Men det förutsätter att du har ett eget jordtag i ditt egna system, och det verkar inte som om någon har tänkt att installera ett sådant, utan man vill bara ha stickproppsanlutningen!
 
GM forever skrev:
Det där är lösryckt ur sitt sammanhang!
Det handlar om frånskiljning i det fasta systemet under normal drift.
Alltså när din anläggning är hopbunden med nätet.

Men när du kopplar in ditt reservkraftaggregat har du skapat ett nytt system.

Frånskiljningsföreskriften gäller då givetvis inom ditt nya system.
Tycker inte på något sätt att det är lösryckt!
Det är ju frånskiljning vi diskuterar, eller...

551.4.1 Skydd genom automatisk frånkoppling
Skydd genom automatisk frånkoppling av matning skall utföras enligt 413.1 utom i de
särskilda fall som framgår av 551.4.2, 551.4.3 eller 551.4.4.

551.4.2 Tilläggskrav för installationer där matning från generatoraggregat är
ett alternativ till matning från ett distributionsnät (reservmatning)
Skydd genom automatisk frånkoppling av matning skall inte vara beroende av anslutning
till ett distributionsnäts jordning när generatorn drivs som ett alternativ till ett
TN-system. Lämplig jordelektrod skall anordnas.

551.6 Tilläggskrav för installationer där generatoraggregat är en strömkälla
som kopplas in som alternativ till nätets matning av installationen
(reservmatning)
551.6.1 Åtgärder som överensstämmer med tillämpliga frånskiljningskrav i Kapitel 46 skall
vidtas för att säkerställa att generatorn inte kan arbeta parallellt med distributionsnätet.
Råd: Lämplig åtgärd kan vara
– en elektrisk, mekanisk eller elektromekanisk förregling mellan manövermekanismerna
eller mellan styrkretsarna som hör till omkopplingsapparaterna,
– ett system av lås med en enda överflyttbar nyckel,
– en treläges omkopplare som bryter den ena matningen innan den andra slås till,
– en automatisk omkopplare med lämplig förregling,
– annan anordning som ger samma funktionssäkerhet.
551.6.2 Råd: I de TN-S-system där neutralledaren inte är frånskiljbar från distributionsnätet förutsätts en
eventuell jordfelsbrytare vara placerad så att neutraljordade delar i distributionsnätet inte
medför obefogad utlösning.
När reservkraftsystemens säkerhet är av särskild betydelse, kan det i TN-system vara önskvärt
att skilja neutralledaren i installationen från nätets neutralledare för att undvika störningar
såsom inducerade spänningsstötar orsakade av åska.

413.1 Skydd genom automatisk frånkoppling av matning
Automatisk frånkoppling av matning vid fel krävs när det finns risk för personskador
på grund av beröringsspänningens storlek och varaktighet.
Råd: Denna skyddsåtgärd kräver samordning mellan slaget av systemjordning och egenskaperna
hos skyddsledare och skyddsapparater.
413.1.1 Allmänt
Råd: Sätt att uppfylla de skyddsåtgärder som beskrivs i 413.1.1.1 och 413.1.1.2 vid olika systemjordning
anges i 413.1.3 t.o.m. 413.1.5.
413.1.1.1 Frånkoppling av matning
Skyddsapparat (överströmsskydd etc.) som ger skydd mot indirekt beröring skall
automatiskt frånkoppla matning till krets eller utrustning när ett fel uppstår. Ett fel
mellan spänningsförande del och utsatt del, skyddsledare eller PEN-ledare i kretsen
eller utrustningen får inte ge en beröringsspänning som överstiger 50 V växelspänning
eller 120 V likspänning under så lång tid att personfara uppstår vid samtidig beröring
av åtkomliga ledande delar.
Oberoende av den förväntade beröringsspänningen får frånkopplingstiden i vissa fall
i TN-system vara längre. Se 413.1.3.5.
Råd: Lägre värden för frånkopplingstid och beröringsspänning kan krävas för speciella installationer
se Del 7.
För IT-system krävs normalt inte automatisk frånkoppling vid ett första fel se 413.1.5.
Föreskriftens krav är tillämpliga på 15–1 000 Hz växelström och på likström.
413.1.1.2 Skyddsjordning
Utsatta delar skall skyddsjordas. Samtidigt berörbara utsatta delar skall anslutas till
samma jordningssystem.
Råd: Beträffande jordning, skyddsledare och PEN-ledare se Kapitel 54.
Beträffande tillämpning av skyddsjordning se Kapitel 47.
 
