Hade köpt en häll och elektriker var här och installerade periflex uttag och sladd från hällen.

Men den hällen var så konstig så nu har vi köpt en annan. Men den här har bara 3 kablar. Den förra hade 5.

Vad gäller? Funkar det med samma periflex koppling nu? Periflex-uttag och en ansluten kabel med tre avskalade trådar i färgerna brun, blå och gulgrön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska data för induktionshäll med modellnummer och specifikationer för kokzoner som visar effekt och PowerBoost-värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det ska fungera. Den nya hällen kräver bara en (1) fas, dvs anslutning av fas, neutral samt jord.
 
E etompau skrev:
Ja det ska fungera. Den nya hällen kräver bara en (1) fas, dvs anslutning av fas, neutral samt jord.
Det där blev väl inte rätt!:mad:

Hällen skall ha 2N alltså 2 faser + Nolla och alltid jord! Så man använder en 5x1,5 kabel i Sverige.
Medlevererad kabel är för Tyskland där man säkrar 40A in till ett hus.
 
  • Gilla
Bengt65 och 3 till
  • Laddar…
Elektrisk kopplingsschema på en etikett för olika spänningar och fas-konfigurationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det att koppla? Känns som mittenbilden är den absolut bästa. Men har ju bara 3 kablar..
 
Jag förstår att du köpt hällen på elgiganten? De borde kunna ge dig en anslutningskabel med fem ledare, helst ett färdigt perilexsladdställ, utan kostnad. De borde även kunna koppla in den i hällen åt dig. Det är ett ofog att sälja hällar med den sladd du fick.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår att du köpt hällen på elgiganten? De borde kunna ge dig en anslutningskabel med fem ledare, helst ett färdigt perilexsladdställ, utan kostnad. De borde även kunna koppla in den i hällen åt dig. Det är ett ofog att sälja hällar med den sladd du fick.
Ja det stämmer att den är inköpt på Elgiganten. Är inte alls kunnig på el men även jag reagerade på att det var något som inte stämde...
 
Att den levereras med 3 ledare är inte helt ovanligt, detta har jag förstått det som att det är för en häll ska fungera på flera marknader (t ex i Norge) Jag vet inte riktigt om det är Elgigantens ansvar att berätta vad en kund behöver, men dom borde kanske upplysa om att du eventuellt behöver en annan anslutningskabel. Jag tycker att Elektrikern som varit hos dig har lite ansvar här med!

Jag hade nog inte kopplat in hällen själv, om du inte känner dig helt bekväm med det, jag förmodar att perilexuttaget har alla 3 faser inkopplade och du bör då koppla hällen på två av dessa 3, då är det ganska väsentligt att du inte får samma fas som t e x din ugn är inkopplad på (misstänker du har en sådan) detta för att du ska få en så fördelaktig belastning som möjligt över dina 3 huvudsäkringar.

Lycka till!
 
E etompau skrev:
Ja det ska fungera. Den nya hällen kräver bara en (1) fas, dvs anslutning av fas, neutral samt jord.

Nja, kopplar han hällen över 1-fas kommer denna dra cirka 32 A. Tror varken kablage eller säkringar är dimensionerade för detta!
 
S Stev87 skrev:
Nja, kopplar han hällen över 1-fas kommer denna dra cirka 32 A. Tror varken kablage eller säkringar är dimensionerade för detta!
Har bara 16A så känns risky att koppla 1fas
 
En 5-ledare färdig Perilex kabel som kopplas in enligt bild 2.
Anslutning #3 i spisen är en blind plint, här kan man parkera den 3:e fasen som spisen inte använder.
Var det inte en sådan kabel som elektrikern monterade från början?

Det finns en utmärkt spisbibel här
https://docs.google.com/file/d/0BzKxVP7gn2uTNVVlcWh5Z1MtZEE/edit
 
L Leif i Skåne skrev:
En 5-ledare färdig Perilex kabel som kopplas in enligt bild 2.
Anslutning #3 i spisen är en blind plint, här kan man parkera den 3:e fasen som spisen inte använder.
Var det inte en sådan kabel som elektrikern monterade från början?


