Mikael_L Mikael_L skrev:
Jamen jäk** förb** skit vad allt ska var krångligt nuförtiden, jag skulle stannat vid bilar från förra århundradet, inser jag. :mad: :cry:
Styr från terminal 15 alltså, som styr kontaktorn.

Men 200A är mycket :)
 
Köp ett bensinelverk.

Protte
 
Mikael_L
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men 200A är mycket :)
Det kommer nog vara väldigt sällan, om ens någonsin som jag kommer maxa invertern. Jag tror det kommer bli som värst kanske 1000W, dvs ca 100A.
Men så är det ju startströmmar också att ta hänsyn till, så de kan nog rusa upp till 200A, och kanske t.o.m 300A mycket mycket kortvarigt, dvs bråkdelar av sekund.
 
Mikael_L
Jaja, är det någon som vågar sig på en intelligent gissning.
Är det bättre för mig (mindre krångel, bättre funktion (eller funktion öht)) att bara dra ihop batterierna pol mot pol.
Dvs dra ledare för både + och minus, och koppla ihop batterierna pluspol mot varandra och minuspol mot varandra, så det inte går någon ström genom den där mätningen, eller tja, förutom att batteriets kapacitet upplevs som fördubblad av bilen, samt att det ibland tas mycket ström från batteriet.

Eller bör jag använda bilens chassi som jordförbindelse vilket innebär att troligen går någon ström på något annat vis genom mätningen.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Storleken på batteriet som bilen "ser" blir ju också större. I BMW-bilar måste man ange vilken storlek på AGM-batteri man programmerar in vid byte så laddningen görs korrekt. Har du plötsligt dubbelt så stor kapacitet kan bilens laddningssystem få lite fnatt.
H Hallerudsbo skrev:
Om det monteras extra utrustning så måste bilen in för att programmera laddnings kurvan för att att jämna ut för extra användare.

Det är ju jäkligt märkligt och luktar mest ett sätt att få extra jobb och hålla piratdelar borta.
För 50 år sedan gick det bra att ladda batteriet utan någon som helst intelligens. Jag kan ju köpa en laddare på Jula för 700;- som klarar av att anpassa laddningen efter batteriets kapacitet och aktuell laddningsstatus, så varför inte biltillverkarna klarar av det är obegripligt.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
För 50 år sedan gick det bra att ladda batteriet utan någon som helst intelligens. Jag kan ju köpa en laddare på Jula för 700;- som klarar av att anpassa laddningen efter batteriets kapacitet och aktuell laddningsstatus,.
useless useless skrev:
så varför inte biltillverkarna klarar av det är obegripligt.
Jag har hört från säker källa att de forskar på detta. :D :rofl:
 
B
useless useless skrev:
Det är ju jäkligt märkligt och luktar mest ett sätt att få extra jobb och hålla piratdelar borta.
För 50 år sedan gick det bra att ladda batteriet utan någon som helst intelligens. Jag kan ju köpa en laddare på Jula för 700;- som klarar av att anpassa laddningen efter batteriets kapacitet och aktuell laddningsstatus, så varför inte biltillverkarna klarar av det är obegripligt.
Det är väl för att det är på eftermarknaden som de kan tjäna lite extra pengar. Lite cynisk kanske, men t.ex. varför bygga en bil med glödlampor som vem som helst kan laga på 2 minuter med finskortan på utan verktyg för 20:- i reservdelskostnad, när de kan trycka dit en special-led lampa som är unik för bilen, där man tvingas byta ut hela "enheten" för 5000kr när den går sönder? Tror bara att det handlar om pengar...
 
Mikael_L
Jag ska skicka iväg beställningen nu, på kabel t.ex.

Så är det någon som har en vassare hjärna än mig som kan hjälpa mig att fundera ut hur jag bäst borde koppla.
 
