6 765 läst · 66 svar
7k läst
66 svar
Inkoppling 230V-inverter i bil. Konstig pryl på batteriets minuspol
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Köp ett bensinelverk.
Protte
Protte
Det kommer nog vara väldigt sällan, om ens någonsin som jag kommer maxa invertern. Jag tror det kommer bli som värst kanske 1000W, dvs ca 100A.Tomtom79 skrev:
Men så är det ju startströmmar också att ta hänsyn till, så de kan nog rusa upp till 200A, och kanske t.o.m 300A mycket mycket kortvarigt, dvs bråkdelar av sekund.
Jaja, är det någon som vågar sig på en intelligent gissning.
Är det bättre för mig (mindre krångel, bättre funktion (eller funktion öht)) att bara dra ihop batterierna pol mot pol.
Dvs dra ledare för både + och minus, och koppla ihop batterierna pluspol mot varandra och minuspol mot varandra, så det inte går någon ström genom den där mätningen, eller tja, förutom att batteriets kapacitet upplevs som fördubblad av bilen, samt att det ibland tas mycket ström från batteriet.
Eller bör jag använda bilens chassi som jordförbindelse vilket innebär att troligen går någon ström på något annat vis genom mätningen.
Är det bättre för mig (mindre krångel, bättre funktion (eller funktion öht)) att bara dra ihop batterierna pol mot pol.
Dvs dra ledare för både + och minus, och koppla ihop batterierna pluspol mot varandra och minuspol mot varandra, så det inte går någon ström genom den där mätningen, eller tja, förutom att batteriets kapacitet upplevs som fördubblad av bilen, samt att det ibland tas mycket ström från batteriet.
Eller bör jag använda bilens chassi som jordförbindelse vilket innebär att troligen går någon ström på något annat vis genom mätningen.
Tomtom79 skrev:
H Hallerudsbo skrev:
Det är ju jäkligt märkligt och luktar mest ett sätt att få extra jobb och hålla piratdelar borta.
För 50 år sedan gick det bra att ladda batteriet utan någon som helst intelligens. Jag kan ju köpa en laddare på Jula för 700;- som klarar av att anpassa laddningen efter batteriets kapacitet och aktuell laddningsstatus, så varför inte biltillverkarna klarar av det är obegripligt.
useless skrev:
Jag har hört från säker källa att de forskar på detta.useless skrev:
Det är väl för att det är på eftermarknaden som de kan tjäna lite extra pengar. Lite cynisk kanske, men t.ex. varför bygga en bil med glödlampor som vem som helst kan laga på 2 minuter med finskortan på utan verktyg för 20:- i reservdelskostnad, när de kan trycka dit en special-led lampa som är unik för bilen, där man tvingas byta ut hela "enheten" för 5000kr när den går sönder? Tror bara att det handlar om pengar...useless skrev:Det är ju jäkligt märkligt och luktar mest ett sätt att få extra jobb och hålla piratdelar borta.
För 50 år sedan gick det bra att ladda batteriet utan någon som helst intelligens. Jag kan ju köpa en laddare på Jula för 700;- som klarar av att anpassa laddningen efter batteriets kapacitet och aktuell laddningsstatus, så varför inte biltillverkarna klarar av det är obegripligt.
Såhär ser det ut nu, dvs det som är självklart.
På batteriet i bilens pluspol sitter det någon grej som flera kablar sitter fast i, kanske även säkringar. Det är inte lätt att undersöka utan att koppla ur batteriet och kanske lite mer. Jag tror inte det har någon betydelse heller.
Laddningen från motorn ansluter också till denna pryl
På minuspolskon sitter strömmätningen, den mäter ström som går mellan batteriet och chassi + motorchassi. (jord, typ)
Det känns som att jag har att fundera på dessa två sätt att koppla in:
edit:
En ledning hade beskurits bort från bilderna, rättat nu.
På batteriet i bilens pluspol sitter det någon grej som flera kablar sitter fast i, kanske även säkringar. Det är inte lätt att undersöka utan att koppla ur batteriet och kanske lite mer. Jag tror inte det har någon betydelse heller.
Laddningen från motorn ansluter också till denna pryl
På minuspolskon sitter strömmätningen, den mäter ström som går mellan batteriet och chassi + motorchassi. (jord, typ)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns som att jag har att fundera på dessa två sätt att koppla in:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
edit:
En ledning hade beskurits bort från bilderna, rättat nu.
Redigerat:
Koppla extrabatteriet parallellt direkt på originalbatteriets poler och invertern på samma sätt.
Då blir ingen mätning fel och bilen känner inte av din 200A-förbrukare. Det enda som händer är att batteriet, ur bilens synvinkel, helt plötsligt fick lite högre kapacitet men det _borde_ inte spela någon roll.
Då blir ingen mätning fel och bilen känner inte av din 200A-förbrukare. Det enda som händer är att batteriet, ur bilens synvinkel, helt plötsligt fick lite högre kapacitet men det _borde_ inte spela någon roll.
Det finns två skäl till två batterier.dof skrev:
Det ena är att ett "vanligt" batteri anses som lite för klent för ett sånt här strömuttag, dels sjunker spänningen för mycket, dels är det inte riktigt bra för batteriet.
Men det är som du skriver, går att lösa med ett stort batteri istället, men som också kostar dubbelt så mycket, vilket jag kan skippa merkostnaden för såhär.
Men det främsta skälet mot att ha batteriet i motorutrymmet (där ett stort inte får plats utan att jag bygger om (mycket utrymme finns det, men inte tillräckligt stor batterihylla t.ex.)) är att för att få acceptabelt spänningsfall är att med bortåt 3 meter ledning som behövs till där invertern som närmast kan sitta så krävs det en synnerligen grov dimension för att klara spänningsfallet vid 200-300A inom rimliga gränser. En 12V inverter är rätt känslig på spänningsfall.
Och att ta batteriet från motorrummet till lastdelen, tja det lockar inte heller. Blir också det ungefär samma sak med grova ledningar.
Jag lutar också till att detta nog blir bäst.useless skrev:Koppla extrabatteriet parallellt direkt på originalbatteriets poler och invertern på samma sätt.
Då blir ingen mätning fel och bilen känner inte av din 200A-förbrukare. Det enda som händer är att batteriet, ur bilens synvinkel, helt plötsligt fick lite högre kapacitet men det _borde_ inte spela någon roll.
Ibland ser bilen ett större batteri, hur den nu ska se det ...
Ibland ser bilen ett batteri som kräver väldigt kraftig laddning (när invertern körs eller nyligen har körts).
Men det borde ju vara det som spökar absolut minst i alla fall.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 086 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 086 inlägg
Ja det är säkert så att dom gör det för att låsa användarna mot märkes verkstaden.useless skrev:Det är ju jäkligt märkligt och luktar mest ett sätt att få extra jobb och hålla piratdelar borta.
För 50 år sedan gick det bra att ladda batteriet utan någon som helst intelligens. Jag kan ju köpa en laddare på Jula för 700;- som klarar av att anpassa laddningen efter batteriets kapacitet och aktuell laddningsstatus, så varför inte biltillverkarna klarar av det är obegripligt.
Shell bredvid jobbet var snäll och skulle byta ett batteri på en bmw för ett par månader sedan.
Den fick dom bärga.
Plocka ur det gamla batteriet utan en backup.
Sen i med nya.
Men gick inte starta bilen då den hade mist minnet.
Fick bärga till bmw för att ordna till den med datorn där.
Så underbart när allt är lätt.