Det finns en utmärkt spisbibel här
[länk]
Jo det var så elektrikern kopplade på första hällen vi köpte, men den hällen uppfyllde inte vad vi önskade så köpte en annan och då levererades den med 3 kablar bara..
Elkontakt med tre kablar kopplade, två brun och en blå, mot terminaler i en periflex anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu måste jag skaffa en 5 ledare och koppla in i hällen. Funkar att köpa med färdigt periflex kontakt?
Elanslutning under skåp med en perilexkontakt och kabel ansluten till dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningspunkt på en spishäll med tre inkopplade kablar och etikett, referens till byte till femledarkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det funkar att byta sladd på denna häll..

S Stev87 skrev:
Att den levereras med 3 ledare är inte helt ovanligt, detta har jag förstått det som att det är för en häll ska fungera på flera marknader (t ex i Norge) Jag vet inte riktigt om det är Elgigantens ansvar att berätta vad en kund behöver, men dom borde kanske upplysa om att du eventuellt behöver en annan anslutningskabel. Jag tycker att Elektrikern som varit hos dig har lite ansvar här med!

Jag hade nog inte kopplat in hällen själv, om du inte känner dig helt bekväm med det, jag förmodar att perilexuttaget har alla 3 faser inkopplade och du bör då koppla hällen på två av dessa 3, då är det ganska väsentligt att du inte får samma fas som t e x din ugn är inkopplad på (misstänker du har en sådan) detta för att du ska få en så fördelaktig belastning som möjligt över dina 3 huvudsäkringar.

Lycka till!
Hade en ny häll
 
M Madjoh skrev:
Jo det var så elektrikern kopplade på första hällen vi köpte, men den hällen uppfyllde inte vad vi önskade så köpte en annan och då levererades den med 3 kablar bara..
[bild]
Men nu måste jag skaffa en 5 ledare och koppla in i hällen. Funkar att köpa med färdigt periflex kontakt?
[bild] [bild]
Det funkar att byta sladd på denna häll..



Hade en ny häll
Det fungerar med färdig kontakt, observera bara att det ska vara med 5 stift och inte 4 på kontakten.

Lycka till
 
M Madjoh skrev:
Jo det var så elektrikern kopplade på första hällen vi köpte, men den hällen uppfyllde inte vad vi önskade så köpte en annan och då levererades den med 3 kablar bara..
Bilden på kontakten.
Den kopplingen ser konstig ut eller är det fel på min iPad, jag ser ingen [blå] kabel på Nollan upp till vänster! Den ser grå ut. Hur många ledare var det i gummi kabeln? Det ser ut som en ren 3 fas kabel.
Var det en riktig elektriker som kopplar en [Grå] som Nolla? Visst strömmen bryr sig inte om vilken färg så det funkar men det är förmodligen olämpligt. Eller är det ett färgfel på min skärm.

Den sista (svarta) bilden står det 450V, 41A , 6 mm2. !!
Det finns väl knappast ett hus/lägenhet i Sverige som är säkrat 40-50 A
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Bilden på kontakten.
Den kopplingen ser konstig ut eller är det fel på min iPad, jag ser ingen [blå] kabel på Nollan upp till vänster! Den ser grå ut. Hur många ledare var det i gummi kabeln? Det ser ut som en ren 3 fas kabel.
Var det en riktig elektriker som kopplar en [Grå] som Nolla? Visst strömmen bryr sig inte om vilken färg så det funkar men det är förmodligen olämpligt. Eller är det ett färgfel på min skärm.

Den sista (svarta) bilden står det 450V, 41A , 6 mm2. !!
Det finns väl knappast ett hus/lägenhet i Sverige som är säkrat 40-50 A
Den blå kontakten är i samma som den grå du pratar om...

Och har ingen aning om ang det som står på den sista bilden..tycker också det är mäkta märkligt. Men så är jag inte alls duktig på el heller..
 
Kabeln kan vara en DRAKAFLEX H07RN-F 4G2,5, därav avsaknaden av blå part,
http://draka.se/cables/drakaflex-h07rn-f-450750-v-rdoe/

Partmärkning:
2-led: blå, brun
3-led: grön/gul, blå, brun
4-led: grön/gul, brun, svart, grå
5-led: grön/gul, blå, brun, svart, grå
7-led: sv”1″, sv”2″, sv”3″, sv”4″, sv”5″, sv”6″, grön/gul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.