Men hur fungerar en reservkraftomkopplare? Om den inte bryter inkommande PEN-ledare borde det vara möjligt för strömmen från reservkraftaggregatet att gå mot jord via PEN-ledaren istället, om det blir något fel på det lokala jordtaget. Kabelbrott, stor resistans, etc.
 
CyberStoffe skrev:
Men hur fungerar en reservkraftomkopplare? Om den inte bryter inkommande PEN-ledare borde det vara möjligt för strömmen från reservkraftaggregatet att gå mot jord via PEN-ledaren istället, om det blir något fel på det lokala jordtaget. Kabelbrott, stor resistans, etc.
Grejen är ju att du måste ha ett eget jordtag som anlutes till huvudjordskenan (oftast i mätarskåpet).

Går kabeln helt av till transformatorn har du fortfarande jordning via ditt jordtag, och skulle ditt jordtag falera (inte så stor risk om det är riktigt gjort) har du fortfarande jordning genom kabeln.
"Som vanligt" är det gjort för att klara ett fel utan risk för skada, men blir det två fel sammtidigt blir det problem.

Man ser ju ovan då, att om man fixar ett eget jordtag så ska ju det anslutas på huvudjordskenan, då får man problem med att inte bryta jordledaren in till fastigheten om man sätter ett europauttag efter mätaren för att enkelt kunna koppla in reservkraften!
 
F
Hur gick det med den här historien? Jag har själv blivit sugen på att förbereda för ett mobilt elverk.

Vad är det man behöver förutom en reservkraftsomkopplare? Min elektriker hade ingen koll på hur man skulle göra en dylik installation.

Vad kan det tänkas hamna på för kostnader? En sån där omkopplare verkar ligga på ca 3000kr.
 
Ett 3-fas elverk på 6,8 kw kostar 9995 kr och en reservkraftsomkopplare kostar 1850 kr på www.defenda.se. Är det då lönt att hålla på och vara "smart" och riskera andra människors liv??? ;D
 
Jag hoppar på tråden lite senare.

Om jag summerar ovan, så behövs en brytare som bryter PEN och ett eget jordtag. Så jag mailade till ovan beskrivna defenda för att höra om deras system och rekommendationer.

"Hej Mikael!
Vi ägnade hela gårdagen åt just dina frågor. I princip skall samma regler gälla över hela landet, men vissa elbolag tolkar ändå reglerna olika. Därför har vi ändrat våra rekomendationer till att använda 4-poliga brytare och inkoppling av eget jordtag.

Se vidare på vår hemsida under installation som vi uppdaterade igår. Den informationen skall gälla och där ligger även ett kopplingsschema för inkopplingen.

Du är välkommen att köpa ett av våra 3-fas elverk om du skall ansluta reservkraft. Observera att vi kommer att höja våra priser den 1/10.

Mvh
Anders Gidekull"

Så ni kunniga elektriker här. ;) Hur utförs ett eget jordtag enligt konstens alla regler? :-/Kostnad mellan tummen och pekfingret?
 
PEN-ledaren får INTE brytas!!
 
Du är snabb ;)

Jag har egentligen ingen åsikt i frågan, men konstaterar att du och GM verkar ha en skiljande åsikt.

GM forever skrev:
Det där är lösryckt ur sitt sammanhang!
Det handlar om frånskiljning i det fasta systemet under normal drift.
Alltså när din anläggning är hopbunden med nätet.

