Det är som killen med 900tkr /år i inkomst säger.
Det är utgifterna som bestämmer! De ökar med högre lön, men jag tycker han verkligen är ute å cyklar!
Det är nog prioriteringen på annat som styr mycket!
Ett par BMW:s, 2-3 semesterresor/år med familjen, då kan 2,0milj i huslån bli mycket! Säger inte att det är så men det kan vara så för honom? 8)

Har själv 650´
 
  • 2064980.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I egen regi bygger vi lösvirke som vi hoppas värderas till 5-6 mille, med lite tur. Total produktionskostnad på 4 mille med mycket eget arbete. Lån på 2,5 med den värdeingen borde göra att man kan sova lugnt eller vad tror ni?

Fick offert från banken 3.05 på ettårigt lån! Tänk när man hade 12.5, huga.

mvh i

 
  • 2064983.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar som alla tror att man betalar lån med bruttoinkomster - beakta skatteuttaget och marginalnivåer.

Vidare bör man kalkylera med en boränta kring 8-10% om man vill vara någorlunda safe - klarar man inte det måste man pruta på lån/hus.

Jag är förvånad över alla som luras att bygga hus nu när räntan bara sjunker och sjunker. Snart drabbas lilla Sverige av inflation och en starkare konjunktur och då stiger räntorna - det kan gå betydligt snabbare än räntesänkningar.

Om man resonerar "ähh...vi bygger - kan andra kan vi" bör man beakta att man kan tvingas realisera huset inom ett par år.

Andra aspekter:
- Hur säkert är mitt jobb?
- Taxeringsvärdenas utveckling/skatt på boende i området
- Vad händer om man en part går bort?

Vill inte måla upp några svarta moln men det är lätt att luras med i alla hussäljares argument - de är bara ute att tjäna pengar och bryr sig inte om dig om 5 år när räntan är hög.

Vidare bör man med inkomster som överstiger 700-800 tkr för 2 beakta att ta rörlig ränta - sett på lång sikt blir det alltid billigare. Men då måste man ha buffert i fall det skenar. Bundna lån sover man tryggare med men man betalar en riskpremie - som bankerna tjänar pengar på.
 
  • 5275447.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Selle skrev:
Det är som killen med 900tkr /år i inkomst  säger.
Det är utgifterna som bestämmer! De ökar med högre lön, men jag tycker han verkligen är ute å cyklar!
Det är nog prioriteringen på annat som styr mycket!
Ett par BMW:s, 2-3 semesterresor/år med familjen, då kan 2,0milj i huslån bli mycket! Säger inte att det är så men det kan vara så för honom? 8)

Har själv 650´
Nej han kör faktiskt Volvo - men kan få köpa min krockade beamer för en billig slant ;)
 
  • 5275468.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trodde inte du ville köpa liket heller.....
bmw.jpg
 
  • 5275596.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vidare bör man kalkylera med en boränta kring 8-10% om man vill vara någorlunda safe - klarar man inte det måste man pruta på lån/hus.

Jag är förvånad över alla som luras att bygga hus nu när räntan bara sjunker och sjunker. Snart drabbas lilla Sverige av inflation och en starkare konjunktur och då stiger räntorna - det kan gå betydligt snabbare än räntesänkningar.
Varför inte kalkylera med 10-15% eller rent av 15-20%?

Nationalekonomi är ju som bekant ingen vetenskap utan bara upprepning av historiska fakta.
Denna historia påverkades när det begav sig av omständigheter som inte är upprepbara idag varför de egentligen är ganska så värdelösa i en framtida analys.
Visst kommer räntan troligtvis både gå upp och ner ett antal gånger innan våra kistor skall läggas i jorden men NÄR och hur mycket kan ingen idag säga. Alla spekulationer på ämnet NÄR och HUR MYCKET är just bara spekulationer utan någon vetenskaplig grund.

"Safe" kan man aldrig vara oavsett hur mycket man lägger på i sin kalkyl. Det verkar finnas personer med Saidas fenomen (tanten som påstår sig kunna spå framtiden) men sånt tror inte jag på....

Om man inte anser sig ha en formel värt nobelpriset för att med 100%-ig säkerhet bestämma framtida konjukturer (och då även ränteläge) så är det nog bäst att följa bankens rekommendationer. Dagens ränta +2%. Likaväl kan man flyga charter utan att störta och dessutom åka bil till jobbet utan att krocka....

Jag håller med om att "kan dom kan vi" som argument för att låna pengar är livsfarligt. Det troliga är att man inte känner till alla parametrar som "dom" har i sin kalkyl (insats, inkomst, ränterabatt, ekonomiskt stöd, trissvinst etc.).
Attans, nu blev det ett långt inlägg igen....ursäkta...
 
  • 5275615.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.