Isakare Isakare skrev:
Troligtvis för att andra element är inkopplade på slingan, mätningen ger bakström.
Du får ändå inte det resultatet.
 
D Dilato skrev:
Jag får det till att det är så här:
Grå = Fas 1
Brun = Fas 2
Svart = Nolla

Om man arrangerar om mätningen blir det lite tydligare
Grå - Svart - 230v
Brun - Svart - 230v
Grå - Brun - 400v

Om man sedan mäter mellan Grå - Gröngul, och Brun - Gröngul så ska man då få 230V på båda mätningarna.

Man kan dessutom mäta mellan Svart och Gröngul, då ska det bli 0 volt.

Sedan ohmmäter man mellan Svart och Gröngul och får då någon ohm, då är Svart säkert Nolla.

Den bruna fasen används inte, den går ingenstans i elementet utan är bara parkerad/vidareskarvad i plinten (om man tittar på de kablar som sitter med kabelskor i underkant plinten som jag antar går till elementet).

[bild]
Grå - gröngul 120v
Brun - gröngul 24v
Svart - gröngul 24v

Svart grå 230v
Svart brun 230v
Grå brun 400v
 
Då är skyddsjorden inte ansluten i andra änden??
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Sitter det termostat i radiatorerna eller är det termostat på väggen?
Slavkoppling?
Jag får inte ihop det rikigt...har man möjligen av någon anledning eller miss lagt en 380V-radd på 220V en gång i världen?
Saknas en fas?
Någon gammal i drift eller frånkopplad styrning av något slag? Det har funnits mycket varianter genom historien.
Jag hade följt gruppen bakåt till centralen, och kikat där.
 
Det sitter termostat på elementen.

Kanske är kopplat lite skevt, men allt är original från 74. Huset är bokstavligt talat aldrig skruvat i och allt fungerar.

Om det fungerade optimalt däremot ska jag låta vara osagt.
 
Om du inte vet hur den gamla radiatorn var inkopplad så måste du titta i elcentralen för hur det är kopplat. Det låter som att det är omkopplat då man 1974 knappast drog en tvåfasgrupp med nolla till elradiatorer. Försök inte lista ut detta, utan titta i centralen så att du vet. Av det du visar så har svart inte samma funktion i alla dosor i anläggningen så den som säger att svart är nolla har fel.

Men du måste som sagt inte krångla så med detta. Du noterade väl hur den gamla radiatorn var inkopplad? Och det är samma spänning på gamla och nya radiatorn? Då är det inga problem. Det kanske inte är rätt, men har uppenbarligen fungerat.

Och skyddsjorden som är ansluten till radiatorn i rummet med för övrigt jordade uttag ska du koppla bort.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du inte vet hur den gamla radiatorn var inkopplad så måste du titta i elcentralen för hur det är kopplat. Det låter som att det är omkopplat då man 1974 knappast drog en tvåfasgrupp med nolla till elradiatorer. Försök inte lista ut detta, utan titta i centralen så att du vet. Av det du visar så har svart inte samma funktion i alla dosor i anläggningen så den som säger att svart är nolla har fel.

Men du måste som sagt inte krångla så med detta. Du noterade väl hur den gamla radiatorn var inkopplad? Och det är samma spänning på gamla och nya radiatorn? Då är det inga problem. Det kanske inte är rätt, men har uppenbarligen fungerat.

Och skyddsjorden som är ansluten till radiatorn i rummet med för övrigt jordade uttag ska du koppla bort.
Tack. Nej tyvärr var hälften av elementen i huset urkopplade av svärfar för han skulle komma till och måla. Därefter kastades dem när jag var på jobbet.. Utan att notera hur dem var kopplade. 😐

Fick i vart fall nya 400v element men en rejäl dos huvudvärk
 
Det lär vara så att du har tre faser och skyddsjord. -74 drog man inte två faser och nolla, det blir extremt snett. Det är så det ska vara, är det inte så behöver man reda ut varför. Du behöver kika i elcentralen, sannolikt har du en egen för elvärme. De radiatorer du ska sätta bör också vara dubbelisolerade.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Detta är inte krångligt. Det är bara du som väljer den krångliga vägen. Det kan då vara ide att reda ut allt detta i detalj och då börjar du i elcentralen genom att se var de tre ledarna är inkopplade. Beskriv och ta ett foto.

Sedan får du försöka lista ut hur gruppledningen är förlagd så att du kan följa den från start till slut. Det kan finnas förgreningen också. Svart byter enligt dina mätuppgifter funktion någonstans. Det kan vara medvetet eller ett fel. Det låter ju som att någon kopplat om i efterhand. Kanske finns det en blandning av 400 V och 230 V-radiatorer. En av dem du har bild på fungerar med både och så det beror på vilken effekt man vill ha.

Om du går igenom detta systematisk så blir allting enkelt. Först nu kan du börja mäta spänningen i olika punkter för att bekräfta det du redan vet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det lär vara så att du har tre faser och skyddsjord. -74 drog man inte två faser och nolla, det blir extremt snett.
Om man tittar på bilden i inlägget https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-400v-element.501108/post-5431231
så ser man att detta knappast dragits av proffs så precis vad som helst kan förväntas.

Dessutom är skyddsjorden (där den ens finns dragen) inte inkopplad i centralen om mätningarna stämmer.
 
7 71kr skrev:
Tack. Nej tyvärr var hälften av elementen i huset urkopplade av svärfar för han skulle komma till och måla. Därefter kastades dem när jag var på jobbet.. Utan att notera hur dem var kopplade. 😐

Fick i vart fall nya 400v element men en rejäl dos huvudvärk
Än en gång, börja i centralen, se efter hur det är ihopsatt och justera så det passar till raddarna du har nu.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag plockar ner centralen imorgon och tittar på värmen.

Totalt är det 6 st 16A i skåpet till alla element.
Dem sitter i en egen grupp och har en egen huvudbrytare.

Vad ska jag titta efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.