Men när du kopplar in ditt reservkraftaggregat har du skapat ett nytt system.

Frånskiljningsföreskriften gäller då givetvis inom ditt nya system.
Som sagt, jag är inte elektriker, så förklara gärna för mig varför du inte med eget jordtag och eget självförsörjande system får bryta PEN. Om det nu är som du säger så måste ju det finnas en bra säkerhetsmässig förklaring till det. För mig som amatör framtstår det likvärdigt om "krämen" kommer från ett elverk och går mot jord i mitt egna jordtag eller kommer från elbolaget och går åter till elbolagets jordning. Vad är det jag missar?

Hur som helst, uppskattning av kostnad för jordtag efterfrågades.
 
ett jordtag skall vara så utfört att det har ett anslutningsvärde på högst 100 ohm............hur lång tid o hur mycket material som går åt är helt beroende av markförhållandena........enligt eons krav så skall det föranmälas å sändas i ett mätprotokoll där jordtag o ohm tal är inritat gäller äver placering o värde på mätsonder
 
norrbottenstorpet skrev:
Du är snabb  ;)

Jag har egentligen ingen åsikt i frågan, men konstaterar att du och GM verkar ha en skiljande åsikt.


Som sagt, jag är inte elektriker, så förklara gärna för mig varför du inte med eget jordtag och eget självförsörjande system får bryta PEN. Om det nu är som du säger så måste ju det finnas en bra säkerhetsmässig förklaring till det. För mig som amatör framtstår det likvärdigt om "krämen" kommer från ett elverk och går mot jord i mitt egna jordtag eller kommer från elbolaget och går åter till elbolagets jordning. Vad är det jag missar?

Hur som helst, uppskattning av kostnad för jordtag efterfrågades.
Jag måste erkänna att det blev lite hopblandat av mig där.
Först och främst: Stickproppar är godkända som don för frånskiljning, inget snack om det!

Kruxet för TN-C-varianten (PEN-ledare) är att man inte får ha PEN-ledaren anordnad på så sätt att den någonsin kan brytas. I befintlig anläggning alltså...

Grejen med stickpropp är alltså i princip OK med hänseende på reservkraftsmatningen, men faller ändå på det faktum att en PEN-ledare aldrig får vara frånskiljningsbar.
Inte ens i ett fall som detta när man samtidigt rycker hela anläggningen. Det beror väl på att en frånskiljningsbar punkt alltid kan vara en källa till fel, och en PEN-ledare får absolut inte försvinna på en anläggning i drift!
Det har alltså mer med den fasta anläggningens normala utförande att göra än med säkerheten för linjearbetarna under strömavbrott.
 
Tack för förklaringen GM. :) Då köper jag det. Trepolig brytare samt eget jordtag. Hmmm....undrar om samtliga företag som säljer dessa prylar resonerar så eller för den del, informerar sina kunder om kraven. Om helhetspaketet är för dyrt är det ju ingen som köper några elverk.

En annan sak jag funderat över. Hur vet man att det ordinarie nätet åter är spänningssatt när man kör sitt elverk?

 
norrbottenstorpet skrev:
Tack för förklaringen GM.  :) Då köper jag det. Trepolig brytare samt eget jordtag. Hmmm....undrar om samtliga företag som säljer dessa prylar resonerar så eller för den del, informerar sina kunder om kraven. Om helhetspaketet är för dyrt är det ju ingen som köper några elverk.

En annan sak jag funderat över. Hur vet man att det ordinarie nätet åter är spänningssatt när man kör sitt elverk?
Kollar grannarnas köksfönster  ;D

Nä, skämt åsido, det finns ibland en indikeringslampa i omkopplaren som tänds när nätet kommer åter.

Om inte så är fallet kan man ju alltid göra en egen abrovikel med t.ex. en synlig glödlampa som tänds när när det kommer nätkraft.
Det gäller bara att ha i åtanke att det kan krävas en separat nersäkring till indikeringen beroende på hur den anordnas.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.