Hej alla!
God Jul och Gott nytt år!

Jag vet att många liknande trådar har varit uppe men jag vill dubbelkolla med Er så allting nu stämmer.

Har köpt en induktionshäll som går att koppla in med spänningen 400v 3N. se bild för antal och storlek på kabeln. Det medföljer ej någon strömkabel till själva hällen.

Se även bild för kopplingsschemat i själva hällen som gäller för 3 fas inkoppling som är markerat längst upp till vänster, dvs totalt 5 kablar.

I elcentralen är det 3 st grupper (8,9 och 10) med area 2,5 mm2 och säkrad med 16 A.

Uttaget i köket (perilex) har ett minus i mitten (dvs 16A), se bild. Till den går givetvis 5 st kablar, se bild.

Den ”gamla” spisen som inte var så gammal var en 3 fas som jag sålde till fördel för ny häll. Den gamla spisen fungerade felfritt.

Dock har jag ej mätt respektive kabel, dvs mellan L1 och L2, L1 och N, L2 och N, N och Jord.. etc.. aa ni fattar. Jag kommer att göra det framöver men om vi utgår från att färgerna är rätt kopplat hela vägen vilket jag förutsätter då en elektriker har gjort jobbet.

Så nu undrar ni vad min fråga är?

  1. Är allting i sin ordning?
  2. Vilken kabel ska jag köpa? Dvs kabel från perilexuttaget som sedan ska kopplas in i hällens kopplingschema?
  3. Jag behöver även ett nytt perilexuttag som har lägre utbyggnad då den nuvarande slår i kökslådan när jag stänger. Dvs jag behöver ej ett utanpåliggande uttag. Tacksam om ni kan hjälpa mig med detta.

P.S. Jag återkommer efter att ha mätt strömmen i alla kablar, men som sagt utgår vi från att det stämmer.

Tack på förhand!
MVH Samuel

20121231_155218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121231_155215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121231_154703_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121231_155006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mät mät och mät....

Grannen orkade inte vänta ett par minuter innan jag hann dit. Det kostade en tur till Ikea som gapskrattade, hem igen, vänta på servicekillen som också gapskrattade. Kostnad 1000kr + en ny häll. Dyra minuter... =)
 
Allt ser annars ut att vara i sin ordning. Bruxet brukar ange vilken typ av kabel som de vill ha, vissa vill ha gummi, andra PVC, vissa värmebeständig etc. En gummikabel typ H07BB-F funkar dock alltid, troligen även H07RN-F. Det ser ut att finnas en gammal dosa där bakom, kanske går det att montera ett infällt perilexuttag i denna? Annars får du försöka flytta uttaget till bakom spisen.
 
Ett alternativ kan vara att använda kopplinsförslaget 400 V 2 N alltså 2 faser o nolla o skyddsjord. Det alternativet är lämpligt om du har inbyggnadsugn nära och inte har möjlighet att dra en 1 fas 16 A ( t,ex EKK 3G 2.5) på ett snyggt sätt från elcentralen till köket. Då används den tredje fasen till ugnen.
 
zenobia
Ok. Återkommer om detta.

Bo.Siltberg
Försöker att bli klok på dessa kabelbeteckningar men hittar inga bra förklaringar. I själva manualen står det att det ska vara en elsladd av typ H05 RR-F. Hittar endast H05VV-F på internetbutikerna. Gummi? Plast? Värmebeständig?Spelar det någon roll? Och kabeln som ska köpas är en 3g1,5 utgår jag ifrån?

Det får bli ett infällt uttag, duger denna? Se länk.
http://www.elonline.se/spisuttag-perilexuttag-3-fas-n-jord/230-0


Om jag förstått det rätt så ska alltså kabeldimensionen på den fasta installation vara tjockare än perilexkabeln ( dvs 2,5 mm2 jmfr 1,5mm2) Det ska vara så eller?


Tobbe_3
Ugnen respektive diskmaskinen har sina egna grupper. Det blev bäst så då elektrikern använde befintliga rör i den fasta installationen till att dra nya kablar från centralen. Så slapp han dra utanpåliggande kabel längst köket från gamla spisuttaget. Detta även då ugnen sitter på andra sidan köket, dvs hällen är för sig själv och ugnen är inbyggd i ett högskåp. Även diskmaskinen fick sin egen grupp. Men när ändå 3 fasen finns där tänkte jag lik väl koppla in alla faser i hällen. Sen vet jag inte om man behöver så mycket kräm då alla plattor ej körs samtidigt eller ens om hällen verkligen är en ”äkta” 3 fas häll.

Tack på förhand!

MVH
Samuel
 
De infällda uttaget passar INTE i den anslutningsdosa som sitter i väggen så får inte uttaget plats ska du göra en fast anslutning, med enanslutningsledningen kan man gå ned ett steg så då räcker det med (5g1,5) 1,5 mm2 gummi eller plast duger.
 
Om de föreslår H05RR som är den sämsta sortens gummi så duger allt annat...
 
elmont
Förstår inte riktigt vad du menar? Tacksam om du kunde förklara

Bo.Siltberg
Det går alltså bra med en H05VV–F 5G1,5 då?

MVH

Samuel
 
Kan du inte använda det befintliga spisuttaget så du får koppla spisledningen (med tex Wago 222) fast till dom matande ledningarna och sätta ett lock över dosan. Ett infällt spisuttag passar inte till den befintliga dosan.
 
Ja, H05VV–F 5G1,5 blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.