Denna lösning vart jag tipsad om att jag kunde göra också för att underlätta lite.
Hålet är nu slagen upp till tillräcklig storlek.
Sedan använder jag ett stålnät efter gången då jag sedan putsar med Murbruk C.
Detta kommer väll fungera?

DSC_0148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag äntligen fått rökröret som vart felbeställt idag. men blev förbrydd när jag inspekterade det. Vet inte om det är så det ska vara eller ej men.

Ni ser det där svarta sträcket. Där lyser det rakt igenom. Borde inte röken fara fritt ut här då? Är likadant i varje hörn. (320x320 Fullform Rökrör med Sotlucka)

Kan jag typ täta med värmebeständig silikon eller vad kan jag göra? Behöver jag göra något ens?

DSC_0156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du bara drag i skorstenen så är det lugnt. Röken åker dit det är undertryck, och det har du som oftast alltid i en rökkanal så länge det inte är extremt fuktigt och rått väder. Då kan det vara lite svårt att få fart på elden, men det brukar alltid ordna sig så länge ingen skata har byggt ett bo!
 
Sotarn har nog ett och annat att tillägga om det ryker in vid provtryckning.. Jag skulle tätat.
 
jensaro skrev:
Sotarn har nog ett och annat att tillägga om det ryker in vid provtryckning.. Jag skulle tätat.
Täta med vad? Jag fick med någon sorts silikon som jag ska fästa täljstenen med. vet inte om den syns eller ej. Men kan det funka?
 
Finns väl silicon som fixar 250grC annars är det väl pannkitt som gäller.
 
MTech skrev:
Har du några belägg för dina cancer inlägg som du skriver i varje tråd som avhandlar kaminer?
Det är väl utmärkt om folk blir tipsade och själva kan ta ställning till om de vill utsätta sig själva och sina barn för exponering. Mätningarna som gjorts i hemmen hos eldare är inte på något vis hemliga och har man internat och orkar sitta på ett forum orkar man också söka informationen.
Jämför vilken upphaussad hysteri det är kring radonet i bostäderna. Värdena sänks hela tiden för att de som sysslar med mätningarna ska ha något att göra. Själv har jag lite över 300 bq och är inte särskilt orolig, Benspyrenhaltig kaminrök är betydligt farligare.
 
M
Om det var så farligt att vistas nära en eld så borde väl alla, jag menar alla (som lever där det någon gång blir kallt), ha fått cancer typ från, tja, när började man värma sig med eld? ehh... stenåldern?? och fram till nån gång i början på 1900-talet?
 
jensaro skrev:
Finns väl silicon som fixar 250grC annars är det väl pannkitt som gäller.
Biltemas röda silicon tål 310 gr
 
En burk pannkitt fixar småspringor upp till 5mm utan problem och härdar vid värme.
 
hackatall skrev:
En burk pannkitt fixar småspringor upp till 5mm utan problem och härdar vid värme.
Men det släpper lätt,det är mer avsett att täta i mellan rökrörskarvar där det blir kvar
 
Den röda på biltema är kanon om man tror det räcker med 310grC. Trodde det var samma som wurths, den tål 250grC..
 
Men vad fan är det för jäkla rökrör?? Ska inte sådana detaljer vara täta? Eller?
Skicka tillbaka skiten eller gå till en smed som får svetsa springorna eller försöka svetsa själv skulle nog jag gjort.

Ring sotaren och fråga honom om råd. Det kanske är okej med springor i rökröret? Jag menar eftersom du verkar ha köpt grejorna från någon som vet hur det ska vara?
 
Pannkitt o silikon har svårt att bli sittande så utanpå,silikon är kanske något bättre
men som ovan skrev låt svetsa det tätt för det skall det såklart vara
 
Elkludde skrev:
Pannkitt o silikon har svårt att bli sittande så utanpå,silikon är kanske något bättre
men som ovan skrev låt svetsa det tätt för det skall det såklart vara
Låter väll lite dumt att svetsa igen sotluckan? eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.