Mikael_L
Såhär ser det ut nu, dvs det som är självklart.
På batteriet i bilens pluspol sitter det någon grej som flera kablar sitter fast i, kanske även säkringar. Det är inte lätt att undersöka utan att koppla ur batteriet och kanske lite mer. Jag tror inte det har någon betydelse heller.
Laddningen från motorn ansluter också till denna pryl

På minuspolskon sitter strömmätningen, den mäter ström som går mellan batteriet och chassi + motorchassi. (jord, typ)
Elektriskt kopplingsschema som visar anslutning mellan elmotor, batteri, inverter och chassi (jord) för ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns som att jag har att fundera på dessa två sätt att koppla in:
Elektrisk kopplingsschema för bil med två batterier, elmotor, inverter och strömmätning kopplat till chassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schema som visar elektrisk anslutning mellan elmotor, inverter, två batterier och mätning i ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit:
En ledning hade beskurits bort från bilderna, rättat nu.
 
Redigerat:
Koppla extrabatteriet parallellt direkt på originalbatteriets poler och invertern på samma sätt.
Då blir ingen mätning fel och bilen känner inte av din 200A-förbrukare. Det enda som händer är att batteriet, ur bilens synvinkel, helt plötsligt fick lite högre kapacitet men det _borde_ inte spela någon roll.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Varför ska du ha ett batteri till? Är det som sitter där för litet? Jag skulle övervägt möjligheten att använda ett stort batteri istället. Blanda 2 olika batterier brukar inte bli bra
 
Mikael_L
dof dof skrev:
Varför ska du ha ett batteri till? Är det som sitter där för litet? Jag skulle övervägt möjligheten att använda ett stort batteri istället. Blanda 2 olika batterier brukar inte bli bra
Det finns två skäl till två batterier.
Det ena är att ett "vanligt" batteri anses som lite för klent för ett sånt här strömuttag, dels sjunker spänningen för mycket, dels är det inte riktigt bra för batteriet.
Men det är som du skriver, går att lösa med ett stort batteri istället, men som också kostar dubbelt så mycket, vilket jag kan skippa merkostnaden för såhär.

Men det främsta skälet mot att ha batteriet i motorutrymmet (där ett stort inte får plats utan att jag bygger om (mycket utrymme finns det, men inte tillräckligt stor batterihylla t.ex.)) är att för att få acceptabelt spänningsfall är att med bortåt 3 meter ledning som behövs till där invertern som närmast kan sitta så krävs det en synnerligen grov dimension för att klara spänningsfallet vid 200-300A inom rimliga gränser. En 12V inverter är rätt känslig på spänningsfall.

Och att ta batteriet från motorrummet till lastdelen, tja det lockar inte heller. Blir också det ungefär samma sak med grova ledningar.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Koppla extrabatteriet parallellt direkt på originalbatteriets poler och invertern på samma sätt.
Då blir ingen mätning fel och bilen känner inte av din 200A-förbrukare. Det enda som händer är att batteriet, ur bilens synvinkel, helt plötsligt fick lite högre kapacitet men det _borde_ inte spela någon roll.
Jag lutar också till att detta nog blir bäst.
Ibland ser bilen ett större batteri, hur den nu ska se det ... :thinking:
Ibland ser bilen ett batteri som kräver väldigt kraftig laddning (när invertern körs eller nyligen har körts).

Men det borde ju vara det som spökar absolut minst i alla fall.
 
H
useless useless skrev:
Det är ju jäkligt märkligt och luktar mest ett sätt att få extra jobb och hålla piratdelar borta.
För 50 år sedan gick det bra att ladda batteriet utan någon som helst intelligens. Jag kan ju köpa en laddare på Jula för 700;- som klarar av att anpassa laddningen efter batteriets kapacitet och aktuell laddningsstatus, så varför inte biltillverkarna klarar av det är obegripligt.
Ja det är säkert så att dom gör det för att låsa användarna mot märkes verkstaden.
Shell bredvid jobbet var snäll och skulle byta ett batteri på en bmw för ett par månader sedan.
Den fick dom bärga.
Plocka ur det gamla batteriet utan en backup.
Sen i med nya.
Men gick inte starta bilen då den hade mist minnet.
Fick bärga till bmw för att ordna till den med datorn där.
Så underbart när allt är lätt.
 
Man kan ju undra varför man ens tillverkar en bil som inte tål att batteriet tar slut och/eller byts?

Jag antar att ursäkten från tillverkaren är att kunderna vill ha det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.