Hej!
Vi har haft strul med elen i huset sedan en tid.
En elektriker har idag ringat in problemet till att inkommande spänning är för låg.
Nedanstående mätning gjordes när belastningen var relativt låg, det vill säga utan att värmepumpen, diskmaskin, spis, vattenkokare, datorer eller andra maskiner gick.
Vi hade dock igång några värmeelement, en del belysning och en elradiator när mätningen gjordes.

Som en konsekvens av mätningen kopplar vi nu om några av värmeelementen till andra uttag för att belasta de tre kretsarna jämnare.
Dessvärre återstår grundproblemet, inkommande spänning är för låg för att klara att hålla igång allt när det behöver gå samtidigt.

Främsta problemet är att värmepumpen får problem när svinkylan kallar på elpatronerna då kompressoreffekten inte räcker till.
Andra problemet är att det kan vara svårt att laga mat eller diska i maskinen då detta ställer till det för värmepumpen.
Tredje problemet är att det är svårt att arbeta då strömmen till datorerna helt enkelt inte räcker till.
(Vi har UPSér på dem allihop och de börjar givetvis pipa varje gång vi lagar mat på spisen eller kokar vatten, alternativt när värmepumpen eller elpatronerna till denna går igång)

Problemen sammanfaller med att en industriell anläggning längre ner på vägen startades upp.
Förmodligen förbrukar denna mer än vad transformatorn klarar av vilket orsakar spänningsfallet hos oss och förmodligen även andra grannar.
Detta är spekulation givetvis men faktum återstår att den inkommande spänningen är lägre än förväntade 400 volt, respektive 230 mätt mot jord.

Jag kommer att kontakta E.on som är nätägare inom kort.
Tacksam för synpunkter och kommentarer härifrån forumet givetvis :)

Här kommer mätningen:


Med belastning Utan belastning Bör vara

L1 - L2 273 volt 383 volt 400 volt
L1 - L3 364 volt 378 volt 400 volt
L2 - L3 360 volt 377 volt 400 volt

L1 - jord 222 volt 222 volt 230 volt
L2 - jord 216 volt 221 volt 230 volt
L3 - jord 194 volt 213 volt 230 volt
 
Jag pratade just med E.on som meddelade mig att det spann som de anser vara acceptabelt ligger mellan 207 volt och 244 volt.
Skall överlägga lite med elektrikern varefter vi sannolikt fel anmäler det hela.
Damen jag talade med på E.on nät support sa att inkommande spänning inte påverkas av belastningen längre ner så att säga.
Förstår mig inte riktigt på det och undrar om någon kan förklara för mig hur det fungerar?
 
Damen på Eon har givetvis fel.

Hur stor belastning hade du inkopplad vid mätningen, och hur stora är dina huvudsäkringar?
 
Jag förstår inte...har en elektriker mätt upp dessa spänningar du anger och dragit slutsatsen att den är för låg i matande nät? (Jag antar att han då mätte i mätarskåpet, dvs så tidigt som möjligt).
Det skulle innebära, för den värsta fasen L3 med ett spänningsfall på 19 V, att du belastar denna fas med 30-60 A !!?? (beroende på förimpedans i nätet)
Eller är spänningen mätt längst ut i den gruppledning där den största belastningen finns?
 
Dom mätte spänningsfallet relativt med låg belastning.
 
hej folks.
Elektrikern mätte mycket riktigt i mätarskåpet.
vi har 25 A säkringar där och jag uppskattar belastningen vid mätningen till 8 - 10 KW
 
Misstänker att du skrivit fel när du skriver L1-L2 273 V, 373 kanske?
Har du mätt upp dessa värden med ett riktigt instrument så är det bara att klaga till det händer nåt.. Be att få tala med en nättekniker som förstår ditt problem bättre. Hur stor är servisen och hur långt till matande skåp och trafo?
Toleransen är som damen beskrev MAX: +6% och -10%
 
Dina mätningar är inte riktigt konsistenta, men det verkar som om spänningen sjunker med ca 1V per Amperé, dvs en förimpedans på 1 Ohm.

Detta är kanske inte helt katastrofalt högt i sig, men kopplat med den låga spänningen utan belastning kan du räkna med att spänningen sjunker till ca 190 V vid full belastning, dvs 25 A.

Ring Eon igen och säg att du har 190 V vid maxbelastning, det ligger ju långt under 207.
 
Misstänker att du skrivit fel när du skriver L1-L2 273 V, 373 kanske?
Har du mätt upp dessa värden med ett riktigt instrument så är det bara att klaga till det händer nåt.. Be att få tala med en nättekniker som förstår ditt problem bättre. Hur stor är servisen och hur långt till matande skåp och trafo?
Toleransen är som damen beskrev MAX: +6% och -10%
Jodå, 373 skall det vara såklart.
Det är ca 30 meter till "Eons" proppskåp.
Hur långt det är till trafon (transformator?) vet jag inte.

