max 16 A.

Däremot skall förändringen utföras utföras av en behörig elfirma enligt regelboken. Men det gäller även demonteringen av den gamla fastanslutna spisen om man skall följa regelverket helt.
 
Ja, Det är OK att montera ett Perilexuttag i ett bostadskök under förutsättning att du har 400 V 3 faser + nolla + skyddsjord säkrat max 16 A.
Jo detta är ok att få gjort, av elektriker!

Och min ursprungliga fråga var ju om jag fick göra det själv, och svaret är då; "Nej"! :)
 
Även om man skulle ha rätt till att montera uttaget utan behörighet så krävs fortfarande att man ha nödig kännedom för att kunna göra det korrekt, vilket är viktigare än om det är tillåtet eller inte..
 
Jupp, det anser jag att jag har. Jag har läst på så mycket om dessa uttag samt undersökt hur det ser ut hemma, jämfört sladdar i vägg med kopplingschema i maskin och dylikt.
Hur som helst; Elektriker är bokad så nästa vecka byts det - på rätt sätt. =0)

3x10A + 400v är inte en lek.
 
Axi skrev:
Jupp, det anser jag att jag har. Jag har läst på så mycket om dessa uttag samt undersökt hur det ser ut hemma, jämfört sladdar i vägg med kopplingschema i maskin och dylikt.
Hur som helst; Elektriker är bokad så nästa vecka byts det - på rätt sätt. =0)

3x10A + 400v är inte en lek.
Om du ändå tar hem en elektriker . Be honom att kolla om det går att säkra upp till 3 * 16 A istället. Det kan innebära att trådarna måste bytas från 1,5 mm2 till 2,5 mm2. Men då har du ett uttag som uppfyller modern standard på en spisanslutning.

"3x10A + 400v är inte en lek." Jag vill inte se det riktigt så. Det är snarare placeringen av utrustningen som styr riskerna i vått eller torrt rum och drift- samt kortslutningsströmmarna. Det är aldrig mer än 230 v till jord oavsett trefas eller enfas. 10 A gruppsäkring är samma som vilket vägguttag som helst. Oavsett en eller trefas så är korrekt skyddsjordning och säkringsstorlek lika viktiga
 
Redigerat:
Sant. Jag har 2,5mm kabel redan så det är nog inga bekymmer.
 
600:- ville han ha för att byta från fast installerad spis till ett perilexuttag när jag ringde honom. Han räknade på en timmes jobb. Nu har han bytt uttaget och det tog 40 minuter så vi får se vad han fakturerar mig sen. Går han ner i pris från uppskattade 600:- så kommer jag erbjuda honom mer jobb. Om han håller kvar vid 600:- på fakturan så är han enligt mig alldeles för dyr och kommer inte kontaktas igen. Jag ska uppdatera när jag fått fakturan.
 
Axi skrev:
600:- ville han ha för att byta från fast installerad spis till ett perilexuttag när jag ringde honom. Han räknade på en timmes jobb. Nu har han bytt uttaget och det tog 40 minuter så vi får se vad han fakturerar mig sen. Går han ner i pris från uppskattade 600:- så kommer jag erbjuda honom mer jobb. Om han håller kvar vid 600:- på fakturan så är han enligt mig alldeles för dyr och kommer inte kontaktas igen. Jag ska uppdatera när jag fått fakturan.
Tycker inte jag låter dyrt. Han skall resa till och från arb platsen. Att räkna på mindre en timme är meningslöst på enstaka småjobb. Det räcker att något strular lite i dosan ( en skruv eller en för kort kabel. Blir det större strul hade han säkert debiterat extra t.ex att nollan saknas.

Det krävs nog lite större jobb om du skall bedömma hans prisbild och inte minst kvalitet och finish på jobben t.ex kunskap i snygg kabelförläggning av kulo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.