Skogsgård Skogsgård skrev:
Sen undrar jag lite! Lutningar på rören, läst att pannan ska va lägre än tankarna och röret ska gå upp från pannan till tankarna på laddningen. Men att returen spelar ingen roll. Samt lutning 1cm/m. Stämmer detta?
De flesta ritningar visar en lutning, mest för att uppmärksamma att från pannan skall det vara uppåt till tankarna.
Det åstadkommer man oftast med ett eller flera "trappsteg" så det ser snyggt ut. Dock får aldrig röret/ flödet gå neråt.

Motsvarande om man vill förhindra självcirkulation drar man rören i ett U uppåt eller nedåt.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Nu fattar jag inte hur du menar med kulventiler för självcirkulation.

Lutningen är inte viktig, bara det inte blir luftfickor.

Det finns två varianter av nödkylning. Sntingen kör man in kallvatten i pannan, eller också kör man kallvattnet i en kylslinga. Har man en brunn med begränsad vattenmängd brukar den första varianten rekomendras. Jag har en sådan, köpt från Polen klar billigare och snyggare än de som finns på den svenska marknaden.
Bra då är jag hemma på kylsystemet:) ang kulventiler så menar jag att de ska fungera som att det stänger av tankarna så pannan blir prec som nu. Då jag har bra sjcirkulation nu:)
 
L Leif i Skåne skrev:
De flesta ritningar visar en lutning, mest för att uppmärksamma att från pannan skall det vara uppåt till tankarna.
Det åstadkommer man oftast med ett eller flera "trappsteg" så det ser snyggt ut. Dock får aldrig röret/ flödet gå neråt.

Motsvarande om man vill förhindra självcirkulation drar man rören i ett U uppåt eller nedåt.
Perfekt svar. Har hängt upp mig på just det på ritningarna. Då ska jag absolut inte göra ett u men bra å veta! Tack
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Sätt laddomaten så nära pannan som möjligt , den är byggd för att det ska bli självcirk innan ev fläkt , laddpump startar .
Jag har konverter som kan startas för laddning om det blir strömavbrott , åker aldrig bort under eldning
Tankar och panna står väldigt närma så jag tror inte det gör bu eller bä de cm :)
Ville helst slippa köpa en sån ladd konverter
 
En ny fundering!
Spelar det någon roll vart man kopplar på framledningen och returen på radiatorrören,
Eller kan man bara välja närmaste stället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.