Jag har nu felanmält det till E.on som berättade att sådant här i många fall har berott på att folk kopplar in enfasvärmepumpar som då orsakar spänningsfall.
inom fyra dagar kontaktar de mig, den som lever får se ;-)

Dina mätningar är inte riktigt konsistenta, men det verkar som om spänningen sjunker med ca 1V per Amperé, dvs en förimpedans på 1 Ohm.

Detta är kanske inte helt katastrofalt högt i sig, men kopplat med den låga spänningen utan belastning kan du räkna med att spänningen sjunker till ca 190 V vid full belastning, dvs 25 A.

Ring Eon igen och säg att du har 190 V vid maxbelastning, det ligger ju långt under 207.
När de hörde att det mätts upp till 194 av en riktig elektriker var det självklart för dem att starta ett serviceärende.
Tyvärr hänger jag inte med när ni pratar El lingo.
u=r*i minns jag från fysiken i skolan, ohm är resistans har jag förstått men jag går tyvärr lite vilse i hur det hela hänger ihop.
 
Då kan det vara idé att mäta isolation och skärm, detta borde vara steg 1, eller kolla med dina grannar om de har liknande problem. Det kan även vara att de sätter en mätning på det i några dagar. Är detta ett problem som uppstått på senare tid?
 
Då kan det vara idé att mäta isolation och skärm, detta borde vara steg 1, eller kolla med dina grannar om de har liknande problem. Det kan även vara att de sätter en mätning på det i några dagar. Är detta ett problem som uppstått på senare tid?
Skall kolla med grannar som du föreslår, bra idé.
Problemet har förmodligen varit där ett tag att döma av pipande UPSér till datorerna.
Trots detta pipande vid matlagning och vattenkokning har det inte blivit uppenbart för oss förrän nu när kylan kommit och allting belastas hårdare.
Speciellt illa är det när det är så kallt att elpatronerna i värmepumpen slår till.

Tack för alla svar!
Det finns en hel del kompetens här märker jag :)
 
Hej allihopa!

Nu har E.on hört av sig.
Det visar sig att minst en av grannarna har samma problem, vet inte vem av dem.
Inom två dagar kommer E.on att skruva upp transformatorn vilket kommer att ge 5 volt extra.
Det sätter samtidigt igång en utredning om hur de bäst skall lösa problemet på ett mer permanent sätt.
De sa att det sannolika utfallet kommer att bli ett transformatorbyte vilket i så fall kommer att ske när marken tinat någon gång i vår.
Jag fick direktnummret till mannen som håller i det hela och han bad mig hålla kontakten framåt vårkanten för att höra hur de löser det.

Dessa extra fem volt, i kombination med gårdagens omkopplingar som resulterat i en något mindre belastad L3, skall förhoppningsvis ta oss igenom vintern utan allt för många stopp på värmepumpen eller allt för mycket pipande i UPS erna.
Jag är tacksam över Era svar i tråden, i går pluggade jag på lite via nätet och förstår det mesta av vad som sagts.
Känner även att E.on tagit tag i detta på ett bra sätt och känner mig nöjd med deras förslag till lösning och hantering av ärendet.

Stort tack allihop, skönt att ha proffshjälp såhär.
Ett ännu större tack till min elektriker, Ronny, som så snabbt ringade in felet och pekade ut lösningen!

Ha det gott folks!
 
Vad är egentligen praxis, att mäta mellan fas-fas eller mellan fas-nolla? Jag trodde att man "alltid" pratade om spänning mellan fas och nolla...
 
Jag hade ett liknade problem för några år sedan. Har Vattenfall som leverantör. De satte ut sin egen registrerande utrustning i mätarskåpet under en månads tid. De kunde sedan konstatera att de inte på långa vägar låg i närheten av de spänningar de är skyldiga att hålla. Inom ett år kom en ny transformatorstation och nergrävda kablar på plats. Stå på dig. Den här typen av problem är nog rätt vanliga speciellt på "landet" nära expansiva storstadsregioner när fler och fler flyttar ut och bostätter sig permanent. Elanvändningen lär ju peaka periodvis när fler och fler installerar värmepumpar som kräver el för att klara exterma köldknäppar.
 
yxis skrev:
Vad är egentligen praxis, att mäta mellan fas-fas eller mellan fas-nolla? Jag trodde att man "alltid" pratade om spänning mellan fas och nolla...
Man mäter ju självklart både huvudspänning (mellan faserna) och fasspänning (fas-nolla). :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.